Kiekeboe: Het Witte Bloed (1992)

België
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Herman Fabri en Johan Thiels
met Dirk Bosschaert, Annemie Gils en Anne Somers

Het kampeerterrein waar de familie Kiekeboe verblijft, blijkt geen gewone camping te zijn. Ten eerste ontmoet Kiekeboe er bijna uitsluitend bekenden. Ten tweede wordt hij verleid door de beeldschone Mona. Ten derde woont Mikal, de schuchtere nieuwe vriend van Fanny, er met zijn grootvader-vampier. Bovendien wordt er in een hospitaal in de buurt wit kunstbloed gemaakt.

Wat een kutposter.

FisherKing
Gephotoshopped ?

avatar van bioscoopzaal
Nee hoor, het is de originele videohoes, kijk hier maar ...

avatar van sn@ke
De film zelf is ook behoorlijk zwak. 2*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het is een stripverfilming, waarvan de hoes een beetje in de stijl van het stripalbum is. Met het lelijke bovenstaande resultaat.

avatar van sn@ke
Kiekeboe is helemaal geen strip om te verfilmen. Een fout was het om de strip te verfilmen. De strip is wel nog leuk maar de film vond ik zwak.( het is erg lang geleden dat ik deze gezien heb).

Ikkeuh
Wie weet waar je hem nog kan krijgen?

In vergelijking met "misstoestanden" is deze een meesterwerk.

is deze ook op dvd te verkrijgen
vidn het wel een goede film
maar koop nu allene nog maar dvd's
waar kan ik deze vidnen?

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana schreef:
Hadden ze nu voor Fanny echt geen sexier meisje kunnen vinden?

Anne Sommers is toch goed voor deze rol, de film is ook uit 1992 natuurlijk. Misschien is het een vertekend beeld, en je moet er ook vanuit gaan dat de film vooral ook gemaakt is voor kinderen..

avatar van arnodw
sanna03 schreef:
is deze ook op dvd te verkrijgen
vidn het wel een goede film
maar koop nu allene nog maar dvd's
waar kan ik deze vidnen?

Deze film zat een tijdje geleden op dvd bij een van de nieuwe albums van kiekeboe. Maar ik vraag me wel af of Misstoestanden, de naar het schijnt nog slechtere kiekeboefilm, op dvd of video bestaat.
Deze film krijgt 2,5* voor de moeite.

Wij hebben deze film op video hij was ooit eens op televisie .
Ik vind hem niet echt goed
Ik zou hem geen 10 x willen zien

2.5 sterren

Zeer leuke film voor de fans van Kiekeboe.
De personages komen goed overeen met de acteurs.
vooral Dokter van pier en Moemoe is identiek.

avatar van Mat_
moviemike schreef:
In vergelijking met "misstoestanden" is deze een meesterwerk.

Dat zegt waarschijnlijk meer over Misstoestanden dan over deze film lijkt me

Ik lees de strips van Kiekeboe zeer graag, maar dit hadden ze echt niet moeten doen.

1* voor de moeite

avatar van krosnicky
ooit is gezien op tv heriner me wijnig van zou hem graag hebben op dvd . hij is te koop op het jaarlijkse strip festival in middelkerke maar daar is hij enkel op video te koop maar daar ben ik niks mee want mijn video recorder is al 3 jaar kapot

avatar van krosnicky
Famillie vs Kiekeboe loos game

Beste voorbeeld van stripgrappen die op het scherm niet bepaald werken. Veel werk in de herwerking hebben ze ook niet gestoken, die kopiëren gewoon zin per zin uit de tekstballonetjes :d

avatar van juliegirlxoxo
Slecht geacteert ik wil deze nooit meer zien

Ergens te koop?

Wel ooit verschenen op DVD:
Kiekeboe webstek - varia - film/video - Het witte bloed - kiekeboewebstek.be

Is onlangs nog op eBay aangeboden, maar die veiling is al afgelopen. Ik zie 'm nergens nieuw aangeboden.

avatar van dave
Wat precies de bedoeling was van deze film heb ik nooit begrepen. Na vijf minuutjes vruchteloos opzoekingswerk had ik er genoeg van en nam de film gewoon zoals hij was. Nochtans had ik hem anders beoordeeld als bleek dat het een afstudeerproject was.

‘Het Witte Bloed’ is allereerst een Kiekeboe album dat in mijn ogen niet echt speciaal kan genoemd worden. Akkoord, het personage Mona werd geïntroduceerd, maar veel meer dan dat gebeurt er niet. Het verhaal staat me niet aan en in 1992 waren er al een heleboel albums verschenen die meer voor verfilming vatbaar waren. Achteraf gezien zou natuurlijk elk stripverhaal verknoeid zijn geweest, moest het in de tengels van deze regisseurs terecht zijn gekomen.

