• 8.613.378 stemmen

Genre: Misdaad

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Patrick Le Bon

Met onder meer: Marc Janssen, Herbert Flack en Ann Petersen

IMDb beoordeling: 6,7 (319)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• Netflix Bekijk via Netflix
  • YouTube Bekijk via YouTube
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Zaman

De Antwerpse politie-inspecteur Zaman zit op het spoor van de rijke ondernemer Collas, die de weg in het stadhuis even goed kent als in het milieu. In het milieu worden de zaken van Collas meestal opgeknapt door Kaplan, eigenaar van een aantal nachtclubs en minnaar van Zamans dochter. Zamans job als politieman weegt zwaar op zijn familiale leven en hij is dan ook niet de perfecte echtgenoot of vader te noemen. Zaman, die voor de tweede maal getrouwd is, vervreemdt nu ook dit keer stilaan van zijn vrouw en bij zijn dochter is hij ook al niet geliefd. Het enige dat onder de zware druk overeind blijft, is de vriendschap met zijn jongere collega Frank. Het wordt een ongelijke strijd tussen de met weinig middelen uitgeruste politieman en zijn machtige prooi.

avatar van speedy23

speedy23

Deze politiefilm met een menselijk gelaat en maatschappelijke trekjes handelt zowel over de moeilijke situaties waarmee de mensen in politiedienst hebben af te rekenen, als over de menselijke ellende waarmee zij worden geconfronteerd. Menselijke bewogenheid gaat hier gepaard met een treffende milieuschildering. Goed acteerwerk van Herbert Flack en Marc Janssen...

avatar van Newbie

Newbie

Verrassend goed moet ik zeggen. En wat een smerig einde

kappeuter (crew films)

De film is op dvd verschenen, maar ik kan nergens een cover scan vinden. Iemand ?

avatar van eerdekes

eerdekes

Dit zal wel goed zijn hé

Nu ja, ik heb wel een andere foto gevonden, maar geen filmposter.

Bron: Politieantwerpen.be

avatar van moviemike

moviemike

goede politiefilm uit de jaren tachtig.

Is wel redelijk veroudert.

kappeuter schreef:

Ik zou je graag willen helpen aan een scan van de filmhoes, ik heb deze DVD besteld heb op 16 november 2006 en nog niets ontvangen, of de DVD ooit nog geleverd wordt is? Distributie Bridge.

Het zou jammer zijn want ik zou de film graag in mijn collectie hebben, ook omdat ik de film nog niet heb gezien.

avatar van Quido

Quido

Waar heb je hem besteld? Ooit navraag gedaan bij die winkel?

De Mees

Besteld bij dvdverkoop.com, tweemaal navraag gedaan.

Dit was het laatste antwoord.

Dag Leo,

De DVD werd nog steeds niet bij ons aangeleverd.

We doen navraag bij de distributeur waar deze blijft, het duurt veel langer dan gebruikelijk.

Mvg,

xxxx xxxxxxx (naam weggelaten)

PS: Gelieve bij contactname steeds het ordernummer 781338 even mee te geven, dat versnelt het beantwoorden van uw verzoek.

De Mees

Deze morgen lag de DVD op de deurmat.

Ik ga proberen er een behoorlijke scan van te maken.

Gisteravond gezien.

Een goed verhaal met uitstekend acteerwerk en goed gefilmd 3,5*

avatar van aerts007

aerts007

Prachtige film,Antwerpen in de jaren 80''! I love it!

avatar van Friac

Friac

Newbie schreef:

En wat een smerig einde

Het einde van deze film is inderdaad behoorlijk bruusk en apart (langs de andere kant: het klópt wel, al stel je je tegelijkertijd de vraag of het budget op was ). Ik vond het in elk geval een fantastisch einde: na eerst verrast op te kijken keurde ik het volledig goed.

Ik had geen al te hoge verwachtingen bij deze film, maar hij is best goed te noemen. Het verhaal is inmiddels vrij standaard binnen het genre van politiefilms (harde flik verzet zich tegen onwil/onmacht van de oversten om de grote vissen aan te pakken, een nieuweling versterkt het team en moet zich met vallen en opstaan bewijzen, de persoonlijke problemen die voortvloeien uit het professionele leven,...), maar dat neemt niet weg dat het goed verteld is. Bovendien acteert zowat iedereen behoorlijk sterk in Zaman, dus de film weet zeker en vast te overtuigen als solide Vlaamse politiefilm.

