Magonia (2001)

Nederland

geregisseerd door Ineke Smits
met Ramsey Nasr, Linda van Dyck en Dirk Roofthooft

Poetische speelfilm speelt zich af in een imaginaire wereld in de lucht. Elke week bezoekt een zoon zijn excentrieke vader op een prachtig eiland waar ze op het strand vliegeren. De vader betovert zijn zoon met drie magische sprookjes over een land dat Magonia heet. Samen bouwen ze een vlieger in de vorm van een Magoniaans vliegend schip en laten hun fantasie de vrije loop. De verhalen brengen hen langs minaretten en moskeeën, in de woestijn en naar de zee. De zoon ziet de wereld door de ogen van zijn vader en begrijpt voor het eerst wat er allemaal in het hoofd van van zijn vader afspeelt. Hij ziet hem als voor het eerst als een liefhebbend, maar kwetsbaar mens. Voor vader en zoon staat Magonia voor onbereikbare dromen en verlangens en de mogelijkheid te ontsnappen naar een magische plek achter de wolken.

De moeite waard. Smits heeft zichtbaar talent.

Met Antje de Boeck! Die moet ik zien!

Vermakelijke film, mede door de prachtige beelden. 3*

avatar van Goodfella
Mooie plaatjes ja, maar over los zand gesproken zeg..

FisherKing
DVD nu ook in de aanbieding bij FRS, onderdeel van 3 voor 33 Euro.

avatar van Yak
Yak
Mooie film in drie delen, maar het is toch een beetje jammer dat de laatste twee verhaaltjes enigszins in de schaduw staan van het overdonderend mooie, ontroerende en prachtige gefilmde eerste deel (met oa. een geweldige rol van Ramsey Nasr). De muziek is verbluffend. Voorlopig hou ik het op 3,5*.

De korte film 'De wolkenmaker' die bij de extra's op de DVD zit is trouwens schitterend en laat je met een brok in je keel achter.

Filmliefhebbers (en dat zijn we toch allemaal ?) moeten deze film absoluut es bekijken : er is heel veel te genieten qua acteren, originaliteit, locaties, een bijzonder scenario van Arthur Japin...

Er valt over allerlei onderdelen van mening te verschillen - maar ik was heel aangenaam verrast (in de Toneelschuur in Haarlem).

Deze film stelt het geduld van de gebruiker zwaar op de proef. De drie verhalen zijn prachtig gefilmd en de acteerprestaties zijn bijzonder overtuigend, maar toch vraag je je als kijker nog wel eens af waar je nu eigenlijk naar zit te kijken. Wat is het verband tussen de drie verhalen en de verteller? De laatste scene, waarin de verbanden plotseling duidelijk worden, is er dan ook een om kippenvel van te krijgen. Een film om beslist meer dan eens te bekijken.
3½ ***

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat een mooie film! Visueel prachtig. Schitterende locaties. Een erg mooi scenario. Ontroerend en poëtisch. Ik hoop dat Ineke Smits snel nog eens zoiets moois kan maken. Een erg oorspronkelijk talent om te koesteren. Een film om vaker te zien.

Ruim 4.0*

robertus65
Geen bijzonder spectaculaire film die mij nog lang zal heugen. Alles is wel mooi en sober gefilms. Daardoor is het ook erg traag geworden.

avatar van Drs. DAJA
Waar het eerste verhaal uit dit drieluik me nog redelijk wist te vermaken dwaalden m’n gedachten al weg bij het tweede om als slaapliedje te dienen bij het derde deel. Het tempo was laag, de clue’s onduidelijk of onbevredigend en ik kon in deze ongemakkelijke brei bij het derde verhaal niet opnieuw de moeite opbrengen om me wéér in nieuwe mensen te verdiepen. Vooral jammer van het einde wat regelrecht gegapt is uit Das Kabinet des dr. Caligari. Nee, Magonia is niet mijn film.

Mooie beelden en bijzonder goede acteurs in een film die voor mij te poëtisch, te traag is. Ik kon ook weinig overeenkomst in de drie verhalen ontdekken.

avatar van IcU
IcU
Kan mij geheel vinden in de mening van Drs. DAJA. Echter, bij mij boeide het derde verhaal het meest. Dit door het overtuigende en beestachtige spel van Jack Wouterse, en doordat er meer interesse wordt gewekt doordat het gewoon Nederlands is. Er wordt te lang gehangen bij iets waar de film niet op staat en weinig identificeerbaar is. Het was vooral wachten totdat het jongetje en zijn vader weer over knopen aan het praten waren. Dramatiek vond ik het eerste uur ook niet hoogwaardig. Na dit uur komt dit als een toneelstuk door door het poëtisch aspect gedreven tot zijn recht. Had hier veel van verwacht, vooral omdat het geschreven is door Arthur Japin en ik dit een interessant persoon vind. Helaas. Kon vrij weinig met deze film. Wel mooie muziek, en prachtige beelden.

Vader zit in het gekkenhuis en vertelt zijn zoon drie hele mooie en boeiende verhalen. De verhalen hebben stuk voor stuk een mooie sfeer en worden ook nog eens gespeeld door leuke en favoriete acteurs als Ramsey Nasr, Linda van Dyck en Jack Wouterse. Het lijken drie losstaande verhalen maar aan het einde blijkt er ook nog een verrassend verband te bestaan tussen de vertellingen.
De film jaren geleden voor het laatst gezien en op video opgenomen. Nu de dvd gekocht en weer eens herzien. Er gaat een half puntje af maar het blijft toch nog steeds een erg mooie film. Het is mij een raadsel waarom Ineke Smits geen beroemde regisseur is geworden in Nederland. Waarschijnlijk zijn mooie films als deze niet toegankelijk genoeg voor een breed publiek.

Prachtfilm, mooi slot, alleen het tweede verhaal is minder.