Shades (1999)

België
Drama / Thriller

geregisseerd door Erik Van Looy
met Gene Bervoets, Jan Decleir en Mickey Rourke

Een filmploeg wil een Vlaams-Amerikaanse prent maken, gebaseerd op het leven van de Belgische massamoordenaar Freddy Lebecq, maar de ruzies op de set maken het werken haast onmogelijk. Lebecq wordt gespeeld door een Amerikaanse acteur die voortdurend met de regisseur botst, en de producent van de film heeft problemen met zijn liefje die bovendien de vrouwelijke hoofdrol vertolkt. Geldgebrek en juridische problemen rond de filmrechten maken het er de producent niet gemakkelijker op. Ten slotte gaat ook de echte Freddy Lebecq zich met het zaakje bemoeien...

avatar van bioscoopzaal
Van Looy's eerste poging om een Amerikaans ogende film af te leveren gaat behoorlijk de mist in, vooral door het rommelige script, het waardeloze Engels van de hele cast en de spuuglelijke production-values ...

Een nobele poging, met een aantal goede scènes en prima acteurs (vooral Rourke en Decleir natuurlijk), maar het kan allemaal niet zo boeien ...

2 sterren

avatar van dave
deze film valt wel mee...
goeie decleir

avatar van Pieter Montana
Lage waardering hier.

Antwerpen was hier even Hollywood in de handen van Erik Van Looy.

Soundtrack is heerlijk,Mickey Rourke(Marv in Sin City) en Bervoets zijn goed op dreef.Het wat fake Engelse accent van Bervoets stoorde me niet.

Misschien binnenkort ook 4*

Kaffeefiltjer
Vanavond op Canvas!

Medio mei op DVD verkrijgbaar. Inclusief making of.

avatar van Quentin
Re-release overigens, inlay is er niet mooier op geworden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Slechte casting. Enkel Rourke kan zich nog wat redden. De beste acteurs van de film (Jan Decleir en Tom Van Bauwel) worden zo ver op een zijspoor gezet dat ze amper opvallen. Gene Bervoets komt al arrogant over en hij speelt zo slecht dat het personage al van het begin af aan irritant wordt. Nu vraagt het figuur dat wel, maar ik wil nog wel aangenaam film kijken ook nog. Alles stelt wat teleur. Regie is vrij mager, Alex Callier kan ook veel beter en het verhaal ontbreekt de nodige spanning, drama of romantiek. Een absolute teleurstelling.

avatar van film88888
Weer een zalige Van Looy film.

Het is allemaal heel gewaagt zo een amerikaans/belgisch filmpje te maken, en niet simpel denk ik.
Het plot alleen lijkt me niet zo simpel. Een film over een film.

Erik Van Looy heeft Mickey Rourke helemaal naar Belgie kunnen brengen, en daar buig ik men hoofd helemaal voor, en 2 duimen omhoog !

Eigenlijk heeft meneer Van Looy in Shades helemaal een briljante cast gezet.
Weer een zalige Jan Decleir die echt een personage zo knap, en eng speelde waar ik men vingers bij kon aflikken.
Gene Bervoets die een cool personage had, en die zich er helemaal liet ingaan, en lekker veel vloeken, en schelden, en echt bloed zweet en tranen in die rol stak volgens mij.

Mickey Rourke vond ik ook heel goed acteren zoals bijna altijd.

Verder als bijrollen hele bekende vlaamse acteurs zoals: Een hele grappige Koen De Bouw, Filip Peeters, Hilde Van Mieghem, een kleine rol voor Axel Deaseleire, Tine Reymer; en zelfs Luk D'Heu. Ook Marilou Mermans, Vic De Wachter, en zelfs Dimitri Leue in een hele grappige scene.
En ook Tania Kloek.
Dus Erik Van Looy heef toch paar knappe bekende belgische koppen bij elkaar geraapt in een erg gewaagde film !

Voor mij een ijzersterke film met verschillende genres te gelijk, maar ik zelf zou het een thriller noemen.

3,5 sterren.

avatar van A.L.I.E.N
Een zeer goede Vlaamse/Amerikaanse speelfilm, van meester regisseur Erik Van Looy, met een leuk verhaaltje en een sterrencast om U tegen te zeggen.

De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor Hollywood-ster en topacteur Mickey Rourke. Hoe Erik Van Looy, deze naar België heeft gekregen, dat weet ik niet, maar ik doe er in ieder geval mijn pet voor af !!!