Tenslotte is het jaren '80-sfeertje in Antwerpen wel een leuke aanwinst, die voor de nodige herkenbaarheid zorgt.

Vrij onbekend, maar de moeite waard om te ontdekken (in de Belgische Mediamarkt is hij verkrijgbaar voor 3,5 euro)!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De film is wel wat verouderd. Wat een echte politiefilm moest worden, is een vrij goeie detectivefilm geworden. Al denk je soms naar een aflevering van Frost te zien of zo. Marc Janssen acteert niet slecht, maar het script wordt gedragen op clichés. Je kan dat gerust meer films verwijten, maar het speelt toch mee en wordt niet gecompenseerd door wat humor en echte spanning. Toen in elk geval een pioneerfilm en best genietbaar.

avatar van A.L.I.E.N

A.L.I.E.N

Heb hem overlaatst op DVD gehuurd, en ik heb mij geen moment verveeld!

Anntwerpen, Vandaag. De film speelt zich af in het heden, maar soms zie je nog duidelijk enkele elementen die er vandaag niet meer zijn, maar in de jaren '80 nog wel, straten, politiewagens enz.. (Als je in antwerpen woont, zoals ik, zal je wel begrijpen wat ik bedoel). Maar dit stoorde mij helemaal NIET! De film zat echt goed ineen. Met een schitterende Marc Janssens en een jonge Herbert Flack. Let trouwens ook op de bijrol van Mieke Bouve.

Erik Van Looy haalde zijn inspiratie voor zijn kaskraker "De Zaak Alzheimer", O.A. uit deze film. Marc Janssens, die de hoofdrol vertolkt van Hervé Zaman, speelde trouwens ook een bijrolletje in De Zaak Alzheimer, als ex-leerkracht van Ledda.

Het was ook leuk om personage "De Lode Deur" te zien. In werkelijk heette hij Frans en het is de gast die wordt opgepakt in het café. De lode deur was samen met Frans "De Kleerkast" van Reeth (zie "DIEF" uit 1998), één van de Antwerpse criminelen die in Antwerpen geschiedenis schreef. Deze lode deur (frans) had de gewoonte om in elk huis waar hij inbrak, zijn behoefte te toen. Deze Frans wordt in de film gespeeld door een kerel (zijn naam komt me niet te binnen) die aan de dokken werkte, en geen acteur was.

In ieder geval: 4.0

filmliefhebber92

Eindelijk gevonden. Deze film zocht ik al jaren. Ik heb deze als klein mannetje (13jaar ongeveer) ooit op een zondag middag op BVN gezien. Jaren heb ik er naar gezocht en dit is hem. Die scene in die club waar vader dochter ontmoet zal ik nooit vergeten. Ik vroeg me telkens af wie die mooie vrouw was en dat terwijl ik een trouwe volger van het programma spring was (Mieke Boeve speelde daar ook in). En deze film heeft ook grote deels mijn smaak voor andere films bepaald. Wat een sfeer hangt er in die film. Deze moet ik zien!

Wie weet waar deze te koop is.

avatar van House1987

House1987

Aan te raden film met sterke acteerprestatie vanwege Marc Janssens! Met de prachtige verschijning van Mieke Bouve en een jonge Herbert Flack die perfect in z'n rol zit.

Corruptie, criminaliteit, prostitutie, bureaucratie... goed versus kwaad in het Vlaanderen van de jaren 80'.

In de film wordt deze (nostalgische) sfeer op een uitmunde manier tot leven gebracht!

Kent iemand de titel/uitvoerder van de soundtrack uit deze trailer?

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Charmante Vlaamse politiefilm met Schimanski-achtige flik in de Antwerpse penoze, beetje achter de kleine boefjes aan totdat zijn nieuwe kompaan hem uitdaagt een echt grote jongen te pakken en dan te maken krijgt met flinke corruptie.

Meer een schildering van het milieu dan een echte thriller, maar met flink Antwerps dialect en goed acteerwerk. En de kopie die ik zag was van feilloze beeldkwaliteit.

Hij staat op youtube:

Zaman - Full Movie - YouTube

Het einde staat er niet op volgens mij, want volgens mij liep hij anders af. Weet iemand hier misschien iets meer van?

avatar van Brix

Brix

filmliefhebber92

Het einde is gelijk aan dat op de DVD staat, alleen volgt er nog deze tekst > "Einde van een loopbaan bij de politie"

Ik heb deze film in de DVD box Vlaamse Filmklassiekers 2

filmliefhebber92

Oké, bedankt voor je snelle reactie Brix.

