• 8.613.323 stemmen

Star Wars Holiday Special (1978)

Sciencefiction / Avontuur | 97 minuten

Genre: Sciencefiction / Avontuur

Geregisseerd door: David Acomba en Steve Binder

Met onder meer: Mark Hamill, Harrison Ford en Carrie Fisher

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Star Wars Holiday Special

"A long time ago, in a galaxy far, far away..."

Han Solo en Luke Skywalker trekken ten strijde tegen het rijk om de familie van Chewbacca te bevrijden, zodat zij in de gelegenheid zullen zijn hun nationale feestdag te vieren.

imageimageimageimage

Krelman / Chef Gormaanda / Amorphian instructor

Mermeia Holographic Wow

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Zat George Lucas aan de drugs toen hij dit bedacht?

Pastichio Rocker schreef:

Zat George Lucas aan de drugs toen hij dit bedacht?

Hahhaahahahahaha

veron35 schreef:

Ik heb hem hier net gezien.

Bedankt, ik heb hem ook gezien Wat een vreselijk stuk derrie.

AC/DC

Dit is gewoon 1 grote grap!

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

George Lucas geeft ons een kijkje in de wondere wereld van LSD.

avatar van starwars321

starwars321

george lucas dacht ik ga eens wat paddo's eten om ideeen te krijgen voor een nieuwe star wars film

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Zo'n film waarbij aan het einde slechts één vraag in je hoofd zit; 'waar heb ik in hemelsnaam net naar gekeken?'. Een idiote aaneenschakeling van verhalen over familie langharige beesten die enkel oervervelend lopen te brabbelen, idiote karakters die uit het niets beginnen met liedjes zingen, kleine mensjes met een uiterst saaie dans, een belabberd getekend animatie-avontuur van Star Wars- figuren en een echt niet door te komen instructiefilmpje ... met één of andere vent .. met zo'n .. ding. Nee, heb eerlijk gezegd geen idee waar dat over ging. Heb geen idee waar de hele film over ging.

Uit nieuwsgierigheid dit vreemde project, waar zelfs George Lucas ook niet al te blij mee schijnt te zijn, maar eens bekeken. Ik wist dat het niet bepaald hoogstaand zou zijn, maar dít had ik toch ook weer niet verwacht. Je zou zowaar meer respect voor Phantom Menace en Attack of the Clones kunnen krijgen.

0,5 sterren. Omdat ik in een gulle bui ben.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Uiteraard verwachte ik hier niks van. Ik had al de reacties hier gelezen en die waren erg slecht. Ik had ook nog nooit van deze TV-Film gehoord, en heb hem dan ook bekeken via de link die hier op de site werd gegeven.

Ik wilde deze vakantie nog eens alle Star Wars-delen gaan kijken. Maar goed dat ik deze eerder zie dan de originele reeks anders had ik een teleurstellend einde gehad. De special-effects zijn echt lachwekkend. Eigenlijk de hele film. Maar daardoor was het wel soms leuk om te kijken. Heerlijk lomp. Heel veel dingen die ik niet zag aankomen, zoals het vele zingen in de film en het erg idiote begin. R2D2 as R2D2.... Eigenlijk draait de hoofdzaak dus om het gezin van Chewbacca. Ik moet zeggen dat die kleine Chewbacca wel schattig was maar het was vervelend dat ze in hun eigen 'Wookie'-taal spreken. Dus moet je het voornamelijk hebben van de gebaren en die waren soms nauwelijks te volgen. Opeens duikt er een cartoon op, en er dook eigenlijk heel veel op (zoals die dansende mannetjes aan het begin op dat 'bord'/tafel). Een beetje een hysterische film. Ach... Het is slecht, natuurlijk. Dat had ik al gedacht. Misschien daarom dat ik er soms nog wel het leuke van in kon zien. Leuk om gezien te hebben, maar echt niet meer dan dat. De liedjes zijn namelijk verschrikkelijk en er zijn dan ook maar enkele dingetjes uit te halen om de film nog net iets boven 'bagger' uit te tillen (naar mijn mening dan).

avatar van king-kevino

king-kevino

wat een meuk zeg ! maar juist daarom wel grappig om te zien

avatar van alvinvdv

alvinvdv

Ik denk dat dit zowat de slechtste film ooit is!

