Geen Paniek (1973)

Nederland

geregisseerd door Ko Koedijk
met Rijk de Gooyer, John Kraaykamp en Hetty Blok

Johnny Kraaykamp wordt bij de gevangenispoort opgewacht door zijn gabber Rijk de Gooyer. De jongens van de straat zijn vastbesloten fortuin te maken als klusjesmannen. Om een startkapitaaltje te verkrijgen klopt Johnny aan bij Tante Toetje Kluif. De frivole tante exploiteert een zogenaamde 'schoonheidssalon' aan de Amsterdamse grachten. Het klussenbedrijf 'Geen Panniek' gaat voortvarend van start. Ondertussen weet bordeelhoudster Tante Toetje zichzelf aardig in de nesten te werken. De twee klusjesmannen gaan zich bemoeien met de redding van de schoonheidssalon.

leuke film die helaas altijd wordt afgekraakt,zit wel niet veel verhaal in,maar heeft toch grappige momenten.rijk en johnny doen het goed en leuk,mooie achtergrond muziek en mooie beelden van amsterdam en het platteland.ik snap niet dat deze film in de jaren zeventig een flop was.flodder3 vind ik slechter dan deze film.

avatar van Redlop
eternal dark schreef:
leuke film die helaas altijd wordt afgekraakt...

Altijd? Nooit van gehoord van deze Johnny en Rijk. Lijkt me wel geinig een keer te zien alleen al omdat de film geschreven is door Kees van Kooten.

Volgens mij alleen maar gemaakt voor een commercieel succesje. Dom script, waar je elke seconde gebombardeerd wordt met een (flauwe) grap. Bar slecht geacteerd, slechte montage. Hier en daar wel een leuke grap, maar meer moet je niet verachten. 1.5*

avatar van Quentin
saaie film die te flauw voor woorden is en niet grappig 1*

avatar van xangadix
Ik denk dat ik deze niet hoef te zien om te weten dat het niks is. Voor mij dan. Ik besef dat Johnny & Rijk over kwaliteiten beschikken, maar ik ben niet onder de indruk.

avatar van raymon
Tja zal wel begonnen zijn als een goed idee maar is niet veel van geworden.
Over het verhaal ga ik nog geen eens beginnen laten we het hebben over de positive punten!

John Kraaykamp sr. is het grootste positieve punt van deze film. Hij heeft zo z'n momenten door zijn ( waarschijnlelijke ) improvisaties vind hem soms best erg grappig was ook vroeger een grote fan van hem. Maar rijk de gooyer is beter als Glimmie in De Inbreker, hij is tja een soort Natuur ramp in film maar het gaat door de beugel.

Maar vooral is deze film leuk omdat het een soort tijds document is. Het is natuurlijk een soort nog erger dan erger Naked gun voorloper met Airplane soort humor maar het werkt niet bij Nederlanders, gelukkig maar.

toch wel grappig als je hem voor een euro of 2 koopt!
2,5**

avatar van Guyke
Absolute rotzooi.
Geen verhaal, geen plot, geen humor.
Geen paniek was uiteraard niet bedoeld als ultiem cinema-hoogtepunt, maar toch... Zelfs voor een goedkoop niemendalletje is dit echt slecht.

robertus65
Alleen Amsterdammers zullen deze film waarschijnlijk leuk vinden, want ik heb bijna niet gelachen. Het zal wel typische Amsterdamse humor zijn, ik begrijp van de humor niet veel. Johnny en Rijk heb ik zowiezo nooit veel aan gevonden en zeker niet in deze film.

avatar van raymon
Dit kan je zelfs geen amsterdamse humor noemen...

Rijk is iig geen Amsterdammer .

Hopeloos gedateerd. Maar geeft wel een duidelijk beeld van hoe ook de Nederlandse film in de laatste 10 á 15 jaar enorm gegroeid is. Dit werd vroeger mogelijk als een goede Nederlandse film beschouwd !

Robi schreef:
Dit werd vroeger mogelijk als een goede Nederlandse film beschouwd !
Werd destijds ook slecht ontvangen (zowel pers als publiek).

avatar van chiel
Kraaykamp maakt de film nog enigzsins het aankijken waard, verder is het niet veel soeps.

avatar van Kricky
hun samenwerking is ook abdrupt gestopt na deze film

avatar van chiel
wiens samenwerking?

avatar van JerryL
Ach... de film is wel leuk om eens te zien.
Toch een stukje vaderlandse film geschiedenis.

De film is in mijn ogen best wel te pruimen en voldoende komisch.