Ik dacht altijd dat er op het eind ergens in een tuin (bij Collas?) het feestje verstoord werd door Zaman, maar dat zal ik dan wel uit een andere film hebben.

avatar van Brix

Brix

Graag gedaan, de DVD box stond binnen handbereik, dus heb ik het snel gecheckt voor je.

Ik moet die film ook maar weer eens gaan bekijken, fijn sfeertje.

En ja, dat einde zal ergens anders bij horen, al weet ik helaas ook niet waarbij.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Met zijn partner John vormt Zaman bij de stedelijke opsporingsdienst een perfect op elkaar ingespeeld duo. Wanneer John op zekere dag afhaakt en Zaman een andere partner krijgt, verliest hij door enkele ondoordachte acties van de nieuwe zijn greep op een door hem geleid onderzoek.

Dit bescheiden psychologisch misdaaddrama is een sociaal-gevoelige genrefilm met degelijke vertolkingen en een geloofwaardige sfeer. De dialogen klinken vlot in het oor en het gegeven is knap in beeld gezet. Goed.

avatar van Lakte

Lakte

Gisteravond gezien, vond het een leuke/goede politiefilm over een man die worsteld met zijn gezin en niet echt een succesvolle inspecteur blijkt te zijn maar wel veel voor zn maatje over heeft.

avatar van Metalfist

Metalfist

Dan zallek u maar Zaman blijven noemen

Het was geloof ik in Hollywood aan de Schelde van Robbe De Hert dat Zaman een paar keer ter sprake kwam en aangezien dat in context was van Vlaamse films die hun stempel op het filmlandschap hebben gedrukt, was ik wel geïnteresseerd. Patrick Le Bon is geen veelfilmer, maar zijn Gaston en Leo film was vermakelijk genoeg om hier ook eens naar op zoek te gaan, al verwachtte ik natuurlijk wel een iets ander soort film.

En dat krijg ik gelukkig ook! Openend met de skyline van Antwerpen schetst Le Bon en co hier een geweldig sfeerbeeld van een stel politie-agenten in het Antwerpse uitgaansleven. De openingsscène met de razzia op het café zet meteen de toon en je voelt dat dit een heerlijk rauwe film in de lijn van Brussels by Night gaat worden. Dat niveau weet Le Bon niet altijd vast te houden (had veel liever gezien dat de film zich alleen in de late avonduurtjes of 's nachts afspeelde) maar het mag wel gezegd worden dat dit over de gehele lijn blijft boeien. De manier waarop Zaman door zijn nieuwe collega wordt getriggerd om jacht te maken op een grote vis in plaats van altijd achter de kleine visjes te gaan voelt realistisch aan en de dialogen (die gesprekken in de frituur! de confrontaties met inbreker Frans!) zijn van een oog niveau. Nergens voel je dat dit een film uit begin jaren '80 is - met uitzondering van wat verkiezingsplakwerk uit de tijd dat Antwerpen nog niet geregeerd werd door NVA - en dat is bijna 40 jaar later toch een enorm knappe prestatie. Het einde oogt even abrupt als subtiel maar het werkt wel, al had ik toch graag nog iets meer afsluiting geweten. Misschien het geluid van schoten wanneer de pancarte op het scherm verschijnt ofzo.

Nog een manier waarop je kan zien dat dit ondertussen een film is met een serieuze leeftijd, is door de acteurs natuurlijk. Marc Janssen overleed reeds in 2017 en speelt hier misschien wel zijn beste rol. Zaman is dan ook een merkwaardig personage. Het is geen blauwdruk van de typische flik maar gewoon een hardwerkende en integere man die met zijn job getrouwd is. De chemie met Herbert Flack (die zijn nieuwe, en veel jongere, partner speelt) spat van het scherm af maar ook bijrollen van onder andere Ann Petersen (als uitbaatster van een frietkot) en Marilou Mermans (als schippersvrouw die haar kinderen opsluit) zijn de moeite waard. Tel daar dan nog eens een geweldige soundtrack bij op en een paar erg mooi geschoten scènes en je zit met gewoon een degelijke film. Zo eentje die volgens mij met herbekijken wel eens nog wat beter kan gaan worden.

