ad
  • 8.079.484 stemmen

Crime et Châtiment (1956)

Drama / Misdaad | 107 minuten

Genre: Drama / Misdaad

Alternatieve titels: The Most Dangerous Sin / Schuld en Boete / Crime and Punishment

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Georges Lampin

Met onder meer: Jean Gabin, Marina Vlady en Ulla Jacobsson

IMDb beoordeling: 6,5 (223)

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Crime et chatiment

Releasedatum: 4 december 1956

Over Crime et Châtiment

Raskolnikov (Blier) is een wanhopige arme student die een woekeraarster vermoordt. Hij meent geen boodschap te hebben aan een burgerlijk idee als moraal. Als een rechercheur (Gabin) hem genadeloos verhoort, begint een schuldgevoel zich van hem meester te maken. Tweede Franse verfilming van 'Schuld & Boete' van Dostojvski.

image

Madame Horvais

Jean Fargeot

Gustave Messonnier

La jeune fille du bal

2de Franse verfilming van de bekende roman,en blijkbaar volkomen vergeten.Nu geef ik toe dat dit geen meesterwerk is,maar een film met Gabin,Ventura en Blier is toch altijd wel de moeite,zou ik denken.Het probleem zit hem eerder in de jongere leden van de cast:Hossein(die overigens hier helemaal geen Raskolnikow heet,maar dat terzijde)kan zijn rol absoluut niet aan en maakt van de getroubleerde semi-filosoof Raskolnikow een doorsnee bad boy die moordt omdat hij even wat doekoe's nodig heeft.In de Angelique films en andere zooi was hij meer op zijn plaats.Ook de jonge actrices Vlady (Sonja) en de sterk op Ashley Greene lijkende Jacobsson(excuses voor de verwijzing naar teen trash) bakken er weinig van in hun ondankbare rollen.

De regisseur kiepert doodleuk alle filosofische thematiek overboord zodat we met een standaardwerk opgescheept lijken te zitten.Edoch:wel interessant is de rol van de weer prima Blier in wie de figuren van Swidrigajlow en Loezjin zijn gecombineerd,wat een deksels interessant karakter oplevert.Helaas blijft hij een bijfiguur,had interessanter uitgewerkt kunnen worden.

Gabin is weer ok als vaderlijke figuur in de rol van Porfiri Petrovitch.