Teenage Cave Man (1958)

Alternatieve titels: Prehistoric World | Out of the Darkness | Teenage Caveman

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Roger Corman
met Robert Vaughn, Sarah Marshall en Leslie Bradley

Een jonge holbewoner wil weten wat er buiten de jachtgebieden van zijn stam ligt en tegen de wil van het stamhoofd in gaat hij op pad. Zoals door de stamoudsten voorspelt, komt de eigenwijze jongen uiteindelijk een vreemdsoortig monster tegen, waarvan hij de oorsprong niet kon vermoeden.

avatar van maurice74
Weer zo'n lachwekkend film van Corman. Wel eens oermensen met een jaren vijftig kapsel gezien? En dan die berenvellen die ze dragen.... Vier sterren!!!

avatar van otherfool
Goede scheerspullen ook in die oertijd. Ik had het gevoel dat de monsters later gerecycled zijn in The Village. Verder wel amusant filmpje, zwak geacteerd natuurlijk, maar met een aardig twistje aan het eind.

2*.

avatar van matthijs_013
AIP wist zelf een leuk verhaal als deze te verpesten met een miniscuur budget (waardoor dus slappe effects) en saaie dialogen.

avatar van Vinokourov
Standaard oerfilmpje van Roger Corman. Het is wel lollig stiekem.

Nou, ik moet zeggen dat ik deze film vooraf heel wat minder had ingeschat dan hij uiteindelijk bleek te zijn. Natuurlijk wel een beetje cheesy en zeker niet van deze tijd, maar ik heb heel wat slechtere soortelijke producties gezien, die uit dezelfde tijd stammen.

Eerlijk gezegd heb ik mij zelfs bijzonder goed vermaakt. Ik was overigens blij dat de holbewoners gewoon spreken konden en niet communiceerden d.m.v. onverstaanbare klanken, waar ik sowieso een hekel aan heb, bahalve wanneer het grappig bedoeld is, zoals in Caveman uit 1981 . Ook het einde werkte voor mij erg goed. Natuurlijk kun je zoiets altijd wel vermoeden, maar echt zien aan komen kon je het m.i. niet. Al met al toch een leuke twist die de film voor mij nog iets beter maakte.

avatar van niethie
Destijds een keer meegenomen bij de mediamarkt als deel uit de collectie van de arkoff films puur en alleen omdat ik de hoes zo mooi vond.
En ja wat moet ik hier over zeggen, het is natuurlijk al weer een tijdje geleden dat ik hem zag maar weet nog goed dat het er allemaal verschrikkelijk low budget uitzag, neem nu de acterus die mensen uit de prehistorie moeten neerzetten met een glad geschoren gezicht en met een typisch 50's kapsel rondlopen.
Vroeger was dit misschien angstaanjagend vandaag de dag komt het ontzettend lachwekkend over, leuk voor een lach maar voor de rest vond ik er weinig aan.

2 sterren

tsjidde schreef:

Op zich niet gek dat de holbewoners normaal konden spreken; het was gewoon de post-nucleaire mensheid.

Verder toch een betere film dan ik had verwacht met een simpele, maar doeltreffende boodschap. De effecten mogen dan lang niet zo treffend zijn, het acteerwerk en het verhaal waren verre van slecht.

Lennert schreef:

Yep, daar heb je gelijk in. Maar dat snap je dan ook pas als je het einde hebt gezien.

Dat is waar

Jammer alleen dat de belangrijkste plotwending al hierboven beschreven staat naast de filmposter, op deze manier zullen mensen weinig verrassingen tegenkomen.

Inderdaad zeg, die spoiler zou het hele film verpesten. Blij dat ik dit verhaaltje niet gelezen heb voordat ik de film zag. Ik heb het bovenstaande plot meteen aangepast.

avatar van Phantasm
Valt voor een keertje te doen, maar echt geweldig was het allemaal niet.

avatar van mrklm
De film begint met een hoop pseudo-filosofisch geleuter en eindigt in een hilarisch slechte montage van archiefmateriaal en holbewoners (inclusief de 25-jarige 'tiener' Robert Vaugh) die angstig kijken en regelmatig een speertje gooien richting de 'monsters' die ze vinden in de wereld die ze volgens de goden eigenlijk nooit hadden mogen betreden. Dat deze film zichzelf iets te serieus neemt is een understatement, maar Vaughn houdt zich aardig staande in deze typische Corman-productie.