En ook de rest van de cast deed het goed. Gene Bervoets als de zenuwachtige en geldzuchtige producer Max Vogel, is zeer geslaagd. In tegenstelling tot wat velen vinden, vindt ik Gene Bervoets Engels accent juist zeer goed! Andrew Howard was zowat de enige die ik net ietsje minder vond dan de rest, met zijn rol als Dylan "The Villian" Cole, maar toch nog wel goed. En natuurlijk Good Old Jan Decleir als ex-seriemoordenaar Freddy Lebecq, het onderwerp van de film van Max Vogel en Paul S. Sullivan (Mickey Rourke).

Het personage van Freddy Lebecq heeft trouwens echt bestaan. Weliswaar heette hij in het echt Freddy Horion (alias De Zonnebril). Het personage van Lebecq is echter wel losjes gebaseerd op Horion, want zo zijn er een aantal dingen uit de film, die in het echt nooit hebben plaatsgevonden, omtrent Lebecq/Horion.

Let ook op de bijrollen, daar zitten ook nog wat verrassingen tussen. Luk D'Heu en Fillip Peeters als twee geldzuchtige advocaten, Tom Van Bauwel als de afperser, Koen De Bouw (met bond haar, ) als Bob de ,Johnny achtige, Barman. Dimitri Leue als de Accountants, Eddy Vereycken als de cipier, Axel Daeseleire en Wim Stevens als twee politieagenten, Sally-Jane Van Hoorenbeeck als een sminkster en Tania Kloek als één van de meisjes "van plezier".

Dus al bij al een steengoede productie van Vlaamse makerij, dank u wel!!!

avatar van Quentin
A.L.I.E.N schreef:
Rourke zat destijds behoorlijk laag aan de grond, zo'n prestatie was dat niet.

avatar van A.L.I.E.N
@Quentin: Zo'n prestatie was dat WEL!!! Rourke acteert subliem!!! Probeer JIJ maar eens een (ex-)Hollywood ster naar België en/of Nederland te krijgen, ben benieuwd naar het resultaat.

avatar van sinterklaas
Erg fijn Belgisch filmpje dit. Al word er wel voor 80% Engels in gesproken.

Want ja, hierin word Antwerpen bezocht door een Amerikaanse filmcrew die dus een film willen maken over een beruchte Belgische seriemoordenaar (waar Belgie nu wel zo'n beetje bekend om staat: serieverkrachters en seriemoordenaars). En ja, de film word geregiseerd door niemand minder als Mickey Rourke. Ja, ik keek er wel van op eerst: een Belgische film met Mickey Rourke erin. Rourke mocht dan ook wel Antwerpen bezoeken in de film Double Team met Jcvd maar hierin word ie weer opnieuw naar de havenstad van de zuiderburen gehaald. Hij mag dus een norsige regiseur spelen die wel erg kieskeurig is. Daarnaast is die Andrew Howard als Dylan Cole ook helemaal geweldig en steelt ook zo'n beetje de rol. Ook heb ik regelmatig moeten lachen om die Gene Bervoets als producent Max Vogel, die ook achter bijna elke zin "Klootzak" zei en maar een driftkikkertje was. En natuurlijk moeten we Jan Decleir ook niet vergeten. Als de seriemoordenaar die verfilmd word. Wat heeft ie me weer een ideale uitstraling.

En zo is de film gewoon een heerlijke rollercoaster vol gitzwarte humor en ook een hoop drama. Er zitten gewoon voldoende genres in om de kijker heerlijk te vermaken. Dit is ook eigenlijk meer een zwarte komedie. Ook was die scene bij die talkshow memorabel. Ook natuurlijk die scenes waneer Dylan weer eens achtergesteld voelt en in de drank en drugs duikt.

Ook de Antwerpen shots waren erg mooi en de stad leek ook inderdaad even Hollywood.

Nee, ik heb gewoon genoten van deze film. Liefhebbers moeten ook Dirty Mind proberen. Valt een beetje in hetzelfte straatje.

avatar van sinterklaas
Ohja, en natuurlijk is de hele film ook gewoon een film.

avatar van pierrrke
misschien heeft het Erik wel geholpen om Rourke hier te krijgen omdat deze man in die tijd bijzonder slechte rollen toegewezen kreeg.