Het Bittere Kruid (1985)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Kees van Oostrum
met Ester Spitz, Kitty Courbois en Gerard Thoolen

Deze film gaat over het joodse meisje Sara en de ondergang van haar familie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Haar ouders moeten in het joodse getto in Amsterdam gaan wonen, maar later worden ze opgepakt en weggevoerd. Sara besluit om met haar broer en zijn vriendin naar Palestina te vluchten.

avatar van raymon
Ze was toch ziek in het begin????

robertus65
Ik had de indruk dat ze de hele film ziek was, tenminste, het leek het op, zo kwam het over op mij.

avatar van sinterklaas
Ook een heel mooi opgezette oorlogsfilm over het leven van de Joden. Het word ook allemaal schreinend en spannend in beeld gebracht met een hoop ondroering. De acteurs vond ik goed spelen, alhoewel ik nooit van ze heb gehoord. Die scene waarbij die Joden werden afgevoert en vooral met dat huilend kind vond ik echt zeer en zeer tragisch. Allles word ook zeer droevig in beeld gebracht en is het gebasseert op de ervaringen van de schrijver van het boek. Wat ik wel jammer vond is dat de film erg kort duurde dat het ook weer een beetje minder maak. De film leek wel een korte samenvatting en was helaas niet echt uigebreid, zoals ik bij dit soort films gewent ben. Maar dat neemt niet weg dat dit een zeer goede film is.

Quentin schreef:
1 oktober 1908: De eerste elektrische trein in Nederland rijdt.

Alleen die trein die ze gebruiken is van na de oorlog dus er blijft een foutje in zitten.

avatar van Jean Rene
sinterklaas schreef:

Nee nee, dat is geen fout, die treinen reden er al eind jaren 30 !

avatar van sinterklaas
Ik was een beetje verward met Mat '46. Die treinen lijken erg op elkaar.

Dick2008
Was op school verplichte literatuur. Maar ik vond de film toch ook zeker niet slecht, eigenlijk beter dan verwacht.

Zoals hierboven ook al een paar keer geschreven, het eind had een beetje anders gemogen, niet zo zeer langer maar wel een beetje minder emotioneel. Vond het nou gewoon niet passen bij de film.

Frans Sarneel
Heel lastig om hier een stem voor te geven. Op zich een hele mooie verfilming van een ontroerend verhaal, maar zeer wisselende acteerprestaties. Kitty Courbois en Gerard Thoolen zijn natuurlijk prima acteurs, maar hoofdrolspeelster Ester Spitz en haar NSB-vriendin in de film (weet even niet wat haar naam is) acteren soms vlak en zijn bij vlagen wel erg ongeloofwaardig naïef. Ook denk ik dat de actrices op het moment dat de film werd opgenomen een stuk ouder waren dan hun personages.

Ondanks het voorgaande heeft de film me wel geraakt, dus 3,5*.

avatar van Legan
Het Bittere Kruid... Een matige en langdradige film die nergens ook maar een klein beetje positief opvalt.

De film speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog, maar het straalt jaren '80 uit. De cast is bijzonder ongeïnspireerd bezig en zet erg vlakke en oninteressante personages neer. Ook het oninteressant uitgewerkte verhaal zelf is niets meer dan een paar bij elkaar geraapte scènes waarbij de geforceerde verhaallijn met die vriendin werkelijk nergens op slaat. Dit alles wordt ondersteund door onoriginele en veels te emo muziek.

Ontwijken is mijn advies.

Legan schreef:

waarbij de geforceerde verhaallijn met die vriendin werkelijk nergens op slaat.

Hoezo nergens op slaat. Een jodin met een vriendin uit een nsb-familie. Lijkt me een behoorlijke geforceerde vriendschap.

avatar van Legan
Dick2008 schreef:
En omdat die geforceerde vriendschap totaal niet rijmt met het verhaal, slaat het nergens op.

avatar van DVD-T
Erg oninteressante film.