Zonde van de tijd....

na 5 minuten dan ook afgezet.

0,5 ster is nog zeer mild!

avatar van Dopke

Dopke

Het doet denken aan een amateuristische youtube fanparodie, waarbij de humor zo slecht is dat de gemiddelde kijker na enkele minuten af zal haken. Maar juist omdat het gemaakt is met de originele crew en het vrij serieus bedoeld lijkt (met de kanttekening dat het duidelijk gericht is op kinderen) maakt dit echt tot een prachtig, uniek campy pareltje. Belangrijk is denk ik, zoals bij bijv. de films van Edward D. Wood, dat dit soort onzin niet verveeld en dat doet het dan ook absoluut niet. De hele film door begrijp je wel wat de intentie was van de makers; simpelweg lichtvoetig vermaak zonder enige serieuze pretenties, maar de ene sketch is nog waziger dan het andere (die rockband, wtf?) waardoor je je echt af gaat vragen wat de makers bezielde. Overigens was de animatie sequence met Boba Fett best tof en voor Star Wars liefhebbers zeker de moeite waard om op te zoeken. Star Wars is zo’n ongelooflijk iconisch begrip geworden dat het geweldig is om te zien dat er zo’n fout aftreksel is gemaakt. Ik heb erg genoten.

avatar van Karl van H.

Karl van H.

• 1958 stemmen

Ik ben het helemaal met je eens, Dopke. Deze was nog lang niet zo slecht als ik me heb laten vertellen. Ik heb me in elk geval prima vermaak met die prachtige dialogen tussen de Bacca's. En een zingende Carrie Fisher op het eind, onbetaalbaar!

avatar van starwarsfans

starwarsfans

George Lucas had niks te maken met deze film.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ik heb maar zelden bij films dat ik al heel vroeg tijdens het kijken een ‘’what the fuck, waar kijk ik in godsvredesnaam naar?’’ gevoel heb, maar bij deze Star Wars Holiday Special was die gedachte er al heel snel. Echt, hoe heeft dit ooit bedacht kunnen worden? Je hebt de briljante franchise Star Wars, de gehele cast doet zelfs mee en dan komt er film uit waarin we Chewbacca kookles zien volgen? Om eens wat te noemen. Of ik had de tergende liedjes, de dansjes, de polonaises, de familie van Chewbacca of het vreselijk lelijke tekenfilmgedeelte genoemd. Dit heeft niks met Star Wars te maken, het is ook als knipoog of als moedwillig foute B film niet interessant of grappig en misschien lag het aan mijn versie die ik keek, maar ik heb zelden een lelijkere beeldkwaliteit gezien als bij deze film. Alsof ik naar een versleten videoband keek, zo afschuwelijk treurig.

Dit is niet gemaakt door George Lucas, dat kan ook eigenlijk niet als je ziet hoe fraai zijn oude Star Wars trilogie is geworden destijds. Ik lees op Wikipedia dat Lucas de film afgekeurd heeft, maar dat er al bootleg-versies per ongeluk verspreid waren waardoor de film toch uitgelekt is. Maar waarom is dit bedacht? Alleen om wat extra cash te verdienen nadat A New Hope is uitgebracht in 1977 en dit een jaar later als cashcow zou worden gebruikt? Het grappigste vond ik nog de nu bijna 40 jaar oude reclames die achter mijn film geplakt waren met merchandising uit die tijd. Maar ondanks alles toch wel grappig om een keertje te hebben gezien.

avatar van AC1

AC1

Ik vond het toch een voorbode voor wat komen zou ...

(ROTJ)

avatar van mjk87

mjk87

Staat deze niet op Disney+?

avatar van AC1

AC1

mjk87 schreef:

Staat deze niet op Disney+?

