Contraband (1940)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Romantiek

geregisseerd door Michael Powell
met Conrad Veidt, Valerie Hobson en Hay Petrie

Andersen, de Deense kapitein van een vrachtschip in oorlogstijd, heeft pasjes geregeld voor zichzelf en zijn eerste officier om in Londen aan wal te mogen. Deze worden echter gestolen door de mysterieuze passagiers "Mrs Sorensen" en "Mr Pidgeon". Andersen volgt hen als ze van boord gaan, maar hij wordt samen met de prachtige en mysterieuze mrs Sorensen gekidnapt. Hij raakt verstrikt in een spionageaffaire waarbij Nazi's betrokken zijn die ondergronds in Londen opereren.

neo (crew)
Powell regisseerde en werkte met Pressburger die met het verhaal aan kwam zetten. Het lijkt wat op de spionage films van Hitchcock uit die tijd met zelfde soort sfeer en karakters. Beiden regisseurs laten tamelijk duidelijk doorschemeren dat het allemaal niet zo serieus genomen moet worden. Alleen Powell gooit het er soms iets dikker boven op. Er is veel humor te bespeuren, de film is soms spannend, de chemie tussen de de hoofdrolspelers is uitstekend en de film is licht romantisch. Aanrader voor mensen die films als North By Northwest en The 39th Steps goed vinden. Van Powell & Pressburger combi's komt de film Ill Met by Moonlight dicht bij Contraband. Conrad Veidt is erg komisch. Hoogtepunt van de film: de ontmoeting de scenes met de groep Denen in het restaurant en het latere kaartlezen! 3.5 sterren

avatar van Dogie_Hogan
To be be releadsed on Nov. 20: "Film Noir: Five Classics From The Studio Vaults",
with
Scarlet Street - 1945,