De Rode Zwaan (1999)

Nederland
Familie

geregisseerd door Martin Lagestee
met Annet Nieuwenhuijzen, Pierre Bokma en Rufus Heikens

De opa van Jakob heeft jaren in Frankrijk gewoont, maar komt naar Nederland om zijn oude dag te slijten in zijn geboortestad. Tijdens de herfstvakantie logeert Jakob bij zijn opa en luistert gefascineerd naar zijn spannende volksverhalen die zich afspelen in het dorp. Maar bij het opknappen van zijn nieuwe huis glijdt opa uit en belandt ziek in bed. In koortsige dromen brabbelt hij steeds iets over een zwaan. Een oudere dame die op opa past, vertelt Jacob dat zijn grootvader als kind een houten rode zwaan had die hij is kwijtgeraakt. Ongerust om zijn zieke opa gaat Jakob op zoek naar de rode zwaan en komt in een avontuurlijke sprookjeswereld terecht. Gebaseerd op een boek van Sjoerd Kuyper.

Mooie jeugdfilm, met een behoorlijk verhaal. Hier en daar behoorlijk aan de grove kant (baby die gedood wordt e.d). De lokatie's zijn prima, en ook aan kostuums, sets en effecten is behoorlijk tijd besteed. Zeker voor nederlandse kenmerken. De kinderen acteren redelijk maar het is vooral het meisje dat de rol van jong neeltje vertolkt die een prima prestatie neerzet. Daarnaast speelt Pierre Bokma ook een prima rol (klein) maar zeker weer in stijl. Nederland laat hier weer zien sterk te zijn in het maken van jeugdfilms, het verhaal is voor de kleine kinderen niet geschikt, maar die hebben abeltje. 4 sterren.

th
slechter kanniet

sterk onderbouwd th

BS
ik heb hem in delen op tv gezien en ik vond hem best goed.Jeugd-fantasie is een mooie beschrijving en dat krijg je dan ook.
Voor een nederlandse productie helemaal niet slecht gedaan.3.5 ster

visje1991
leuke & mooie film

avatar van Armin
Slechte "jeugd" film die dus absoluut niet geschikt is voor kinderen. Daarbij wordt er ook nog slecht geacteerd. *1/2

avatar van mdj
mdj
Niet geschikt voor alle leeftijden, maar zeker wel voor 10+ers. Het hele verhaal is tenslotte gebaseerd op een jeugdroman. Sprookjesachtig met een schijn van historie (romeinen). Bij de spelers kan beter André van den Heuvel worden genoemd die de opa speelt. Pierre Bokma heeft nl. wel een erg kleine bijrol (helaas). Annet Nieuwenhuijzen doet het goed met die mooi stem van haar. Alleen niet zo bijster origineel dat een geïdealiseerde jeugdliefde de spil van alles vormt. Verder wel weer erg duidelijk tegen elkaar afgezet wie goed en slecht is, maar afijn, het is een jeugdfilm natuurlijk.

Wordt vanaf volgende week vrijdag in vier afleveringen in de namiddag uitgezonden op Z@ppelin. Op de poster zie ik de aanduiding AL staan en in de VPRO-gids wordt de film geschikt geacht voor 6 jaar en ouder, maar er zitten een paar gruwelijke scenes in (waaronder de door kbautr genoemde scene waarin een baby in close-up wordt doorkliefd door een zwaard). Ik hoop dat die scenes worden verwijderd; ze zijn totaal niet te verteren voor kinderen onder de 12 jaar. Toen mijn zoontje van (toen) 6 de film vorig jaar zag, heeft hij er nog dagen last van gehad.

Vanaf 8 maart te verkrijgen op dvd !

Deze film behoort zeker tot mijn favorieten en m'n kinderen kijken deze film nog dagelijks...briljante prestatie van Martin Lagestee, prachtige kostuums, landschappen etc. De acteerprestatie van Nick Majoor en Rufus Heikens is geweldig en doet zeker niet onder voor de prestatie van dat Amerikaanse kindsterretje, Osment geloof ik. 4 sterren omdat de perfecte film niet bestaat, maar deze komt toch wel heel dichtbij de ultieme prestatie!

Ik moet mijn jeugdvriend, en tevens als sympathieke gozer bekendstaande RTA#13, toch gelijk geven wat betreft de mening over deze film. Ookal kijken mijn kinders deze film niet dagelijks, hij wordt toch wel minstens 10 keer per jaar uit mijn filmarchief opgediept. En wat betreft dat de Rode Zwaan niet goed zo zijn voor kleine kinderen, mijn zoon van (indertijd) 4, had er totaal geen problemen mee dat de door mijn collegafilmspotter genoemde baby werd doorkliefd. Mischien hebben sommige kinderen gewoon minder emotionele bagage, dat kan o.a. komen door een zwakke opvoeding. Maar in ieder geval een goede film, zeker het bekijken waard. 4,5*

BlueSword
tijdje terug deze film gezien...ik vond de film wel aardig voor een nederlandse film.
nu hoef ik hem niet meer te zien maar vroeger kan ik me herinneren dat ik hem geweldig vond.
helaas dat ik het nu niks meer vind.

