Op Afbetaling (1992)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Frans Weisz
met Gijs Scholten van Aschat, Renée Soutendijk en Coen Flink

1950, een middelgrote Nederlandse provinciestad. De jonge advocaat Hendrik Grond betrapt bij thuiskomst zijn mooie vrouw Olga met een minnaar. Tot zijn schrik is de man zijn oudere collega Piet Grewestein. Hij besluit zijn wraak in stappen uit te voeren. Wat hij echter niet weet is dat Olga die middag min of meer werd overvallen door het bezoek van Grewestein. Olga bekent het voorval aan huisvriend Kyrnie Woudema, een frivole levenskunstenaar.

Iemand deze film al gezien?

Ja. Al behoorlijk wat jaren geleden was Op Afbetaling als driedelige serie op tv. Gebaseerd op een niet zo bekende roman van Vestdijk, en een beetje over-zorgvuldig geregisseerd door Frans Weisz.
Er is blijkbaar een bioskoopversie van gesneden, maar ik kan me niet herinneren dat die ergens gedraaid is.
Het verhaal sleept je niet mee.
Mooie rollen wel van Gijs SvA en Renée S, maar ook van Coen Flinck (ingetogen is het woord) en van Annet Malherbe als een hoer m. e. h. v. goud.

Op het filmfestival in Utrecht, meen ik.

avatar van 93.9
Ik heb betere films in z'n soort gezien...

kappeuter (moderator)
Vanaf 24 november op dvd (Three Lines).

Als ik het goed begrijp is het de mini-serie die op dvd verschijnt.

Aangename verrassing zo vlak voor Sinterklaas.

kappeuter schreef:
Als ik het goed begrijp is het de mini-serie die op dvd verschijnt.
Inderdaad de miniserie. Jammer weer van de matige transfer, lijkt wederom om een analoge uitzendband met half vergaan contrast te gaan. Ach ja ...

Een Frans Weisz-product ten voeten uit: prima (ietwat uitvergroot) spel, klassiek gedecoupeerd, ,melancholisch, zorgvuldig uitgelicht en sfeervol gedraaid. Hierdoor soms meeslepend, maar net zo vaak traag.

avatar van oemoemenoe
erg donker en knullig gemaakt , verhaal is best oke maar had meer passie en snelheid in mogen zitten.
Annet Malherbe is de uitblinker.

avatar van Boenga
De serie gezien.
Het tempo had bij momenten iets sneller gemogen, en de kleuren zijn dramatisch slecht, geven een heel gedateerde indruk.
Maar in z'n geheel is dit toch wel een fijne zit. Er is voortdurend een onderhuidse spanning aanwezig die er voor zorgt dat de dvd zeker niet laat lopen als je een koekje wil gaan halen.

Van Aschat en Soutendijk doen het goed, Flink en Malherbe doen het nog beter.

Het einde... dat is eerder 'gelaten' en passief. Anderzijds is dat beter dan 1 of andere complete verrassing die het gevoel van realisme van het verhaal helemaal teniet zou doen....