Rooie Sien (1975)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Frans Weisz
met Willeke Alberti, Peter Faber en Beppie Nooij Jr.

Als Rooie Sien tijdens de roerige beginjaren van de 20e eeuw haar man Ko beu is, vertrekt ze uit Rotterdam om weer op de Amsterdamse Wallen aan het werk te gaan. Haar dochtertje Sien blijft achter bij haar schoonouders. Als Ko terug komt van zee, probeert hij zijn vrouw over te halen thuis te komen. Rooie Sien wil absoluut niet en bekoopt dat uiteindelijk met de dood. Ondertussen lijkt de geschiedenis van moeder zich te herhalen bij haar dochter. Jonge Sien is inmiddels een knappe en levendige meid. Vader Ko moet alles uit de kast halen om haar op het rechte pad te houden, maar Sien trekt volle zalen met haar liedjes...

Als je ziet wat Willeke in deze film presteert...enorm

Alleen het lied "Telkens weer" past niet op die plaats, omdat het in één keer niet meer volks is en uit de toon valt. Maar de schoonheid en originaliteit van de compositie (Ruud Bos ??) haalt mij weer snel over om het allemaal weer te accepteren. Prachtige rollen van Peter Faber en Kees Brusse

Prachtig liedje idd.

Aanstekelijke muziek en dans in een prettig ogende musicalfilm, de beste film van het duo Weisz-Rob du Mee. De acteursregie is zeer goed, met namen als Peter Faber, Kees Brusse en Guus Oster in goede doen, en Willeke Alberti in een bruisende hoofdrol. Gerard Thoolen zowel als Geert de Jong maakten hun filmdebuut met Rooie Sien. Ook na 30 jaar staat deze film nog steeds overeind, en straalt nog even veel vitaliteit uit als toen.
Het was lange tijd Weisz' beste film uberhaupt, tot hij in 1981 Charlotte maakte. Die heeft toen de fakkel overgenomen. Rooie Sien is amusement van topniveau.
De scene waarin Brusse Sien sr wurgt, is een klassieker.

avatar van raymon
kos schreef:
Prachtig liedje idd.

ja ik moest het zeggen:

gewoon heel goed, prachtig heb hem meteen op me ipod gezet toen ik het hoorde. Mooi lied met een mooie ''KOM'' midden in die ik echt grachtig vind! Nu alleen nog de film ga hem bestellen.

robertus65
Deze film is schitterend geregisseerd door Weisz met prachtige rollen van o.a. Alberti en Hamel. Mooi drama dat speelt in het begin van de 20ste eeuw zonder de typische Hollandse kenmerken als platvoers en vunzigheid.

avatar van Quentin
Wat heeft Faber maar een vreemde kaaklijn in deze film, zal wel aan zijn kunstgebit hebben gelegen.

avatar van erik1677
De eerste van weisz die echt goed is, hievoor waren de films allemaal wel aardig maar ook wel een beetje een rotzooitje.
En helaas ook allemaal gedomineerdt door de man zn eigenaardige achtelijke humor.
Bekijk daar de docu de geschiedenis van de nederlandse film maar eens voor.
De manier hoe de man door mekkert over zn debuut gangstermeisje is gewoon zielig.
Maar met deze film is de beste man mooi op dreef, een klasieke nederlandse film.

Als er iemand een aimabel en eerlijk - eigenlijk té eerlijk - mens is, is het Weisz wel.

avatar van chiel
Hilarisch stukje! Lijkt echt authentiek, en afkomstig van ver voor 1975

avatar van Mischa
Het ziet er allemaal prachtig uit, en Willeke speelt heel goed, maar toch mis ik een stuk bezieling. Ik mis het 'hart' in het verhaal, zogezegd. Brusse (ik ben normaliter een fan) vind ik hier daarnaast niet op zijn plek; voor een crime passionelle moet er naar mijn mening toch wat meer hartstocht worden geëtaleerd. En een moord in beeld brengen was in de Nederlandse film van die tijd sowieso altijd lastig, zo blijkt ook hier (max. vijf seoncen twee slappe handjes om Sien's nek ';) )
Maar ja, Telkens Weer blijft natuurlijk wél een prachtnummer.

hallo mense
wie kan mijn helpen
ik ben al zolang op zoek naar de film rooie sien
maar ik kan hem nergen op kijken kan hem ook gewoon niet vinden
als iemand weet op welke site ik hem kan kijken hoor ik dat graag
alvast harstike bedankt groetjes coby

robertus65
Op Marktplaats staat die te koop voor een paar euro's.

