Zaman (1983)

Belgiƫ
Misdaad

geregisseerd door Patrick Le Bon
met Marc Janssen, Herbert Flack en Ann Petersen

De Antwerpse politie-inspecteur Zaman zit op het spoor van de rijke ondernemer Collas, die de weg in het stadhuis even goed kent als in het milieu. In het milieu worden de zaken van Collas meestal opgeknapt door Kaplan, eigenaar van een aantal nachtclubs en minnaar van Zamans dochter. Zamans job als politieman weegt zwaar op zijn familiale leven en hij is dan ook niet de perfecte echtgenoot of vader te noemen. Zaman, die voor de tweede maal getrouwd is, vervreemdt nu ook dit keer stilaan van zijn vrouw en bij zijn dochter is hij ook al niet geliefd. Het enige dat onder de zware druk overeind blijft, is de vriendschap met zijn jongere collega Frank. Het wordt een ongelijke strijd tussen de met weinig middelen uitgeruste politieman en zijn machtige prooi.

21 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van speedy23
geplaatst: 5 oktober 2003, 17:13 uur [permalink]
Deze politiefilm met een menselijk gelaat en maatschappelijke trekjes handelt zowel over de moeilijke situaties waarmee de mensen in politiedienst hebben af te rekenen, als over de menselijke ellende waarmee zij worden geconfronteerd. Menselijke bewogenheid gaat hier gepaard met een treffende milieuschildering. Goed acteerwerk van Herbert Flack en Marc Janssen...

geplaatst: 22 februari 2004, 01:53 uur [permalink]
Verrassend goed moet ik zeggen. En wat een smerig einde

kappeuter (moderator)
geplaatst: 11 juli 2004, 13:45 uur [permalink]
De film is op dvd verschenen, maar ik kan nergens een cover scan vinden. Iemand ?

geplaatst: 4 januari 2005, 01:41 uur [permalink]
Dit zal wel goed zijn hé
Nu ja, ik heb wel een andere foto gevonden, maar geen filmposter.
Bron: Politieantwerpen.be

geplaatst: 31 mei 2005, 21:46 uur [permalink]
goede politiefilm uit de jaren tachtig.
Is wel redelijk veroudert.

geplaatst: 18 februari 2007, 12:30 uur [permalink]
kappeuter schreef:

Ik zou je graag willen helpen aan een scan van de filmhoes, ik heb deze DVD besteld heb op 16 november 2006 en nog niets ontvangen, of de DVD ooit nog geleverd wordt is? Distributie Bridge.

Het zou jammer zijn want ik zou de film graag in mijn collectie hebben, ook omdat ik de film nog niet heb gezien.

geplaatst: 18 februari 2007, 13:29 uur [permalink]
Waar heb je hem besteld? Ooit navraag gedaan bij die winkel?

geplaatst: 18 februari 2007, 15:11 uur [permalink]
Besteld bij dvdverkoop.com, tweemaal navraag gedaan.
Dit was het laatste antwoord.

Dag Leo,

De DVD werd nog steeds niet bij ons aangeleverd.
We doen navraag bij de distributeur waar deze blijft, het duurt veel langer dan gebruikelijk.

Mvg,
xxxx xxxxxxx (naam weggelaten)

PS: Gelieve bij contactname steeds het ordernummer 781338 even mee te geven, dat versnelt het beantwoorden van uw verzoek.

geplaatst: 1 maart 2007, 12:37 uur [permalink]
Deze morgen lag de DVD op de deurmat.

Ik ga proberen er een behoorlijke scan van te maken.

geplaatst: 2 maart 2007, 13:40 uur [permalink]
Gisteravond gezien.

Een goed verhaal met uitstekend acteerwerk en goed gefilmd 3,5*

aerts007
geplaatst: 19 maart 2008, 18:17 uur [permalink]
Prachtige film,Antwerpen in de jaren 80''! I love it!

avatar van Friac
geplaatst: 25 mei 2008, 22:51 uur [permalink]
Newbie schreef:
En wat een smerig einde

Het einde van deze film is inderdaad behoorlijk bruusk en apart (langs de andere kant: het klópt wel, al stel je je tegelijkertijd de vraag of het budget op was ). Ik vond het in elk geval een fantastisch einde: na eerst verrast op te kijken keurde ik het volledig goed.

Ik had geen al te hoge verwachtingen bij deze film, maar hij is best goed te noemen. Het verhaal is inmiddels vrij standaard binnen het genre van politiefilms (harde flik verzet zich tegen onwil/onmacht van de oversten om de grote vissen aan te pakken, een nieuweling versterkt het team en moet zich met vallen en opstaan bewijzen, de persoonlijke problemen die voortvloeien uit het professionele leven,...), maar dat neemt niet weg dat het goed verteld is. Bovendien acteert zowat iedereen behoorlijk sterk in Zaman, dus de film weet zeker en vast te overtuigen als solide Vlaamse politiefilm.
Tenslotte is het jaren '80-sfeertje in Antwerpen wel een leuke aanwinst, die voor de nodige herkenbaarheid zorgt.

