Le Père Tranquille (1946)

Alternatieve titels: Mr. Orchid | La Vie d'une Famille Française Durant l'Occupation

Frankrijk
Oorlog

geregisseerd door René Clément en Noël-Noël
met Noël-Noël, Nadine Alari en Jo Dest

Een goedmoedige huisvader in een provincieplaats is, zonder dat de directe omgeving dat vermoedt, hoofd van het plaatselijk verzet. Hij is echter als geen ander in staat om vernuftige sabotage-acties tegen de Duitsers te bedenken.

Hij heeft echt bestaan : een orchideeen kwekende verzetsheld....hij heette Jean Kempnich en kwam uit Woippy, dep. Moezel, zodat we kunnen zeggen dat Moezelmannen een belangrijke rol speelden in het verzet. Deze film is een eerbetoon aan hem en alle brave huisvaders die vochten voor la France, de setting is trouwens getransponeerd naar the heartland omg. Angouleme en de door N-N vertolkte held heeft de meer alledaagse achternaam Martin meegekregen.
Film staat bij Franse cinema en Clement buffs niet te hoog aangeschreven, die laatstgenoemden pogen hun held te redden door te wijzen op het feit dat ook N-N een - naar het schijnt bescheiden- bijdrage leverde aan de regie. Deze homo universalis schreef trouwens ook het scenario en tekende zelfs die typisch Franse bande dessinée poster die u hierboven ziet.
Dit is ook zeker niet de beste wo2 film van Clement die er aardig wat maakte, ermee begon zelfs om later als gekendste exemplaar jeux interdits te vervaardigen. De reputatie ervan werd vooral beklad door de generatie 68 / het naoorlogs verzet dat van mening was dat brave burgers gaskranen moesten bedienen terwijl je het gewapend verzet beter over kon laten aan rive gauche typetjes met hoornen brillen en intellectuelentorso's...
Het komt anno nu ook allemaal erg stoffig en ongeloofwaardig over, het zichzelf collectief verzettende en zichzelf bevrijdende Frankrijk waar de geallieerden zich verder beperkten tot het gooien van wat- slecht geplaatste- vliegtuigbommen en de mof nog echt door en door slecht was. Wie treffen wij aan onder deze verderfelijke lieden ? Howard Vernon wederom natuurlijk ! In welke Franse wo2 film uit die tijd zat hij niet. Maar hij wist dat zijn Verlosser- JESUS geheten- leefde...
Wat rest is een typische cinema papa film met een wat Chaplin imiterende N-N, weinig budget voor actiescènes dus de diehard genreliefhebbers kunnen dit overslaan, en een goede fotografie van Claude Renoir met veel nachtscènes, al zou ik dit niet noir beinvloed willen noemen.
Op zich niet heel slecht, maar komt nu onbedoeld karikaturaal over.