The Moment After (1999)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Wes Llewellyn
met Kevin Downes, David A.R. White en Brad Heller

Van het ene op het andere moment verdwijnt er een hele reeks mensen. Twee rechercheurs moeten de zaak onderzoeken. Bij één van hen is de zaak héél persoonlijk. Het onderzoek leidt naar een mysterieuze man die een para-militaire organisatie schijnt op te zetten.

Jammer genoeg geen "moment after-pil" ter beschikking... "A biblical sound suspense thriller " .... Vergeleken hiermee wordt de Sound of Music een snuff-movie , doet Bambi The Texas Chain Saw Massacre verbleken, en is Wes Llewellin de Wes Cravenversie voor Chiromeisjes en aspirant-seminaristen.. Als FBI-agenten gerecycleerde getuigen van Jehovah laten geen bijbelse spreuk uit het "draaiboek"(sterk schatplichtig aan 4 evangelisten) ongemoeid om de Apocalyps tijdig een halt toe te roepen.
De expressies variëren van "groot religieus gelijk" en "evangelisch mededogen" met de dwalenden (= verdachten) naar "mierzoete extase" (bij het toelaten van de Heer in zijn hart) en apostolische bekeringsdrift.
De plot in een notedop (Spoiler:))) : De Allerhoogste laat 144.000 gelovigen verdwijnen("Beam me up, Oh Lord!"), in de hoop dat de infidels tijdig de practical joke zullen doorhebben.
De Christusfiguur van dienst is een bevlogen straathoekwerker-annex rabbijn (die het tuig van de richel kampvuursgewijs een religieus poepje laat ruiken), met het charisma van een deurknop, en zelfs de meest ruwe bolster weet te doen smelten met het stichtelijke verhaal van Jonas en de Vis.

Everything you were afraid to ask about religion...

avatar van peter81
wanneer je niks met het geloof hebt en er een gruwelijke hekel aan hebt wanneer gelovigen lopen te prediken. Dan moet je deze film niet zien. Anders zul je je zo goed als zeker alleen maar ergeren.

De film draai om het geloof. 144.000 mensen die echt in god geloven zijn verdwenen van de aarde en zoals al snel duidelijk wordt opgenomen in het rijk van god. Tijdens de zoektocht door twee FBI-agenten naar de vermiste mensen, kom je er steeds meer achter dat het juist goed is, wanneer je van deze aardbol verdwijnt. Een rabbi probeert de mensen zover te krijgen in god te gaan geloven. Je ellende te vergeten dmv. de liefde van god.

Het genoemde genre slaat helemaal nergens op. Er is niks engs aan, maar dan ook echt niet. En sci-fi? Er gebeurt echt niks onnatuurlijk spectaculairs.
Tja, hoe zou zoiets dan heten. Een "religieuze speelfilm" misschien.
En de omschrijving geeft ook een erg vertekend beeld van waar de film werkelijk over gaat.