Vrij onbekend, maar de moeite waard om te ontdekken (in de Belgische Mediamarkt is hij verkrijgbaar voor 3,5 euro)!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 29 december 2009, 12:27 uur [permalink]
De film is wel wat verouderd. Wat een echte politiefilm moest worden, is een vrij goeie detectivefilm geworden. Al denk je soms naar een aflevering van Frost te zien of zo. Marc Janssen acteert niet slecht, maar het script wordt gedragen op clichés. Je kan dat gerust meer films verwijten, maar het speelt toch mee en wordt niet gecompenseerd door wat humor en echte spanning. Toen in elk geval een pioneerfilm en best genietbaar.

avatar van A.L.I.E.N
geplaatst: 8 oktober 2010, 18:43 uur [permalink]
Heb hem overlaatst op DVD gehuurd, en ik heb mij geen moment verveeld!

Anntwerpen, Vandaag. De film speelt zich af in het heden, maar soms zie je nog duidelijk enkele elementen die er vandaag niet meer zijn, maar in de jaren '80 nog wel, straten, politiewagens enz.. (Als je in antwerpen woont, zoals ik, zal je wel begrijpen wat ik bedoel). Maar dit stoorde mij helemaal NIET! De film zat echt goed ineen. Met een schitterende Marc Janssens en een jonge Herbert Flack. Let trouwens ook op de bijrol van Mieke Bouve.

Erik Van Looy haalde zijn inspiratie voor zijn kaskraker "De Zaak Alzheimer", O.A. uit deze film. Marc Janssens, die de hoofdrol vertolkt van Hervé Zaman, speelde trouwens ook een bijrolletje in De Zaak Alzheimer, als ex-leerkracht van Ledda.

Het was ook leuk om personage "De Lode Deur" te zien. In werkelijk heette hij Frans en het is de gast die wordt opgepakt in het café. De lode deur was samen met Frans "De Kleerkast" van Reeth (zie "DIEF" uit 1998), één van de Antwerpse criminelen die in Antwerpen geschiedenis schreef. Deze lode deur (frans) had de gewoonte om in elk huis waar hij inbrak, zijn behoefte te toen. Deze Frans wordt in de film gespeeld door een kerel (zijn naam komt me niet te binnen) die aan de dokken werkte, en geen acteur was.

In ieder geval: 4.0

geplaatst: 17 juni 2011, 23:38 uur [permalink]
Eindelijk gevonden. Deze film zocht ik al jaren. Ik heb deze als klein mannetje (13jaar ongeveer) ooit op een zondag middag op BVN gezien. Jaren heb ik er naar gezocht en dit is hem. Die scene in die club waar vader dochter ontmoet zal ik nooit vergeten. Ik vroeg me telkens af wie die mooie vrouw was en dat terwijl ik een trouwe volger van het programma spring was (Mieke Boeve speelde daar ook in). En deze film heeft ook grote deels mijn smaak voor andere films bepaald. Wat een sfeer hangt er in die film. Deze moet ik zien!

Wie weet waar deze te koop is.

geplaatst: 24 juni 2011, 15:43 uur [permalink]
Aan te raden film met sterke acteerprestatie vanwege Marc Janssens! Met de prachtige verschijning van Mieke Bouve en een jonge Herbert Flack die perfect in z'n rol zit.
Corruptie, criminaliteit, prostitutie, bureaucratie... goed versus kwaad in het Vlaanderen van de jaren 80'.
In de film wordt deze (nostalgische) sfeer op een uitmunde manier tot leven gebracht!

Kent iemand de titel/uitvoerder van de soundtrack uit deze trailer?

avatar van wendyvortex
geplaatst: 14 januari 2014, 20:08 uur [permalink]
Charmante Vlaamse politiefilm met Schimanski-achtige flik in de Antwerpse penoze, beetje achter de kleine boefjes aan totdat zijn nieuwe kompaan hem uitdaagt een echt grote jongen te pakken en dan te maken krijgt met flinke corruptie.
Meer een schildering van het milieu dan een echte thriller, maar met flink Antwerps dialect en goed acteerwerk. En de kopie die ik zag was van feilloze beeldkwaliteit.

geplaatst: 17 februari 2016, 17:04 uur [permalink]
Hij staat op youtube:
Zaman - Full Movie - YouTube

Het einde staat er niet op volgens mij, want volgens mij liep hij anders af. Weet iemand hier misschien iets meer van?

avatar van Brix
geplaatst: 17 februari 2016, 17:43 uur [permalink]
filmliefhebber92

Het einde is gelijk aan dat op de DVD staat, alleen volgt er nog deze tekst > "Einde van een loopbaan bij de politie"

Ik heb deze film in de DVD box Vlaamse Filmklassiekers 2

geplaatst: 17 februari 2016, 17:58 uur [permalink]
Oké, bedankt voor je snelle reactie Brix.

Ik dacht altijd dat er op het eind ergens in een tuin (bij Collas?) het feestje verstoord werd door Zaman, maar dat zal ik dan wel uit een andere film hebben.

avatar van Brix
geplaatst: 17 februari 2016, 18:28 uur [permalink]
Graag gedaan, de DVD box stond binnen handbereik, dus heb ik het snel gecheckt voor je.
Ik moet die film ook maar weer eens gaan bekijken, fijn sfeertje.

En ja, dat einde zal ergens anders bij horen, al weet ik helaas ook niet waarbij.