Up the Academy (1980)

geregisseerd door Robert Downey Sr.
met Wendell Brown, Tommy Citera en J. Hutchison

Cooch is niet geliefd in de maffiafamilie omdat hij eerlijkheid hoog in het vaandel draagt. Ike kan goed opschieten met zijn vader, de bekende zwarte predikant Glorious MacArthur, maar is verliefd op zijn stiefmoeder. Olivers vader wordt naar alle waarschijnlijkheid burgemeester en beseft dat zijn politieke carrière afgelopen is wanneer uitlekt dat Oliver een kind verwekt heeft bij de zestienjarige Candy. Voor de ouders van deze probleemkinderen is er maar één oplossing: Weinberg. In deze militaire school krijgen de jongelui een opleiding die stoelt op discipline, gehoorzaamheid, eer, angst en afkeer...

avatar van BlueJudaskiss
Waardeloze bagger, en haalt het 'hoge' niveau van de Police Academyfilms nergens.

ik vond hem best aardig. Je moet er niet teveel van verwachten dan kan hij best vermakelijk zijn. Vond het wel leuk dat ralph macchio erin speeld

Komedie met een vleugje drama.
Geen slechte film.
Piepjonge Ralph Machio

Leuk als parodie op al die Amerikaanse films waarin "Military Acedemies" serieus worden genomen!

Zeer pover.

Omdat Downey's laatste film als regisseur wel beviel maar eens wat eerder werk geprobeerd. Dat viel stevig tegen. Het resultaat is zelden grappig.

Korte speelduur maar toch begint de film halverwege al te slepen. Wel al te herkennen enkele zeer dik aangezette typetjes, jammer genoeg soms eerder irritant dan grappig. Sowieso wel moeilijk met kindacteurs.

Zitten een paar lollige zaken in, dat gekke gemaskerde mannetje bijv, zo ook het weirde einde waar er wat footage semi-random teruggespoeld wordt. Dit soort momenten zijn echter spaarzaam.

Een complete ramp was het niet, daarvoor is het allemaal fluffy en kort genoeg, maar aanraden kan je dit moeilijk. Dan liever nog een keertje Hugo Pool herzien.

Het is trouwens opvallend lastig om aan Downey Sr. films te komen.

avatar van Jesper187
Downey Sr. vindt de film zelf ook verschrikkelijk. "oh that is one of the worst fucking things in history." Niet kijken dus.