Böse Zellen (2003)

Oostenrijk / Duitsland / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Barbara Albert
met Kathrin Resetarits, Ursula Strauss en Georg Friedrich

"Kan een vleugelslag van een vlinder in Brazilië een tornado veroorzaken in Texas?" Die vraag, die de wiskundige en meteoroloog Edward Lorenz bevestigend beantwoordde met zijn chaostheorie, ligt aan de basis van Böse Zellen. Die vlinder zien we in het begin, gekoppeld aan een vliegtuigongeluk door noodweer (veroorzaakt door een vlinder?), waarvan de 24-jarige supermarktbediende Manu de enige overlevende is. Böse Zellen toont de levens van een aantal mensen in het stadje waar Manu woont, die ogenschijnlijk geen groot onderling verband hebben: scholieren, koorzangers, mensen die in een winkelcentrum werken, een natuurkundeleraar. De film maakt aannemelijk dat zo'n verband er wel degelijk is en dat alles met elkaar verbonden is.

kappeuter (moderator)
Te zien op IFFR.

FisherKing
Aparte film, die eigenlijk briljant mooi begint. Er zitten een hoop pretenties (of uitgangspunten) in de film die niet allemaal goed worden uitgewerkt.
Echt zo'n Rivella-film. Vreemd/goed maar wel lekker.

avatar van Goodfella
Mee eens. Erg ambitieus verhaal, maar het zogenaamde drieluik is iets teveel "los zand". Maar toch wel aangenaam verrast door deze film.

avatar van titan
Na eerder films van Haneke (la pianiste) en Seidl (Hundstage) te hebben gezien zou je warempel gaan geloven dat de Oostenrijkers tot de zwaarmoedigste inwoners van Europa behoren.

In deze Magnolia-achtige film is het bijna alleen maar kommer en kwel. De treurnis en eenzaamheid spatten van het scherm. Dat is prachtig gedaan, maar de dosering (of liever gezegd: het gebrek eraan) is me iets te veel van het goede. Je gaat al gauw snakken naar een straaltje zonlicht. 3,5*

Net te onsamenhangend allemaal helaas, anders had het een klein meesterwerkje kunnen zijn.

titan schreef:

Is misschien ook wel zo, het zelfmoordpercentage onder Oostenrijkers schijnt in ieder geval tot de hoogste van Europa te behoren.

Gezien op IFFR, interessante film.
De overgangen van de scenes zijn erg mooi.