Want die herziening gaat er sowieso nog komen, dat is duidelijk. Ik heb Hellegat hier ook nog liggen en aangezien dat opnieuw een combinatie Patrick Le Bon & Paul Koeck is, verwacht ik daar ook wel veel van. Jammer dat hij verder niet meer veel heeft geregisseerd, al heeft hij met Zaman alleen al serieus veel invloed gehad met onder andere De Zaak Alzheimer die hier duidelijk op geïnspireerd is.

avatar van Movsin

Movsin

Na het zien van Robbe De Hert's "Hollywood aan de Schelde", even trek in zo'n Vlaamse film van vooraleer dat er sprake was het Vlaams Audio Visueel Fonds, crowdfunding en andere tax shelters.

Mijn keuze viel op "Zaman", nog niet zo'n heel oudje. 37 jaar toch.

Een politieverhaal waarbij het doen en laten en het hoe en waarom bij de politie aan bod komt, maar dat minstens evenveel aandacht schenkt aan het pribvébestaan van zo'n man die in zijn job volledig opgaat maar terzelfdertijd zijn eigen familiaal leven verder aan flarden ziet wegscheuren.

Geen piëdestal voor de politieman en evenmin voor de familieman, wel een schets van een mens met inzet maar ook zwakheden.

Zeker een behoorlijk film voor zijn tijd, die geen vergelijk doorstaat met de vele politieseries met veel actie en suspens die toen op de kijker werden losgelaten.

Goede vertolking van Marc Janssen in de hoofdrol en ook wel van Herbert Flack en toch even goed de ondertussen al heel wat ouder geworden bekenden in hun "jongere" jaren aan het werk te zien, zij het dikwijls in een kleine rol : Mieke Bouve, Ann Petersen, Ann Nelissen, Marilou Mermans...

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Begin jaren ‘80 regisseerde Patrick Le Bon deze politiethriller met neo-noir allure, waarmee hij in Vlaanderen zijn tijd vooruit was. De film wordt in eerste plaats gemaakt door het schitterende acteerspel van Marc Janssen als flik Zaman, daarin bijgestaan door de nog jonge Herbert Flack als Frank Callens in een klassieke buddyrelatie, waarbij Marc duidelijk zegt waar het op staat tegen zijn minder ervaren collega. Verder is de cast een who’s who van het toenmalige Vlaamse acteerkruim, wat begrijpelijk is aangezien in die tijd de Vlaamse speelfilms niet zo dik gezaaid waren als nu, en het blijkbaar om een aantrekkelijk project ging (ook rekening gehouden met alle partners en coproducenten).

Ik heb me vermaakt met deze politiefilm, was helemaal mee in het verhaal en scenario geschreven door Patrick Le Bon en Paul Koeck. Paul Koeck was eind jaren negentig mijn buurman, een erg sympathiek man, en ik wist wel dat hij toen werkte voor televisie, en auteur was in his own right. Maar had er geen idee van dat hij in de jaren ‘80 een viertal films als scenarist heeft gescoord, waaronder deze Zaman. Nadien zou hij met Le Bon nog samenwerken aan het Gaston en Leo kassucces Paniekzaaiers (1986) - MovieMeter.nl. Goed gedaan Paul!

Nog opvallend in de credits is de naam van Stijn Coninx - MovieMeter.nl als eerste regie-assistent die enkele jaren nadien zelf zijn stempel als regisseur zou drukken met enkele grote successen.

De smaakvolle electrosoundtrack werd gecomponeerd door François Glorieux die toen een internationale naam was in de (hedendaags klassieke) muziekwereld, al heb ik zeker ook genoten van de toevoeging van de eightiespop aan de klankband.

Als kind van de jaren ‘80 was deze film een trip down memory lane naar het Vlaanderen van die tijd, fascinerend toch. Duidelijk ook zijn de verwijzingen naar de economische depressie van toen, met berichten op de radio over werkloosheid e.d.

Ook niet vergeten dat we op dat moment volop in koude oorlog zitten. Het buitenlands booswicht van dienst (Kaplan gespeeld door Herman Gillis) blijkt afkomstig uit Italië, verder kon men het waarschijnlijk niet halen omwille van het Ijzeren Gordijn.

Visueel is Zaman een degelijk gemaakte film, niets uitzonderlijk, maar zeker ook niet saai te noemen, met bijwijlen dynamisch camerawerk en een prima tempo.

Zaman is een wat vergeten film uit een ander tijdperk, maar voor mij blijft hij helemaal overeind. Met dank aan Hollywood aan de Schelde (2018) - MovieMeter.nl om mij op het spoor van deze semi-klassieker te brengen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Net zoals de anderen hier blijkbaar geïnspireerd en bekend geraakt met Zaman via Hollywood aan de Schelde van Robbe De Hert. Bleek uit de documentaire dat de film een pioniersfilm was voor Vlaanderen als eerste politie- of detectivefilm. Alleen al daarvoor wou ik hem zien.