Vanaf de eerste minuut valt dit project al tegen honderd per uur door een mand vol rotte peren. Na een te grote portie extreem lelijke ‘title cards’, komt de eerste set in beeld. Sapperdeparaplu, wat oogde dit amateuristisch. Tegenover soaps als Familie en Thuis steken ze schriel af. De huiskamer waarin onze bekende familie zich bevindt komt namelijk slechts voor 1/10 in beeld. Een deur, een stukje gordijn en een deel van de tafel is al wat je te zien krijgt. Kiekeboe blijft constant in de deuropening staan. Wellicht was het karton pardoes op en konden ze dus enkel voor die drie vierkante meter decor blijven staan.

Wat me zowaar pas later opviel was de volslagen bespottelijke aankleding van de personages. Mensen die de strip kennen gaan zich doodlachen. Kiekeboe is te dik, Charlotte lijkt in geen geval op haar getekende voorbeeld, Konstantinopel is bijna even groot als zijn vader en Fanny draagt een pruik waar je U tegen kan zeggen. Samen maakt dat één ongeloofwaardige en onherkenbare bende acteurs. Alhoewel, dat het acteurs zijn kan nog weerlegt worden. Van acteren is immers geen sprake. Deze arme lieden snappen zelfs van toneel geen jota. Ze braken hun tekst op zo’n ontzettend onnatuurlijke manier uit, dat je als kijker niet weet of je moet lachen, huilen, of een hoelahoep met boter insmeren om hem vervolgens smakelijk te verorberen.

De dialogen zijn stuk voor stuk gekopieerd uit de tekstballonnen. Helaas werkt dat hier niet. Het mopje in het begin over Fanny die ‘meer van hem hield dan hij van haar’ mist zijn uitwerking, hetgeen volledig te wijten is aan de incompetentie van de cast. Later zullen de personages ook de tekstballonnen blijven eerbiedigen door o.a. luidop tegen zichzelf te tateren. Het geforceerde gebruik van je en jij doet hier in grote mate afbreuk aan.

Doorheen de 75 minuten durende klucht volgt de ene teleurstelling de andere op. Goegebuer vormt het toppunt en stoot met zijn potsierlijke blonde pruik Fanny met gemak van haar troon. De enige acteurs die min of meer goed gecast waren zijn Rottiers en Tanghe als respectievelijk Mikal en zuster Bloedwijn. Jammer dat ze dat dan verpesten met, toegegeven, hilarische overacting.

De muziek is minstens even weerzinwekkend. Met geen woorden te beschrijven helaas, maar luister er anders even naar. De Special Effects ( ) zijn om te huilen. Zelfs Ed Wood zou hier met een Facepalm op reageren. De vleermuizen die rond de toren van de privékliniek fladderen zien er ontiegelijk nep uit.

1,00

(Als iemand kan aantonen dat dit een afstudeerproject is, dan ben ik bereid een halve ster meer toe te kennen)

Haha, hilarisch slechte film. Voorbeeld:

Knullig gedecoupeerde scène waarin een man wordt overreden:

automobilist: "Wat heb ik gedaan?"
(slaat vervolgens demonstratief handen voor gezicht)
"Ik heb een man overreden!"
(en dan zien we de man pas liggen, compleet levenloos)
"Gelukkig. Hij leeft nog."

avatar van twilight78
niet zo leuk als de strip

avatar van Beertje45
Ik ben een fan van de Kiekeboe albums en de makers probeerden het verhaal zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Een verdienstelijke poging met toch wel veel bekende akteurs uit het vlaamse filmwereldje.

Leuk voor één keer

avatar van Beertje45
Pieter Montana schreef:
Hadden ze nu voor Fanny echt geen sexier meisje kunnen vinden?
vind ik ook, die Anne Somers ken ik nog van in Familie en is niet bepaald een schoonheid.

avatar van MizKriz
Zonet de film op Youtube bekeken,
het is wel degelijk een film.
De cast op zich is minder,
maar het verhaal, is net hetzelfde als in de strip vind ik, tot in de details.
Ook opvallend is de halve cast van Nonkel Jef & Familie doet erin mee.
Ik als Kiekeboe fanaat geef dit toch een 4* ook omdat de details goed zijn uitgevoerd

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)

(reactie anderhalf jaar later...) Dit is wel degelijk een film. Ik heb de DVD thuis liggen en daaruit blijkt toch nergens dat het om een reeks zou gaan. Misschien dat de intentie er was om meerdere verhalen te verfilmen, maar dat is nooit gebeurd.

avatar van Metalfist
8 procent rente voor trouwe spaarders

Ooit in een ver verleden had ik Het Witte Bloed al eens eerder gezien. Als ik me niet vergis hadden ze in de plaatselijke bibliotheek een VHS met de film (ze hadden ook de Jommeke verfilming) en als fan van de stripreeks had ik het eens uit pure nieuwsgierigheid meegenomen en in mijn herinnering viel het allemaal nog wel mee. Jaren later, anno 2013 dus, stootte ik op een rommelmarkt opeens op de DVD van de film. Nooit geweten dat het opnieuw was uitgebracht (ik was ondertussen ook al een aantal jaar gestopt met de reeks te verzamelen en had dus geen weet van Mona, de Musical waar deze film bij werd uitgebracht) en wederom uit pure nieuwsgierigheid de gok gewaagd.

