• 8.485.727 stemmen

Alternatieve titel: Singing the Blues in Red

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / West-Duitsland / Frankrijk

Geregisseerd door: Ken Loach

Met onder meer: Gerulf Pannach, Fabienne Babe en Cristine Rose

IMDb beoordeling: 6,2 (508)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Fatherland

Een dissidente musicus uit de DDR wordt over de grens gezet. In het westen gaat hij op zoek naar zijn verdwenen vader en het verbaast hem niets als hij merkt dat ook daar een systeem van onderdrukking bestaat.

image

avatar van badfans69

badfans69

Aangrijpende drama over de koude oorlog!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Slaapverwekkende Loach over een muzikant die voor verbanning naar West-Duitsland kiest, omdat hij er meer vrijheid heeft om zich uit te drukken. Hij is ook op zoek naar zijn vader, die dertig jaar eerder ook de stap naar het Westen zette en spoorloos verdween. De socialistisch getinte boodschap "kapitalismus ist kein freiheit" was me iets te hard, waarbij hij benadrukt dat West-Duitsland ook niet het aarts paradijs is. Daar gebruiken ze cultuur net als in Oost-Duitsland voor hun eigen ideologische doeleinden. Loach brengt alles op een droge, stroeve en onaantrekkelijke manier waardoor de film traag en saai voorbijtrekt. Tussen de verschillende personages is er amper chemie te bespeuren. Geen aanrader wat mij betreft. In zijn latere films zou hij zijn stokpaardjes veel ludieker en leuker aan de man brengen.