Girlfight (2000)

geregisseerd door Karyn Kusama
met Michelle Rodriguez, Jaime Tirelli en Paul Calderon

Op haar 18e staat Diana op het punt om wegens vechten van school gestuurd te worden, haar moeder is dood en ze weet uit eigen ervaring dat mannen voor ellende kunnen zorgen. Wanneer ze haar jongere broer ophaalt bij de gym waar hij bokst besluit ze dat ze zelf wil gaan boksen. Hector besluit haar na enige aarzeling te gaan trainen.

avatar van Sjan
Erg middelmatig clichéfilmpje. Die Rodriguez acteerd erg 'gemaakt' en die stoere blik werkt op mij eerder averechts dan dat ik het goed of 'stoer' vind. Ik ergerde me ook aan het hak-op-de-tak montagewerk: beetje geforceerd veel verschillende manieren van filmen en cameratrucjes. Verder stelt t verhaal ook geen zier voor en is het allemaal zo voorspelbaar als de hoed van de koningin. 2*

Als er iets altijd verrassend is dan is het de hoed van de koningin wel

avatar van mikey
Vervelende film vol cliches over een manwijf die begint met boksen en ook nog eens altijd gelijk schijnt te hebben. 2

Erg trage film, slecht acteerwerk, geen spanning in de film

2 sterren

avatar van predator
Viel niet mee. Ik vond het wel aardig, maar niet meer. Voorspelbaar en niet erg spannend.

avatar van Naomi Watts
mikey schreef:

Proef ik hier enige frustratie? Het was vast zwaar om een vrouw te zien die mannelijker was dan jij zelf.

Best wel een stoere film waarin een vrouw weer eens ass-kickt.. Maaaar, het einde vond ik alleen wel erg slap! Had wel wat meer verwacht... Stond echt te kijken van 'is dit het nou?' *2.5

avatar van 93.9
Inderdaad een beetje matige film.
De boze blikken van die Michelle Rodriguez gaan na een tijdje behoorlijk op je lachspieren werken.
Op Canvas verwacht je niet zo'n clichéfilmpje.

avatar van otherfool
Bij vlagen rauwe film met een prima Rodriguez, die het cliche verhaaltje weet te verbergen onder menig vuige blik. Niet geweldig, maar toch ook zeker niet vervelend, saai of slap zoals mijn voorgangers schreven.

3*.

avatar van FillumGek
Erg saaie film. We hebben eigenlijk alles al gezien en de film blinkt nergens in uit.

Het acteren is gewoon middelmatig, de gevechten waren ongelooflijk saai in beeld gebracht, zonder achtergrond muziek of zo. Verder kon ik op een gegeven moment die arrogante kop van Rodriguez niet meer uitstaan!

avatar van sn@ke
Rodriguez heeft tot nu toe geen betere rol meer gespeeld meer gepast op haar mimiek en uitstraling dan deze , hoe veel ze ook in het keurslijf van harde tante werd gedropt. Girlfight is een erg degelijk drama , met de sobere hand gefilmd en keurig binnen de lijntjes gekleurd maar niettemin erg kijkbaar. Muziekkeuze was erg goed.

avatar van sinterklaas
Vandaag gezien met de 4de en 5de jaars klassen van me school in de filmmuseum.

Ik vond hem saai. Er zitten gewoon langdradige stukken in en de boxscenes waren ook maar kort. Ben ook bijna in slaap gevallen bij deze film. Rodriguez was wel sexy en gespierd.

1,0 daarvoor.

Damn, heb weer te snel gestemd, die 1 was teveel

Die Rodriguez was wel knap maar ik ergerde me echt aan haar in deze film met haar domme boze smoel en die slappe gevechten. Het verbaast me echt dat deze shit nog waard is voor de filmmuseum. Niet te geloven dat ik en me groep nog een verslag moest maken van deze kutfilm. Voor dat verslag had ik nog niet meer dan een stompje potlood en een bierviltje nodig. Ik kon nog netzogoed 2 uur zitten kakken ipv 2 uur naar deze klotefilm klijken.

Charles Manson
hahahahaha, nou... als ik dit allemaal zo lees, bedank ik voor de eer!

Graag gedaan.

avatar van *Nientjah*
Zeer voorspelbare film die te veel probeerde om stoer en ruig te zijn. Het verhaal liep ook zo onnatuurlijk, vond ik.

2,5 sterren.

Heel acceptabele film en beslist niet slecht, staan er slechtere in de top 250 hier op dit forum.
Goed van opbouw en Michelle zet een goede rol neer.

*Nientjah* schreef:

2,5 sterren.

En dat doen de meeste films uit jouw top 10 niet?
Juist daar zit veel rare opbouw in maar met jouw smaak lijkt me dit ook niets zoals ik daar de meeste films niet goed van vindt.
Smaken verschillen gelukkig.

