Kald Mig Bare Aksel (2002)

Alternatieve titel: Wallah Be

Denemarken
Familie / Drama

geregisseerd door Pia Bovin
met Adam Gilbert Jespersen, Nadia Bøgild en Nour El-Foul

Jeugdfilm over de jonge Aksel die tijdens zijn vakantie gedwongen is thuis te blijven. Hij doet niets liever dan rondhangen bij de oudere Arabische buurjongens, maar die vinden hem maar een klein opdondertje. Om hen te imponeren bekeert hij zich tot de islam. Hij eet geen varkensvlees meer, bidt richting Mekka en wil dat iedereen hem Achmed noemt.

De Cinekid Film Juryprijs 2003 is gewonnen door 'Wallah Be', debuutfilm van de Deense regisseur Pia Bovin.
'Wallah Be' gaat op 11 december 2003 in première in o.a. Rialto, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Haags Filmhuis, Den Haag.
Bron: Park Junior

avatar van timburton
Zeer goede juugd film. De Deense Aksel is erg grappig tengenover de Islam, maar niet kwetsend. Wallah Be is een erg goede film die zeker 4 sterren verdient! Alleen slaat de voorkant van de film nergens op.

avatar van Lexcoaster
Ik las deze titel als 'Kale Misbaksel'... Foutje van mij.

Denen en jeugdfilms zijn altijd wel een goede combinatie overgens.

avatar van timburton
Lexcoaster schreef:
Ik las deze titel als 'Kale Misbaksel'... Foutje van mij.

Denen en jeugdfilms zijn altijd wel een goede combinatie overgens.

Precies. Maar zodra 'jeugd' weg valt... Dit is meestal ook het geval bij Nederland.

avatar van Kippie.
Destijds gekeken in het 'filmhuis'. Vond het toen wel boeiend geloof ik, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen. Het verhaal slaat naar mijn mening nergens op, maar omdat ik op mijn gevoel af ga en er verder niet veel meer van weet, geef ik 'm 3*.

avatar van Phantasm
Redelijke jeugdfilm, al was het niet echt boeiend, pover verhaal.