Maar jongens toch, dit is nu niet echt een goede film te noemen. Het moet al jaren geleden zijn dat ik het album zelf heb gelezen (ik kon ook zweren dat Benny Slim er hier al aan te pas kwam maar dat is blijkbaar pas in de opvolger, De Kus van Mona) maar daarjuist het album eens terug opgediept en het valt op hoe getrouw ze het eigenlijk hebben gevolgd. Of dat een slim idee is? Ik vind in ieder geval van niet want het loopt voor geen meter. De dialogen worden letterlijk uit de tekstballonnen overgenomen en het zorgt voor een lachwekkend effect. Oorspronkelijk was het ook het plan om hier een televisiereeks van te maken maar de film slorpte zoveel van het geld op dat er maar besloten werd om het ineens op video uit te brengen. Let vooral ook op het boek dat Fanny vast heeft in de bibliotheek wanneer ze vampiers opzoekt. Nooit geweten dat je uit een boek over de films van Boris Karloff (het boek is Karloff, een konkrete mythe voor de geïnteresseerden) uitleg over vampiers vond..

Ik heb het sowieso altijd al gevaarlijk gevonden om een strip te verfilmen met echte acteurs maar met het succes van menig Marvel verfilming stond ik hier minder weigerachtig tegenover dan vroeger maar dit is wel het absolute dieptepunt dat ik ooit ben tegengekomen. De familie Kiekeboe is nochtans niet zo enorm moeilijk in beeld te brengen maar zelfs dan nog slagen ze er in om de boel serieus te verpesten. Zo is Dirk Bosschaert als Marcel veel te dik (die snor is verschrikkelijk, zelfs Groucho zijn snor zag er nog echter uit en die was erop geschilderd...) maar Annemie Gils als Charlotte is wel de hoofdvogel. Zelden zo'n slechte adaptatie gezien terwijl het personage eigenlijk toch niet zo moeilijk na te doen is. Met Anne Somers krijgen we een Fanny met sproeten èn een pruik om U tegen te zeggen. Sowieso is de aankleding enorm brak (die pruik van Goegebuer!) te noemen. En dan is het vreemd om te zien hoeveel bekend volk hier eigenlijk zijn medewerking aan heeft verleend. We krijgen een jonge Herwig Ilegems (die tegenwoordig veel furore heeft gemaakt met onder andere Van Vlees en Bloed en Duts) maar ook Luc Philips, Jenny Tanghe en Wim Opbrouck hebben een kleine bijrol. De ene beter als de andere maar het zijn vooral de acteurs uit Familie (onder andere Jef Desmedt en Anne Somers) en FC. De Kampioenen (Ben Rottiers) die de film de nek omdraaien. Ann Ceurvels als Mona was nog vrij goed trouwens maar die moet dan ook niet meer doen dan in bikini of weinig omhullende kleedjes rondlopen.

Mijn versie duurde trouwens maar 60 minuten maar op de achterkant staat dat het om een herwerkte versie gaat. Ik vraag me dan ook af wat er in die 20 minuten extra nog verteld had kunnen worden doordat de film het album letterlijk plaatsje voor plaatje volgt. Mij hoor je in ieder geval niet klagen dat ik de kortere versie heb gezien. Een schamel puntje voor een paar goede rollen maar schitterend is dit zeker en vast niet. Ben wel benieuwd naar Misstoestanden, die schijnt zowaar nog slechter te zijn.

avatar van rcuppen79
Het Witte Bloed is een verfilming van de gelijknamige strip uit 1987 van de in België populaire strip Kiekeboe (tegenwoordig bekend onder de naam De Kiekeboes).

Het album mag gezien worden als één van de betere delen uit de reeks, die zich met name kenmerkt vanwege de spitsvondige grappen. Maar wat in een strip werkt, komt niet altijd goed uit de verf op het witte doek. Of in dit geval het tv-scherm, want het lijkt me niet dat deze film voor een bioscooprelease in aanmerking kwam. Het Witte Bloed ziet er ongelooflijk amateuristisch uit en lijkt wel op een afstudeerproject van een filmschoolstudent. De film oogt goedkoop, met bordkartonnen decors, afgrijselijke kostuums en de slechtste make-up effecten alsmede pruiken die ik ooit in een film heb gezien. Ook het acteerwerk is belabberd en de dialogen zijn rechtstreeks gekopieerd uit de strip zelf.

Enige creativiteit is dan ook nauwelijks te bespeuren in deze film, die dan ook bepaald geen recht doet aan het stripboek en al gauw in de obscuriteit belande. Deze film zou oorspronkelijk de pilot moeten zijn van een tv-serie, maar die werd afgeblazen omdat de kosten te hoog waren opgelopen bij het filmen van Het Witte Bloed. Waar deze kosten uiteindelijk in zijn gaan zitten is mij een raadsel.

Bij herziening toch weer genoten van een grote Vlaamse klassieker!