Reinbo
robb-E schreef:

Moet je niet alterego toevoegen.....

film_kaza
toen hij voor het eerst uit kwam vond ik hem wel leuk. deze is vooral leuk voor kinderen als je het mij vraagt. deze film heeft een beetje drama en niet een saai verhaal.

avatar van BlueJudaskiss
Ik had geruchten gehoord bij release van deze film dat deze film berucht was omdat er een meisje uit de kleren ging of zo???

Deze film is echt voor kinderen van 6 tot 12 jaar.
Best spannend voor kinderen

avatar van raymon
vreselijk Poster om te beginnen maar voor de rest!

De film vind ik is voor kinderen van 6 tot 12 heel maar ook voor de oudere vermakelijk. Spanned is de film ook vind ik wel een goeie productie met mooie kostums en make-up

Ik kon er niet naar kijken...

BlueJudaskiss schreef:

een meisje heeft een doorschijnend nat truitje aan
ik vond dat als 11-jarige natuurlijk helemaal geweldig verder was het ook wel een spannende en vermakelijke film

rens_1993
leuke spannende film waar nog eens wat in gebeurt. alleen ze zijn niet echt romantisch.

avatar van raymon
De Rode Zwaan

De Rode Zwaan zal ik altijd onthouden omdat ik de film toen ik klein was heb bekeken op tv. De film is mij altijd begebleven en heb hem nu na wel zeker 5 jaar weer gezien op dvd.

De rode zwaan is een leuke jeugdfilm die voor eigenlijk alle leeftijden is. Leuke en mooie viseul effects voor een Nederlandse jeugdfilm van die tijd. Ik vond de film altijd erg spannend en ervaarde de als Lord of de Rings in die tijd waar de film verweg van is.

Het plot van de film is leuk en goed bedacht maar word verpest door de soms rare dialogen en het slechte verhaals verloop ( opeens zit die zwaan er weer en opeens lopen die vissen mannen weg). Wat het 1 na ergste is van de film is dat er geen doelgroep word gekozen het is allemaal leuk en aardig, leuk met opa opstap en dan komen we de jonge Neeltje tegen die het wat verpest met haar oversekste pubergedrag een van de dingen die je zal ergen in de film.

Voor de rest is de cast goed, Andre van den Heuvel is verrassend leuk als opa. Helaas schiet de jongere cast wat te kort dankzij de verschrikkelijke dialogen ( vergelijkbaar met het Bassie & Adriaan dialoog). De grootste fout bij deze film is de regie, die eerst in handen lag van Esmee Lammers die afhaakte door persoonlijke redenen, Martin Lagestee verpest de film door de dialogen die gewoon te stom zijn en je kan zien dat hij de kinder acteurs geem adviesen heeft gegeven en die komt zwaar terug in hun lichaams taal.

Toch is het een leuke vermakelijke film met leuke speical effects, decors en kostums.
Maar de regie had beter in andere handen kunnen liggen ( Esmee Lammers had hem 10 keer beter gemaakt) maar toch omdat de film mij altijd bij zal blijven geef ik toch de film een 4****!

robertus65
Een fantasy/sprookjesfilm voor de jeugd met veel special effects, waar ik niks aan vind. Ik kan wel mijn best doen om er wat aan te vinden, maar is waarschijnlijk alleen leuk voor kinderen van 8 tot 12 of zo. Aan ieder is het natuurlijk om deze film leuk te vinden, maar in deze Nederlandse film komen erg veel special effects voor zoals bomen die een gezicht hebben , of vliegende takken, of vissen die veranderen in monsters, of de tijd die stil staat, of oude volkeren die zomaar opduiken, of een houten zwaan die veranderd in een levende enz enz.
Conclusie: Ik kan door de bomen het bos niet meer zien.

avatar van s0njaa
Verschrikkelijk slecht

Ik weet niet meer precies hoe oud ik was, maar ik vond het doodeng. We zaten in de bioscoop en zagen meerdere mensen met kinderen vertrekken tijdens de film. Had ik toen ook moeten doen, heb er nog een maand lang last van gehad. (Dat beeld van die vissenmannen bleef maar in mijn hoofd.)

Dat het voor alle leeftijden is vind ik dus onzin.
Vraag me wel af hoe ik er tegenaan zou kijken als ik 'm nu weer zou zien.

avatar van psycholamp
Ik heb 'm wel gezien, maar dan op video. Halverwege viel het geluid uit. Daarna nooit meer herzien. Moet ik nog eens doen.

avatar van jumpstylemovie
Erg lang geleden gezien. Niets bijzonders.

Ik heb deze film ook een aantal jaren terug in de bioscoop gezien, ik vond de film op zich leuk en vooral heel spannend.
Misschien zelfs iets te spannend want ook ik heb nog een tijd last gehad van de angst voor de vissenkoppen.

avatar van canciser
Vroeger vond ik dit een erg spannende film. Tegenwoordig zal het allemaal wel meevallen. Kan me nog wel de goede special effects herinneren. 3*

avatar van Phantasm
Leuk soort sprookjesfilm voor de kinderen.

Iemand die me hier aan kan helpen? Wil hem graag eens zien.

avatar van Quentin
Uiterst curieus filmpje dit, de delivery van dialoog is zo hakkelend en onnatuurlijk dat het bijna hallucinant wordt. Verder is het spel van die bolle hoofdrolspeler niet om aan te zien en Lex Wertwijns camerawerk met momenten ook behoorlijk potsierlijk.

Meer dan 1,5* kan ik hier niet aan geven.