Sterk debuut van een goed gecaste Michelle Rodriguez.

avatar van Donkerwoud
Oei, ook alweer zo'n sterke film die op verkeerde gronden naar beneden wordt gehaald in de stemming. Ik vond het een ontzettend sterke film over vrouwelijkheid en kracht, over hoe een jonge vrouw zich letterlijk boven haar mannelijke vrienden weet te knokken, om dan tot de ontdekking te komen dat het maatschappelijk toch niet getolereerd wordt. Pijnlijk realistisch.

avatar van JDSsmetje
Op dramatisch vlak van deze film is Michelle Rodriguez de zwakke schakel. De film aangrijpend gewoon niet.

Nomak
Oei, bij de tweede kijkbeurt valt deze film zwaar tegen.
Diana, het personage van Michelle Rodriguez heeft dus een soort probleem met agressie en beslist dan maar om te gaan boksen. Op de boksschool leert ze een vriendje kennen die op het punt staat om prof te worden. Hoe cliché kun je een film maken? Je ziet het al van mijlenver aankomen. Haar laatste wedstrijd moet ze dus tegen dat vriendje gaan vechten. Ja zo gaat dat in een gemengde competitie. Ik kan ernaast zitten, maar als je die twee naast elkaar ziet staan, dan zou je ze niet in dezelfde gewichtsklasse zetten. Maar dat maakt allemaal niets uit want Diana wint toch. Zij kan alles aan, zelfs haar vader is geen partij voor haar, ook hij deelt in de klappen die zijn agressieve dochter uitdeelt.
De vechtscènes lijken eerlijk gezegd nergens op. Dat is in tal van boksfilms veel en veel beter gedaan. Dan zullen er wel mensen zijn die zeggen dat dat niet het belangrijkste van de film is. Maar wat is dan wel het belangrijkste van de film? Het dramatische gedeelte? Dacht het niet, want er is geen dramatisch gedeelte. Het liefdesverhaaltje? Pfff, dat was totaal overbodig en gewoon een flauw excuus om tot dit (belachelijke) cliché einde te komen.
Het acteerwerk van Michelle Rodriguez beperkt zich enkel tot wat vies kijken en nog ander zogenaamd stoer gedoe. Niet veel speciaal dus, maar ze is wel geknipt voor deze rol.
Ik had de film vroeger dus al eens gezien, en ik dacht dat het allemaal wel meeviel. Heb ik me toch vergist, want na herziening blijkt het een erg zwakke en tegenvallende film te zijn.

Goede film met een prachtige eerste rol voor Michelle Rodriguez.
Vond het verhaal best goed, al was het einde natuurlijk wel een beetje voorspelbaar.
Maar ik heb al veel slechtere boksfilms gezien dan dit, en bij deze heb ik me geen seconden verveeld.

Heb de film onlangs gezien op tv, had er nog nooit eerder van gehoord maar besloot toch te kijken. Vanaf de eerste minuut werd ik in de film gezogen. Enkele uren na de film zat ie nog in mn hoofd. Echt prachtig. Het hoeft niet altijd keiharde actie te zijn om een mooie "boks" film te maken. Net dat aparte en sobere was een verfrissing. Ideaal als je even genoeg hebt van al die commerciele films die veel beloven en uiteindelijk niks betekenen.

avatar van DonOswaldo
Ondergewaardeerde, krachtige, goed geregisseerde film met een uitstekende Michelle Rodriguez met de juiste attitude (zie haar sowieso graag in films, maar dit is volgens mij de eerste hoofdrol waarin ik haar zie). Dikke 4*.

avatar van k.grubs
Samen met Million dollar babe te zien op tv vandaag. Vond deze eerlijk gezegd leuker.

avatar van bellaatje
Flitste deze film per toeval aan het begin op.
Ik was aangenaam verrast, de film bleef boeien.
Natuurlijk enigszins voorspelbaar, maar toch........

avatar van Elineloves
Godver, gisteren een Michelle Rodriguez op tv en dat heb ik gemist..

avatar van Fortune
Aardige film nog, had veel erger verwacht.
Het liefdesverhaal was inderdaad het zwakste punt van de film en totaal niet boeiend.
Thuissituatie vond ik nog wel interessant, acteerwerk was allemaal middelmatig en de sfeer aardig.

2.5

avatar van ILDIB
Wat deze film overeind houdt is de bedrukte stemming. Inhoudelijk is het allemaal lala. Grootste kolder is natuurlijk de gelijk gewichtsklasse en daarbij is die gast zeker 15 kilo zwaarder.

Saaie, trage, voorspelbare film.
Ik had er wel iets meer van verwacht.