Een Nederlandse film, we mogen er graag een beetje meesmuilend over doen. Maar deze vind ik toch echt heel mooi. Warm en met gevoel verfilmd, met mooie rollen van Willeke Alberti en Kees Brusse. Maar ook verrassend om Jules Hamel dansend en zingend te zien. Prachtige sfeerbeelden, waar net de juiste dosis tragiek doorheen sijpelt. En het lied Telkens Weer is natuurlijk een prachtig dramatisch hoogtepunt. Toch een minpuntje, en dat geldt niet de film zelf maar de DVD-release. Waarom nou weer zo'n slecht produkt afgeleverd Bridge? Het hoeft echt niet voor 3 euro de markt op. Ik betaal liever een tientje voor een GOEIE release.

cobyali schreef:
hallo mense
wie kan mijn helpen
ik ben al zolang op zoek naar de film rooie sien
maar ik kan hem nergen op kijken kan hem ook gewoon niet vinden
als iemand weet op welke site ik hem kan kijken hoor ik dat graag
alvast harstike bedankt groetjes coby

Hoi, deze film is nu te koop bij Blokker voor 3 euro!

Groetjes,
Anoeschka

O, daar heb ik 'm niet gevonden deze week. Misschien even bij een ander filiaal zoeken Thnx
Deze film maakte veel indruk op mij toen ik 'm een keer op 13-jarige leeftijd zag. Vooral qua emoties.
Verder kan ik mij alle details niet meer herinneren en hoop ik de film echt nog eens te zien.

Ik heb vorige week de 100% NL-release van deze film gekocht, maar helaas verschilt die in kwalitatieve zin niet of nauwelijks van de Bridge-uitgave. Er zal nog heel wat water naar zee stromen voor we hier in Nederland wat meer compassie krijgen met onze eigen producten als het gaat om bijvoorbeeld muziek of film. Films zoals Rooie Sien verdienen een betere, respectvollere release. Dus een maatschappij die op zoek gaat naar de best bewaarde kopie, die ECHT gaat restaureren (ik kan ook een flutzinnetje 'digitally remastered' op de doos zetten) en 'm zo mooi mogelijk laat klinken. Het is wel een musicalfilm. Mono is niet erg, maar ga met dat geluid aan de slag! Maar door alles heen blijft de film prachtig.

avatar van xxERWINxx
Heb hem bij de Blokker weggehaald voor een paar euro, maar toch niet mijn soort film, beelden zijn zeer oud en gebeurd niet echt veel.

avatar van pvl63
Gisteren voor het eerst Rooie Sien gezien. Typisch jaren 70 werkje uit de Nederfilm wereld. Willeke Alberti en Jules Hamel spelen wel aardig. Peter Faber trekt vooral een guitig koppie, verder stellen de vaderlandse acteurs en actrices niet zoveel voor in deze film. Het verhaal had wel wat meer wendingen kunnen krijgen, de film gaat uit als een nachtkaars.

Een mooi stuk verfilmd volkstoneel, zo “uit het leven gegrepen” met een lach en een traan. Willeke Alberti is verrassend goed in de titelrol en ook het acteerwerk van de anderen kan de toets der kritiek best doorstaan. Vrolijke muziek (o.a. door John Woodhouse) zorgen van tijd tot tijd voor enige verlichting van het donkere en sombere verhaal. Wat dat betreft is het mooie “Telkens Weer” een beetje een vreemde eend in de bijt, maar het past wel perfect in de context. Prima film.

avatar van 93.9
Had er niet zo veel van verwacht, maar dit is een pareltje van een Nederlandse film.