Heb hem net gezien..... 3,5* voor de plezier die ik er aan beleefde

avatar van niethie
Had wel weer eens zin in een nederlandse film maar heb duidelijk de verkeerde uitgekozen, verschrikkelijk oudbollige kul vol belachelijke stompzinnige flauwe humor, Johnny en Rijk waren geen van beide leuk, ik heb me dan ook op hier en daar een leuk situatiegrapje kapot geërgerd aan de film en hoef hem dan ook nooit meer te zien.

1 ster

Gezellug filmpie voor een heitje op de vrijmarkt gekoch
kan je geen buil aan valluh

Dick2008
Een film die leuk begint met het spel van Johnny Kraaykamp als hij wordt vrijgelaten, ondertussen heb je dan de titelmelodie en een opsomming van al die gasten die meewerken aan zo'n film.
Als de eigenlijke film begint gaat hij bijzonder snel naar beneden. Toen deze destijds op tv was, heb ik hem tot halverwege gezien. Ik ben toen weggelopen maar het kan ook zijn dat mijn ouders overschakelde naar de andere Nederlandse zender. Zoveel jaren later is hij er niet beter op geworden, erg slechte film. En Johnny en Rijk praten werkelijk heel onduidelijk in deze film, ze raffelen het af.

Het enige leuke in deze film zijn de vele destijds bekende gezichten. Naast Johnny en Rijk, Hetty Blok, Rita Corita, Eddie Constantine ook een aantal spelers uit de Floris serie, zoals Ton Vos (Wolter van Oldenstein) en Hans Boskamp (Lange Pier).

2.0.

avatar van wess16
De ouwe Kraay en Rijk konden veel beter dan deze ongrappige film. En een schande voor Kees van Kooten, tenminste ik lees hier dat hij deze film heeft geschreven...

Ai ai ai ... pijnlijke bedoening. Kraaykamp probeert er nog het beste van te maken, maar er valt eigenlijk niks te redden. Vreselijke 'wipes' ook steeds in de montage. Bizar slechte beeldtransfer heeft de DVD ook, overigens.

Zeer matige Nederlands komedie met wel 2 iconen uit de Nederlandse showbiz Rijk de Gooyer en John Kraaykamp verder nog rollen van Hetty Blok , Hans Boskamp en een gastrol van Eddie Constantine als Bill Silkstocking, Amerikaans zakenman. Alleen aardig vanwege het tijdsbeeld (begin jaren '70) en om deze giganten aan het werk te zien.

Leuke film, maar ik denk dat over pakweg 20 jaar echt iedereen 'm is vergeten. Johnny en Rijk zijn lauw-grappig, Hetty Blok is erg leuk als tante Toetje Kluif maar voor de rest.... Hans Boskamp die zijn zoveelse penoze-rol speelt, iets te nette actrices die hoertjes moeten voorstellen... en de nu lachwekkend aandoende sponsoring door DAF. Het eindlied had een hit moeten worden maar het publiek pakte het niet op. Strop voor Johnny en Rijk, strop voor de filmmakers, strop voor platenmaatschappij CBS/Artone.... Volgende maar!

avatar van Askikker
Jammer, viel nogal vet tegen.
Zat hier al jaren achter aan; Johnny en Rijk in een speelfilm moest toch wel fantastisch zijn, en nog es geschreven door Kees van Kooten ook! Bijna blind vijf sterren aan geven dus.

De werkelijkheid viel tegen; slappe film, weinig echte humor.
Mooie auto's, dat wel, maar in die tijd waren ook nog bijna alle auto's mooi.
Ironisch dat uitgerekend het ongeveer lelijkste model van DAF wordt gepromoot,

avatar van Hollywood-west36
Zeker niet zo slecht als hij is beoordeeld.. Gedateerd? Wellicht.
Openingsstuk met Kraaijkamp die vrijkomt en door de weide loopt is geweldig!
Wat mij betreft 3 sterren voor dit mooie tijdsbeeld.

avatar van Phantasm
Waardeloos, kon er geen moment om lachen, al wordt het een komedie genoemd, dan zijn er wel betere.

Misschien dat het gegeven voor deze film later terugkwam en verder uitgewerkt werd met het Haagse duo Jacobse en Van Es. In dat geval is dit Van Kooten's vingeroefening, daarvoor.

Charlie Brown
Dit had veel meer kunnen zijn dan het is geworden, afgaand op allen die er bij betrokken waren. Het grootste euvel is het scenario. Een aanéénschakeling van op zichzelf staande scenes die nauwelijks met elkaar verbonden worden en een overdosis aan slecht uitgewerkte typetjes. Het is een aflevering van Van Kooten en De Bie op speelfilm lengte, maar zonder de twee. De acteurs zijn niet slecht maar hun rollen hebben gewoon te weinig vlees op de botten. Dit had leuk kunnen zijn, helaas een gemiste kans.

Amateuristisch maar wel leuk.

3.5
Zo slecht maar o zo leuk.