The Invisible Boy (1957)

Alternatieve titel: S.O.S. Spaceship

Familie / Sciencefiction

geregisseerd door Herman Hoffman
met Richard Eyer, Philip Abbott en Diane Brewster

Timmies vader is een uitvinder en op een dag mag hij mee naar diens werkplaats, waar ook andere uitvinders aan computers werken. Timmie wordt door iedereen genegeerd, dus gaat hij naar huis en neemt hij een robot mee. Thuis maakt Robby een reuzevlieger voor Timmie, waarmee deze kan vliegen. Als Timmies moeder daar woedend op reageert, vraagt Timmie aan Robby de Robot om hem onzichtbaar te maken.

avatar van Ramon K
Corny, maar wel te doen. Onzichtbaarheid, kunstmatige intelligentie, raketten naar de maan, Robby the robot maar ook typische jaren 50 idealisering van het gezinsleven........ een rare combinatie. Toch regelmatig (onbedoelde) humor en uiteindelijk redelijk vermakelijk. 2,5*

rick@themovies
De film is in zekere zin een pre/sequel van The Forbidden Planet waarin Robby the Robot voor het eerst wordt geïntroduceerd. Behalve dat 'karakter' lijken de films echter helemaal niets met elkaar gemeen te hebben.

Forbidden Planet speelt in de verre toekomst op een vreemde planeet, terwijl The Invisible Boy zich op Aarde afspeelt in de tegenwoordige tijd, althans het Amerika van de jaren 50.

Het betreft hier ook duidelijk een film die qua structuur, invulling en presentatie op een zeer jeugdig publiek is gericht. En zelfs dan heeft de film niet zo gek veel te bieden. Behoorlijk saai en niet spannend. Wel leuke en typische jaren 50 sci-fi set design met mooie retro-ontwerpen met veel doelloos flikkerende lampjes.

Toch is het wel grappig om te zien dat het concept van deze film model zou hebben kunnen gestaan voor een film als bijvoorbeeld The Terminator, waarbij een robot uit de toekomst door een technologisch superieure computer wordt ingezet om het menselijke ras uit te roeien.

Vanuit die optiek is de film als curiositeit het bekijken nog wel waard.

avatar van RuudC
Het bonusschijfje van The Forbidden Planet. Je vraagt je toch wel af waarom deze film in godsnaam gemaakt is, want het gaat inderdaad nergens heen. Desondanks is het een koddige prent om te zien. Als we IMDB mogen geloven was het bouwen van Robbie the Robot te duur en moest dit pak in een andere film gebruikt worden. Enter, The Invisible Boy.

Ik moet zeggen dat ik halverwege toch wat van mijn aandacht begon te verliezen. Het is gewoon niet spannend. Het meest spectaculaire is toch wel de poster. Dan valt de desbetreffende actiescene flink door de mand. Het is een product van de koude oorlog en dat maakt het voor sommige mensen interessant om te zien. Het neemt alleen niet weg dat The Invisible Boy vooral een bijproduct is. Dit kun je sowieso overslaan als je geen fan bent van oude scifi.