Geen wereldschokkende film, maar wat wel opviel was de uitstekende sfeersetting van de grauwe, maar ook vrolijke discojaren 80 in Vlaanderen. Fijne decors waarbij het gevoel van de jaren 80 echt naar voren komt. Prima rol ook van wijlen Marc Janssen en de flamboyante Herbert Flack. Ook de rol van Ann “mevrouw Praline” Petersen is best fijn. Om nog maar te zwijgen van de knappe Mieke Boeve.

Spectaculair is de film niet en verhaaltechnisch bleef ik wat op mijn honger zitten. Ook het open einde was bizar en vond ik jammer dat het zo abrupt stopte, maar ik geloof wel dat deze film de verdere aanzet gaf voor wat nog kwam de jaren en decennia nadien hier in Vlaanderen.

avatar van robertinho

robertinho

Geweldige sfeer! Goed acteerwerk en overtuigende karakters. Op de bonnefooi opgezet, maar zeker niet teleurgesteld.

scorsese

Goeie film over een politie-inspecteur die een nieuweling moet inwerken. Een vrij realistisch aandoende politiefilm over de dagelijkse gang van zaken bij de opsporingsdienst en ook de impact die dit heeft op het gezinsleven. Geen grootse gebeurtenissen of actie-scenes. In de tweede helft krijgt het plot iets meer de overhand.

avatar van Basto

Basto

Nu op Netflix!

Goede Belgische politiefilm. Vooral een portret en fijn sfeerbeeld.

Leuk! 3,5

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Pionier van de Vlaamse politiefilm. Meteen een goede politiefilm. Patrick Le Bon maakt er een rauwe, socio docu van. Het nachtleven van Antwerpen bevolkt met ongure figuren, hoertjes, derderangs criminelen (die scene met waar een vrachtwagen met gestolen spullen stopt bij een garage die Zaman ter plaatse onderzoekt en de bestuurder probeert de onschuldige zelve te zijn, is hilarisch), corrupte politici, frituuruitbaatster die de rol van een godmother aanneemt ... het is een mooi portret. Persoonlijk vind ik het scenario minder geslaagd (hoe sympathiek de scenarioschrijver ook mag zijn) omdat personages en motivaties weinig worden uitgetekend. Lekker retro met de disco fever waarin toen al topless geassocieerd werd met clubs (die in feite voorlopers zijn van de mega clubs op Ibiza). Nu we toch daarover hebben, even schrikken toen ik Mieke Bouve zag. Ik kende haar van mijn jeugd als 'Boogschutter' uit de Merlina reeks waarin ze pure zedigheid incarneerde. In Zaman een meer uitdagende rol als de dochter van Zaman die totaal geen probleem heeft om haar ziel (en lichaam) te verkopen aan de geldduivel. De film heeft een maatschappelijke bekommernis (Zaman die uitlegt aan zijn zoontje de status van Afrikaanse illegalen), weet Vlaanderen in zijn hart te treffen (kleine man versus corrupte overheid - het zal tot 2022 blijvend actueel zijn) en zoekt het marginale bestaan van de samenleving op waarin de goeden geen superhelden zijn maar gewone mensen met een hart en ziel.

avatar van david bohm

david bohm

Onderhoudende politiefilm met een lekkere jaren tachtig vibe en ook best wat schone dames.

Echt spannend vind ik de film niet, het verhaal kabbelt wat voort. Prima acteerwerk wel.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Chicago-aan-de-Schelde

Heerlijk! Dat einde

Het Antwerpen van begin jaren 80 in Zaman is een beetje wat New York in de films van de jaren '70 was. Een groezelige stad met obscure kroegjes, raamprostitutie en allerhande vormen van misdaad. Niet dat het zoveel veranderd is anno 2020... Heb altijd de stad als ons Chicago gezien. De portrettering van de personages is belangrijker dan het misdaadverhaal zelf, maar het smaakt wel. Sterke vertolking van Janssen als een ervaren flik met een vervreemde familie en een nieuwe collega (Flack). Tastes like buddy movie... Zoals gezegd stelt het misdaadverhaal rond die Collas weinig voor; het is de gelegenheid om een nachtelijke uitgaanssfeer neer te zetten. Ook alweer genoten van deze Belgische film die totaal uit mijn geheugen was verdwenen en een pilootfilm lijkt voor tal van Vlaamse politieseries.