De Nieuwe Moeder (1996)

Nederland
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Paula van der Oest
met Geert de Jong, Arys Adamsons en Janis Reisnis

Elvis, een tienjarig jongetje uit Letland, is na de tragische dood van zijn moeder in hardnekkig stilzwijgen vervallen. Sinds twee jaar verblijft hij, zonder enig zicht op vooruitgang, in een noodlijdend kinderziekenhuis in Riga. De vader van het jongetje kan het lijden van zijn getraumatiseerde zoon niet langer aanzien en ontvlucht met hem de erbarmelijke situatie in zijn land. In de hoop op een betere toekomst voor Elvis gaat hij in het welvarende Nederland op zoek naar de vrouw met wie hij in zijn jeugd een langdurige correspondentie voerde.

Erg fijne, sympathieke film. Subtiel geschreven en met veel warmte geregisseerd. De kennismaking van de Letlandse vader met de Nederlandse cultuur levert een aantal (droog)komische scènes op. Jammer dat de laatste twee films van Van der Oest wat minder waren, want talent heeft ze zeker.