Oranges Are Not the Only Fruit (1989)

Verenigd Koninkrijk
165 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Beeban Kidron
met Geraldine McEwan, Charlotte Coleman en Margery Withers

De moeder van de jonge, lesbische Jess is een charismatische Evangeliste die haar geadopteerde dochter met harde hand opvoedt. Ze ziet in Jess een ideale missionaris. Jess heeft echter andere plannen, vooral met Melanie.

avatar van mdj
mdj
Naar het (enige) geweldige boek van Jeanette Winterson. Reuze grappig die godsdienstwaanzinnige moeder. Het boek is beter, maar de film is evenmin te versmaden. Tijd om die weer te gaan bekijken.

Eerlijk gezegd had ik meer van deze BBC-produktie verwacht. Goed verhaal maar te langdradig.

yorgos.dalman
Even sterk als humoristisch, deze film of mini serie. Bij vlagen aangrijpend ook.
Grote kracht is de luchtige toon waarop soms 'zware' onderwerpen behandeld worden, en dat het godsdienst wel degelijk serieus neemt en niet (wat nogal voor de hand ligt) banaal bespot.
Aanrader.

avatar van Gruffalo
Zeker geen slechte film met een zekere voorspelbaarheid er in die eigenlijk geheel op zijn plaats is. Er ontstaat een ritme in de film die je helemaal meevoert. Verder wel behoorlijk eentonig, wat dan weer wel zorgt voor weinig spanning. Af en toe ook wel behoorlijk humoristische scènes.

Een 3,0 voor een redelijke film over de aangrijpende jeugd van een schrijfster waar ik eigenlijk nog nooit een boek van heb gelezen. De fans zullen de film daarom vast nog meer waarderen dan ik.

avatar van wendyvortex
Heel prima BBC-drama (oorspronkelijk een miniserie in 3 delen) over de in een religieus gezin opgevoede Jess die ontdekt dat ze op vrouwen valt, al niet makkelijk in de jaren 60 en al helemaal niet in dit uitermate gelovige gezin ... soort van kleine sekte zelfs.
Volle speelduur boeiend inclusief het eerste uur waar de seksualiteit nog helemaal geen rol speelt, maar de coming-out-thematiek is nogal bekend. Het fanatiek uitgedraagde evangelie is eigenlijk boeiender.