Lü Cha (2003)

China
Romantiek / Mystery

geregisseerd door Yuan Zhang
met Wen Jiang, Zhao Wei en Lijun Fang

Wu Fang is een professor die vrij wanhopig opzoek is naar een huwelijk. Ze houdt daarom aan de lopende band blind dates en besteld altijd groene thee. Ze gelooft namelijk dat de blaadjes van de groene thee de toekomst kan voorspellen in de liefde, iets wat ze van haar goede vriendin heeft gehoord. Dan is er ook Chen Mingliang, een man die Wu Fang ontmoet tijdens een van haar blind dates, hij vindt de toekomstvoorspellende blaadjes klinkklare onzin...

avatar van Goodfella
Best mooi, subtiel, klein filmpje. Práchtig gefilmd, veel sfeer, maar ook een beetje teveel van hetzelfde.

hey leuk, waar heb je deze gezien Goodfella?

avatar van Goodfella
IFFR. De regisseur hield vooraf nog even een praatje over filmmaken in China, was wel interessant .

No shit!? Damn... had ik eigenlijk niet willen missen, hehe

avatar van Redlop
In de stijl van 'In the Mood for love' maar dan een stuk minder. Begin en einde is het sterkst. Best grappig ook.

Fotografie erg mooi, verhaal zeer mager.

Ik vroeg me al af hoe het toch kwam dat ik de beelden van deze film zo prachtig vond;
maar inderdaad Redlop, camerawerk is van Christopher Doyle, de man die ook verantwoordelijk is voor beelden van de flm In the mood for love.
Ik vind het trouwens jammer dat ik niet gericht kan zoeken op cameraman.

FisherKing
gozo schreef:
Fotografie erg mooi, verhaal zeer mager.

Mee eens. Hoewel ie erg goed begon. 2* en dat alleen voor Christopher Doyle.

gozo schreef:
Ik vind het trouwens jammer dat ik niet gericht kan zoeken op cameraman.

Daar gebruiken wij nou IMDB voor.

Ja, ik heb het allemaal gevonden op IMDB, was daar wel een paar weken zoet.8)

Wat staat deze laag

Lekker fris filmpje. Doyle levert inderdaad weer meesterlijk werk af, waardoor de hele film prachtig is om aanschouwen. Zweeft mooi tussen broeierig lekker en fris fruitig. Mooie muziek ook, waardoor het sfeertje erg goed zit.

Zhao doet het geweldig in beide rollen, en vormt twee keer een interessant maar moeilijk te doorgronden personage. Jiang is speels en getergd tegelijkertijd. Vreemde relaties en verhoudingen tussen de hoofdpersonages, waarschijnlijk daarom dat het zo moeilijk valt hier ?

Ik vond het in ieder geval erg mooi. Visueel prachtig, erg aangename soundtrack, lekker sfeertje, boeiende personages, vleugje mystiek. 4*, dik verdiend.

avatar van danuz
Mooi gefilmd, maar teveel (onboeiende)dialogen. De film was eigenlijk behoorlijk oninteressant, waardoor het een te lange zit was. Toch werd er dankzij de beelden en de best aparte soundtrack nog aardig wat sfeer geschapen, om het nog aardig dragelijk te maken. Schommelt tussen de 2,5 en 3*en.

avatar van NKyou
Buiten het feit dat Lü Cha prachtig is gefilmd en Zhao het inderdaad goed doet stelt deze film echt niet veel voor. Vervelend saai verhaal dat aan elkaar hangt door lege dialogen. Een paar aardige scenes waar Doyle helemaal los gaat maakt het nog een kleine 2,5* waard.

avatar van -fal
Onderhond schreef:

Eens, vond het een erg vermakelijk filmpje, alleen met zijn 84 min. toch nog net iets te lang. Ergens tussen 3 en 3,5.

avatar van Baggerman
Nooit is groene thee zó aantrekkelijk in beeld gebracht!

Laag gewaardeerd hier, dit kàn niet door de vormgeving van de film komen, want fotografie en de muzikale omlijsting is zeer hip en stijlvol! Ook het acteren kan niet de oorzaak zijn van de lage becijfering? Prima in orde, van zowel Wei Zhao als Wen Jiang, lijkt me!

Saaiheid moet dan de reden zijn en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik na zo'n 70 minuten ook wel op iets meer vart en ontwikkelingen begon te wachten.

Maar de plussen wegen in dit geval veel zwaarder dan dat ene minnetje.

Op één of andere manier deed de film me trouwens wat denken aan Reconstruction van Christoffer Boe...

Herzien.

Altijd tricky, zo'n transitiefilmpje. Toen héél fris omdat China toch vooral boerendramas maakte, maar tegenwoordig is de Chinese filmwereld compleet revamped. Dan is het maar de vraag of een film als deze nog steeds weet te overtuigen.

Dat doet hij gelukkig wel. Niet zo heel vreemd misschien, want het talent achter deze film is niet min natuurlijk. Doyle als cinematograaf die zich mag uitleven is altijd een meerwaarde, Jiang en Wei als acteurs is ook altijd fijn.

Het blijft verder een apart filmpje, beetje mysterieus, fijne romance, prachtig geschoten en voorzien van een sterke soundtrack. Duurt ook niet te lang, dus als het niet goed valt ben je ook niet teveel tijd kwijt. Green Tea blijft een mooie film, het gemiddelde hier blijft een misser.

4.0* en een uitgebreide review

Het indringende camerawerk van veteraan Christopher Doyle is naar mijn mening het meest opvallende aspect van deze verder niet bijster interessante film over twee tegenpolen, die ieder voor zich op eigen wijze op zoek zijn naar wat genegenheid zonder daarbij het achterste van de tong te laten zien. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vond de film als geheel erg tegenvallen.