Ik mag hopen voor Netflix van niet.

avatar van Metalfist

Metalfist

Stir, whip, stir, whip, whip, whip, stir, beat

Het was oorspronkelijk het plan om ten tijde van het kijken van de twee Ewoks films (ergens in oktober 2015) ook deze Star Wars Holiday Special eens te gaan kijken. Het is er - om redenen die ik ondertussen al ben vergeten - niet van gekomen, maar gisteren kwam dit ter sprake tijdens een digitale koffieklets op het werk en bleek er zowaar een versie van goede kwaliteit op Youtube te staan. Vreemd dat die niet verwijderd is aangezien George Lucas er blijkbaar alles aan doet om de mensen te laten vergeten dat dit bestaat.

Dat heeft echter altijd een omgekeerd resultaat, want hoe meer je zoiets probeert te verbergen... hoe meer ik er in geïnteresseerd geraak. Het is echter wel te begrijpen dat Lucas en co dit eigenlijk liefst zo geruisloos willen vergeten. Het blijft me een raadsel wat ze hier juist mee wilden bereiken maar een film waar je gewoon het merendeel van de tijd naar wat onderling geroep van Wookies zit te kijken.. Het werkt voor geen meter (die Ewoks films gebruikten nog een voice-over als vertaling, dat was ook slecht maar dat was nog altijd wel beter gedaan dit) en verder is dit vooral zo'n typisch gevalletje van "je moet het zien om het te geloven". Een Wookie die kookles volgt, een soort van virtual reality softporno, een performance van Jefferson Starship (een voortvloeisel van Jefferson Airplane die met White Rabbit en Somebody to Love misschien wel twee van de meest heerlijke nummers ooit hebben gemaakt) en verder nog een verzameling Stormtroopers die wat Wookies komen terroriseren en zowaar zelfs een geanimeerd stukje waar we voor het eerst kennis maken met Boba Fett. Het is allemaal op zijn minst nogal vreemd te noemen en het duurt ook allemaal gewoon veel te lang. Zeker als er dan nog eens flink wat onderbrekingen inzitten met muzikale intermezzo's.

En toch blijf je kijken en wel om een aantal redenen. Het is fijn om bijvoorbeeld Mos Eisley's Cantina terug te zien maar de grootste aantrekkingskracht blijft natuurlijk het feit dat nagenoeg iedereen uit A New Hope terugkeert voor deze "special". Mark Hamill had in 1977 een auto-ongeluk gehad en moest bij de opnames dan ook danig geschminkt worden om de littekens te verbergen maar daardoor krijgt hij wel een soort van gelige tint. Carrie Fisher komt nog even een liedje zingen en Harrison Ford kijkt de hele tijd rond alsof hij hier eigenlijk echt niet wilt zijn. Het verbaast me echt dat niemand hier zijn veto tegen heeft gesteld, er moet toch op voorhand een script zijn geweest? Verder nog flink wat archive footage/deleted scenes uit A New Hope en blijft vooral nog die Life Day zelf op mijn geheugen gegrift staan. Een soort van Wookie kerstmis waar ik eigenlijk nog altijd niet goed van begrijp wat ze nu wilden bereiken.

Niet alles is even slecht te noemen. Dat nummer van Jefferson Starship vond ik op zich nog wel leuk en ook het animatiesegmentje rond Boba Fett stelt niet teleur, maar het is allemaal te weinig om hier echt een dik anderhalf uur voor te gaan zitten. Een curiositeit die elke Star Wars fan wel eens gezien moet hebben, vooral omdat dit nog met de originele cast is, maar Lucas had met iets beter op de proppen kunnen komen in de tijd tussen A New Hope en The Empire Strikes Back.

avatar van jipt

jipt

Why all the long hairy faces? Ik vond het wel een leuke aaneenschakeling van rariteiten. Verdient wel een betere transfer want de DVD was belabberd. Jammer dat Lucas te koppig is om deze opnieuw uit te brengen, want er zit wel een cult pareltje in. 3*