Kiekeboe: Het Witte Bloed (1992)

België
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Herman Fabri en Johan Thiels
met Dirk Bosschaert, Annemie Gils en Anne Somers

Het kampeerterrein waar de familie Kiekeboe verblijft, blijkt geen gewone camping te zijn. Ten eerste ontmoet Kiekeboe er bijna uitsluitend bekenden. Ten tweede wordt hij verleid door de beeldschone Mona. Ten derde woont Mikal, de schuchtere nieuwe vriend van Fanny, er met zijn grootvader-vampier. Bovendien wordt er in een hospitaal in de buurt wit kunstbloed gemaakt.

avatar van Metalfist
8 procent rente voor trouwe spaarders

Ooit in een ver verleden had ik Het Witte Bloed al eens eerder gezien. Als ik me niet vergis hadden ze in de plaatselijke bibliotheek een VHS met de film (ze hadden ook de Jommeke verfilming) en als fan van de stripreeks had ik het eens uit pure nieuwsgierigheid meegenomen en in mijn herinnering viel het allemaal nog wel mee. Jaren later, anno 2013 dus, stootte ik op een rommelmarkt opeens op de DVD van de film. Nooit geweten dat het opnieuw was uitgebracht (ik was ondertussen ook al een aantal jaar gestopt met de reeks te verzamelen en had dus geen weet van Mona, de Musical waar deze film bij werd uitgebracht) en wederom uit pure nieuwsgierigheid de gok gewaagd.

Maar jongens toch, dit is nu niet echt een goede film te noemen. Het moet al jaren geleden zijn dat ik het album zelf heb gelezen (ik kon ook zweren dat Benny Slim er hier al aan te pas kwam maar dat is blijkbaar pas in de opvolger, De Kus van Mona) maar daarjuist het album eens terug opgediept en het valt op hoe getrouw ze het eigenlijk hebben gevolgd. Of dat een slim idee is? Ik vind in ieder geval van niet want het loopt voor geen meter. De dialogen worden letterlijk uit de tekstballonnen overgenomen en het zorgt voor een lachwekkend effect. Oorspronkelijk was het ook het plan om hier een televisiereeks van te maken maar de film slorpte zoveel van het geld op dat er maar besloten werd om het ineens op video uit te brengen. Let vooral ook op het boek dat Fanny vast heeft in de bibliotheek wanneer ze vampiers opzoekt. Nooit geweten dat je uit een boek over de films van Boris Karloff (het boek is Karloff, een konkrete mythe voor de geïnteresseerden) uitleg over vampiers vond..

Ik heb het sowieso altijd al gevaarlijk gevonden om een strip te verfilmen met echte acteurs maar met het succes van menig Marvel verfilming stond ik hier minder weigerachtig tegenover dan vroeger maar dit is wel het absolute dieptepunt dat ik ooit ben tegengekomen. De familie Kiekeboe is nochtans niet zo enorm moeilijk in beeld te brengen maar zelfs dan nog slagen ze er in om de boel serieus te verpesten. Zo is Dirk Bosschaert als Marcel veel te dik (die snor is verschrikkelijk, zelfs Groucho zijn snor zag er nog echter uit en die was erop geschilderd...) maar Annemie Gils als Charlotte is wel de hoofdvogel. Zelden zo'n slechte adaptatie gezien terwijl het personage eigenlijk toch niet zo moeilijk na te doen is. Met Anne Somers krijgen we een Fanny met sproeten èn een pruik om U tegen te zeggen. Sowieso is de aankleding enorm brak (die pruik van Goegebuer!) te noemen. En dan is het vreemd om te zien hoeveel bekend volk hier eigenlijk zijn medewerking aan heeft verleend. We krijgen een jonge Herwig Ilegems (die tegenwoordig veel furore heeft gemaakt met onder andere Van Vlees en Bloed en Duts) maar ook Luc Philips, Jenny Tanghe en Wim Opbrouck hebben een kleine bijrol. De ene beter als de andere maar het zijn vooral de acteurs uit Familie (onder andere Jef Desmedt en Anne Somers) en FC. De Kampioenen (Ben Rottiers) die de film de nek omdraaien. Ann Ceurvels als Mona was nog vrij goed trouwens maar die moet dan ook niet meer doen dan in bikini of weinig omhullende kleedjes rondlopen.

Mijn versie duurde trouwens maar 60 minuten maar op de achterkant staat dat het om een herwerkte versie gaat. Ik vraag me dan ook af wat er in die 20 minuten extra nog verteld had kunnen worden doordat de film het album letterlijk plaatsje voor plaatje volgt. Mij hoor je in ieder geval niet klagen dat ik de kortere versie heb gezien. Een schamel puntje voor een paar goede rollen maar schitterend is dit zeker en vast niet. Ben wel benieuwd naar Misstoestanden, die schijnt zowaar nog slechter te zijn.

avatar van rcuppen79
Het Witte Bloed is een verfilming van de gelijknamige strip uit 1987 van de in België populaire strip Kiekeboe (tegenwoordig bekend onder de naam De Kiekeboes).

Het album mag gezien worden als één van de betere delen uit de reeks, die zich met name kenmerkt vanwege de spitsvondige grappen. Maar wat in een strip werkt, komt niet altijd goed uit de verf op het witte doek. Of in dit geval het tv-scherm, want het lijkt me niet dat deze film voor een bioscooprelease in aanmerking kwam. Het Witte Bloed ziet er ongelooflijk amateuristisch uit en lijkt wel op een afstudeerproject van een filmschoolstudent. De film oogt goedkoop, met bordkartonnen decors, afgrijselijke kostuums en de slechtste make-up effecten alsmede pruiken die ik ooit in een film heb gezien. Ook het acteerwerk is belabberd en de dialogen zijn rechtstreeks gekopieerd uit de strip zelf.

Enige creativiteit is dan ook nauwelijks te bespeuren in deze film, die dan ook bepaald geen recht doet aan het stripboek en al gauw in de obscuriteit belande. Deze film zou oorspronkelijk de pilot moeten zijn van een tv-serie, maar die werd afgeblazen omdat de kosten te hoog waren opgelopen bij het filmen van Het Witte Bloed. Waar deze kosten uiteindelijk in zijn gaan zitten is mij een raadsel.

Bij herziening toch weer genoten van een grote Vlaamse klassieker!

avatar van umbra
Mensen die deze film een 2.5+ geven, daar schort toch iets mee me dunkt ? Dit is zo erbarmelijk...een strip klakkeloos willen kopiëren nr een film werkt hier totaal niet. Komt over als een slecht toneelstuk gebracht door de plaatselijke toneelvereniging.