De film is een beetje fragmentarisch. Er zit niet echt een lijn in waar de film nu naar toe wil, en de scènes lijken dan een beetje los aan elkaar te hangen. De dreiging van de Duitsers of de NSB'ers is totaal niet aanwezig, en dat terwijl de film wel spannend probeert te zijn. Er gebeurt nagenoeg helemaal niets in de film. Daarnaast is het tijdsbeeld ook niet erg goed in beeld gebracht en doet het helemaal incompleet aan. Ook de vriendschap tussen de twee meisjes komt niet overtuigend over. Toch spreekt het onderwerp nog steeds wel aan, en doet het je bij sommige momenten weer erg verbazen aan hoe het er toen aan toe ging. Drama kwam ook niet vloeiend over en daardoor was het de hele film een beetje een geforceerd gevoel, daarnaast geeft de vreselijke muziek je ook totaal geen gevoel daarbij. Een ontzettend lege film. De cinematografie was dan nog het enige wat nog een beetje boeiend was, want die was dik in orde.

avatar van 606
Bij lange na een van de minste 2de wereld oorlogs film.
Acteerwerk was niet erg goed.
Rest Qua film technisch goed.

3 sterren

Film die eigenlijk met de kijkbeurt groeit, al is dat met zeer kleine stapjes.

avatar van movie acteurs
Onderhoudende Nederlandse oorlog/drama. Soms niet echt boeiend en een beetje vervelend. Voor de rest is er op zich niet veel mis mee. 2,5.

Mooie film, die mijns inziens het tijdsbeeld van het verhaal redelijk goed neerzet, al voelt de film soms wat onaf aan.
Goed acteerwerk is er vooral van Gerard Thoolen.
De hoofdrolspeelster acteerde in het begin op een wat statische manier, maar werd verder in de film steeds beter.
De film kijkt goed weg.

Minpunt is dat de film redelijk kort is, en naar het einde toe wordt alles nogal snel afgewerkt.

4,0 / 5

Dick2008 schreef:

Ik heb deze weer eens bekeken. ik moet zeggen dat hij veel beter is dan de vorig keer. Af en toe wordt er wat onduidelijk gesproken maar erg storend voor het volgen van het verhaal toch ook weer niet. Op sommige momenten is hij traag, dat is vooral in het begin het geval maar naarmate de film vordert wordt dat steeds minder. Er zitten best heel aangrijpende momenten in maar toch ook weer niet al te overdadig. Ik vind het maar een mooie film, met een goed verhaal dat bovendien ook goed in beeld wordt gebracht.

Ik ken de achtergrondinformatie bij deze film wel en dat zal de film dan ook blijven achtervolgen maar ik laat mij daarbij toch niet leiden om dan maar lager te gaan stemmen of zo. Ik vind trouwens Ester Spitz best heel goed spelen met haar vragen en in het begin niet weten wat er allemaal gaande is al is het acteren van alle acteurs wel dik in orde. Komt daar nog bij de regelmatig zeer goede camera-opnamen. De sfeer van ons Nederland in die tijd en de sombere, onzekere toestand van Joden wordt misschien wel niet al te diepgaand maar toch wel goed in beeld gebracht aan de andere kant zie je dan ook wel weer heel grote huizen die rijkelijk zijn ingericht. Ik vind de vriendschap tussen Sara en Greet goed uitgebeeld, dat zie je in Soldaat van Oranje bijvoorbeeld ook dat door die rotoorlog vriendschappen zwaar op de proef worden gesteld. Natuurlijk is het niet conform het verhaal, weet ik ook wel maar het had gekund. De bioscoopopnamen met daarbij de propaganda zijn treffend gebracht. Het einde is wel triest maar toch ook weer niet zo overdreven emotioneel als ik had gedacht.

Onterecht afgekraakte film. Hoort wat mij betreft in het rijtje van betere Nederlandse films. 4.0

avatar van Phantasm
Deze film vond ik maar bitter traag, zo nu en dan vervelend, acteerprestaties waren ook maar matig, nee, niet mijn ding.

Het boek van Marga Minco stond destijds op mijn literatuurlijst voor mijn gymnasiumexamen. Ik herinner mij dat ik toentertijd erg onder de indruk was van het verhaal. Bij het (her)zien van de film, heb ik dat gevoel veel minder. Het is per definitie een schrijnend verhaal, maar ik mis een beetje spanning. Dat kan natuurlijk ook komen omdat ik inmiddels weet hoe het verhaal eindigt. Wel vreemd dat de carrière van Esther Spitz nooit van de grond is gekomen, want zij doet het lang niet slecht in vergelijking met de rest van de cast.

Het sobere oorlogsdrama was, zo te zien, integer gemaakt, maar het verhaal was te oppervlakkig en te vlak waardoor het bij de kijker afstandelijk en kil overkwam. Wat meer drama was niet verkeerd geweest. Maar de cast was sterk en debutante Ester Spitz speelde de sterren van de hemel.