• 8.260.451 stemmen

Genre: Roadmovie / Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Paula van der Oest

Met onder meer: Arys Adamsons

IMDb beoordeling: 6,9 (47)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 3 oktober 1996

Plot De Nieuwe Moeder

Elvis, een tienjarig jongetje uit Letland, is na de tragische dood van zijn moeder in hardnekkig stilzwijgen vervallen. Sinds twee jaar verblijft hij, zonder enig zicht op vooruitgang, in een noodlijdend kinderziekenhuis in Riga. De vader van het jongetje kan het lijden van zijn getraumatiseerde zoon niet langer aanzien en ontvlucht met hem de erbarmelijke situatie in zijn land. In de hoop op een betere toekomst voor Elvis gaat hij in het welvarende Nederland op zoek naar de vrouw met wie hij in zijn jeugd een langdurige correspondentie voerde.

avatar van mdj

mdj

De omschrijving doet vermoeden dat het een heel dramatisch verhaal is, maar de film kent vooral heel veel komische details. Geert de Jong is erg goed gecast voor deze rol. En de vader van het jongetje komt voor verrassende Nederlandse gebruiken te staan.

Quido

Erg fijne, sympathieke film. Subtiel geschreven en met veel warmte geregisseerd. De kennismaking van de Letlandse vader met de Nederlandse cultuur levert een aantal (droog)komische scènes op. Jammer dat de laatste twee films van Van der Oest wat minder waren, want talent heeft ze zeker.

Quido

Medio juni op dvd verkrijgbaar.

avatar van De Mees

De Mees

Wie doet de distributie van al die SNG producties?

Tel er vier op Neerlandsfilmdoek.

Filmfreaks.

avatar van robertus65

robertus65

Ik dacht op moederdag, ik ga een moederdagfilm bekijken en ik zag deze nog liggen, en de titel belooft veel en ik heb er geen spijt van gekregen. Dit is een geweldig debuut van Paula van der Oest.

Ik ben blij dat die binnenkort officieel uitkomt op dvd. Ook weer een leuke rol van Theu Boermans.