Morlang (2001)

Nederland

geregisseerd door Tjebbo Penning
met Paul Freeman, Diana Kent en Eric van der Donk

Psychologisch drama, losjes gebaseerd op de waar gebeurde 'Van Bemmelen zaak'. De film volgt de succesvolle kunstfotograaf Julius Morlang die in een landhuis in Ierland samenwoont met zijn jonge vriendin Ann. Nog zichtbaar aangeslagen door de dood van zijn recent overleden vrouw Ellen, hoort hij op een dag haar stem op zijn antwoordapparaat. Langzaam ontrafelt zich de kille waarheid. Flarden flashbacks laten zien hoe Morlang twee jaar eerder, in Nederland, zijn muze Ellen op handen draagt, tot een gevierde jonge kunstenaar in beeld verschijnt, hoe zijn galeriehouder hem het bloed onder de nagels vandaan haalt en Ellen tenslotte tenonder gaat aan een ongeneeslijke ziekte. Morlang maakt een levensbepalende keuze.

robertus65
Dit is erg zeg, een draak van een film. Door het voordurend geschakel tussen heden en verleden zorg het alleen maar voor afleiding en onduidelijkheden. Bovendien haalt dit alle vaart uit de toch al niet erg vlotte film eruit. In deze film ontbreekt alle spanning en van het verhaal heb ik weinig begrepen.

Reinbo
robertus65 schreef:

Vooral dat laatste is wel duidelijk...

Sfeervol filmpje dat helaas net niet het geweldige eind heeft dat het verdiende.

avatar van Stephan
Vanavond op TV.
Dusse.....

avatar van narva77
Het is Dublin, niet Dusse

Mooi geschoten, en met Susan Lynch, die ik nog kende uit "Beautiful Creatures".

Valt me op dat relatief veel Amerikanen op IMDB gecharmeerd zijn van deze film, als ik kijk naar de User Comments.

Verhaal van een kunstenaar en zijn "liefdes". De regisseur heeft er echter een nodeloze draak van een film van gemaakt. Hij koos voor een bewust ingewikkelde structuur met flashbacks e.d., maar dat werkt in deze film juist averechts. Hierdoor blijf je heel lang het gevoel houden van wanneer gaat het nou gebeuren en het gevolg is dat er dan bij de uiteindelijke ontknoping een onbevredigend einde van de film overblijft. Alhoewel het verhaal zeker niet saai is en er prima geacteerd wordt. Deze score is geheel te wijten aan de regisseur.

avatar van Quentin
Legaal, in goede kwaliteit, op YouTube te bekijken:
YouTube - Morlang

avatar van knaai
Inmiddels is de film verwijderd van You Tube...

Erg goeie film. Vond het switchen in tijd juist spanningsverhogend.
Filmlocaties zijn erg vet. Eric van der Donk in geweldige rol!

avatar van Stephan
Quentin schreef:
Legaal, in goede kwaliteit, op YouTube te bekijken:
YouTube - Morlang

Zo legaal was dat dus niet...

avatar van Quentin
Was de Amerikaanse distributeur ...