Comanche (1956)

Western

geregisseerd door George Sherman
met Dana Andrews, Kent Smith en Nestor Paiva

Sinds een paar maanden voeren de Comanches regelmatig rooftochten uit op Mexicaanse dorpen. Tijdens één van die acties neemt bevelhebber Quanah Parker de mooie Margarita Alvarez gevangen om haar als persoonlijk bezit te overhandigen aan Black Cloud. De overheid besluit in te grijpen, want te veel burgers en blanke goudzoekers worden dezer dagen door de Comanches overvallen, beroofd of vermoord.

avatar van Brix
Vermeldenswaardig betreffende 'Comanche'is het feit dat de Indianen, Comanches in dit geval, nu eens niet per definitie de slechterikken zijn.

Opperhoofd Quanah Parker wordt in beeld gebracht als een redelijk man, die de vrede tussen de ('ïmport')Amerikanen en Comanches tracht te bewerkstelligen.

De Mexicaans-Amerikaanse grensstreek is in rep en roer. Mexicanen jagen op Comanches, vermoorden en scalperen hen, uit winstbejag.
De Mexicaanse overheid heeft daarvoor namelijk een beloning in het vooruitzicht gesteld.
De Comanches nemen bloedige wraak, en vluchten de Amerikaanse grens over.
Maar ook daar zijn (blanke) scalp-jagers actief.
Leger scout Jim Read (Andrews)een neef van Quanah Parker, probeert een vredesboodschap over te brengen naar opperhoofd Quanah Parker, maar wordt daarbij danig dwars gezeten door scalp-jager Downey (Stacey Harris) en Comanche Black Cloud, die om verschillende redenen niets van de vrede tussen beide volkeren moeten hebben.
Tevens probeert Read de Mexicaanse gevangene van de Comanches, Margarita Alvarez, gespeeld door de charmante Linda Cristal(een van de weinige lichtpuntjes in de film) vrij te krijgen.

Een en ander is groots in beeld gebracht voor zover het de settings en het aantal acteurs en figuranten betreft.
Er zijn geen binnenopnames. Alles speelt zich in de wijdse natuur af.
Ken Smith, die de rol van Quanah speelt heeft wel de beste teksten.
Maar een sterke film is het helaas niet.
Het acteerwerk is voor het overgrote deel mat en zwak.
Dana Andrews is ook niet bepaald een acteur voor wie ik graag een film zou bekijken.
Bovendien vergalt een zoetig liedje, met domme tekst, dat een aantal keren in de film opduikt, veel.
Een historisch thema als dat van het grote (half)Indiaanse opperhoofd Quanah Parker had beter uitgewerkt moeten worden.
Deze film is te zeer een standaard niemendalletje.

avatar van Dogie_Hogan
Comanche-clip met 'lichtpuntje' Linda Cristal!

avatar van Brix
Vanavond te zien op TV >MGM > 21:55 uur

Cliche western, middelmatig vermaak

avatar van mr rumson
Vandaag ben ik deze western maar eens gaan kijken .
Helaas ging de film meer langs me heen dan dat ik mee in het verhaal werd getrokken
zodat het mij allemaal niet meer zoveel deed hoe het met de hoofdrolspelers afliep .
De hoofdrolspelers vond ik dan ook niet zo goed acteren waarvan Henry Brandon als Black cloud wel de beroerdste acteer prestaties leverde van het stel .
Naar mijn mening had ook de tweestrijd tussen Dana Andrews als Jim Read en Stacy Harris als Downey beter uitgewerkt kunnen worden zodat er nog wat meer spanning in de film gebracht werd.
Nu blijft het maar beperkt tot een losse flodder .
De vuurgevechten tussen de cavalerie en de Comanches zijn nog wel aardig om te zien .
De film geeft je toch het gevoel dat er meer in had gezeten om er een betere film van te maken dan wat het nu is .