Moord in Extase (1984)

Nederland
Misdaad

geregisseerd door Hans Scheepmaker
met Ron Brandsteder, Joop Doderer en Manouk van der Meulen

De film begint met de schokkende overval op een geldtransportwagen, waarvan de chauffeur genadeloos wordt geliquideerd. Rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder openen de jacht op de moordenaar. Zij rollen daarbij van het ene hachelijke avontuur in het andere. Naar de gelijknamige misdaadroman van A.C. Baantjer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
gotti schreef:
Sinds 1984 waarschijnlijk.

Was het maar waar. Uiteraard zijn er goede films sinds die tijd gemaakt. Ik was bijvoorbeeld onder de indruk van Interview (Van Gogh is vaak wel okee), en recent nog TBS (wel aardig) amongst others. Maar veel verder dan 10 vingers en 10 tenen kom ik helaas niet als we het over goede films van eigen bodem hebben. Heb laatst weer twee dieptepunten beleefd: Alibi en de draak I Love Dries. Het wordt tijd voor een meesterwerk van eigen bodem naar ik hoop.

avatar van BlueJudaskiss
Met Alibi was helemaal NIETS mis!

avatar van BlueJudaskiss
Hoe graag ik ook zou willen: hoger dan 2,0* kom ik niet. Het acteerwerk vind ik niet zo heel erg slecht - Joop Doderer is gewoon altijd leuk (dat moment in het ziekenhuis is prachtig!) net als Manouk van der Meulen. Wat de film nekt is het script, dat vol zit met ongeloofwaardigheden en gaten. Een dader die volledig uit de lucht komt vallen, dat idiote gedoe met het masker op het einde en hoe zat het nou met dat oude vrouwtje? . Ik ben een Baantjer-fan, en ik vond dit leuk uit nostalgie, maar meer echt niet.

avatar van TheVoice
De montage van deze film voor VHS/DVD laat ook wat te wensen over. Er zitten hier en daar rare cuts in. Bovendien zijn de beelden die 's nachts gefilmd zijn erg onduidelijk. Nu is dit natuurlijk ook een film van 25 jaar oud, maar er zijn films uit die tijd die kwalitatief veel beter zijn qua filmwerk en beeldmateriaal.

avatar van edpret62
Er zijn voor mij nog wel andere argumenten om zo'n film weer eens uit het stof te halen..
Ik kijk mn ogen uit van de beelden van Nederland in de jaren 80, kwa auto's-infrastrctuur, kleding-kapsels, inrichting, acteren en taalgebruik..
Natuurlijk is dat niet de bedoeling geweest van het productie-team, maar ik geniet er intens van..
Verhaal rammelt flink, maar toe maar!

Draaide in 1984 in de inmiddels allang niet meer bestaande bioscoop "Asta" in Den Haag. Nu discotheek. Maar dit terzijde
Houterig geacteerde politiefilm.

avatar van wess16
edpret62 schreef:
Verhaal rammelt flink, maar toe maar!

Ja, ik vind het ook altijd leuk om het Nederland van de jaren tachtig te zien. Doderer doet het goed als De Cock, vind ik.

Hoe is Ron Brandsteder eigenlijk in deze film terechtgekomen? Wacht nog steeds op zijn nieuwe speelfilm.

avatar van Brix
Onlangs nog eens op Nostalgie Net te zien geweest.

Tjonge, wat ziet dit er gedateerd uit!
Gemaakt in 1984...maar lijkt eerder jaren zestig werk.
Doderer kan ermee door, maar Ron "Brandhout"...

avatar van movie acteurs
Ik ben het eens met het bovenstaande bericht. Verhaal had best goed kunnen uitpakken maar helaas. Het is allemaal te saai en erg gedateerd allemaal. Het had ook allemaal wat boeiender gemogen maar was eigenlijk vrij slap en saai gemaakt. Wel leuke opzet en de oudheid is ook wel geinig. Dit brengt het alleen niet tot een voldoende. 2,0.

Dick2008
Ik had deze film in het verleden als eens gezien, niet dat ik er veel van kon herinneren, tot dat ik de ontknoping zag. Dat zag er nog wel een beetje spectaculair uit (en de overval), maar verder is het toch eigenlijk maar een slechte veelal saaie film. Erg gedateerd, was hij volgens mij toen al, als het nou eentje was uit 1974. Verder vaak ook heel ongeloofwaardige dingen, het gas is opengedraaid even raampje open, niks aan het handje, verstoppertje spelen onder het bureau, .... me dunkt. Ik ben niet zo weg van Doderer maar (quizmaster) Brandsteder in deze film terug te zien vond ik trouwens wel grappig. 2.0

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dito dialogen.

Moord in Extase blijft een behoorlijk sneue vertoning, waarbij het middelmatige acteerwerk nauwelijks een gemiddelde Bassie & Adriaan-aflevering ontstijgt. Doderer kan het verschil ook niet maken en zit opgesloten in een slecht script met dito dialogen. Het actiewerk komt amateuristisch over en de voorspelbaarheid van het verhaal doet de film uiteindelijk de das om.

Onvoldoende.

Lekker gedateerd, maar zo slecht vond ik hem niet. Ook Brandsteder viel me alles mee. En zoals het hoort bij een Nederlandse film: tieten en een enorme pluk schaamhaar.
Overduidelijk gesponsord (Hyundai, Océ en Pall Mall zijn meerdere keren duidelijk in beeld). Wel heel slecht bewaard gebleven (2003 dvd versie gezien).
Ik kijk dit liever dan de "nieuwe" Baantjer, daar vind ik echt niets aan.

wess16 schreef:

Helemaal aan het eind van de aftiteling worden een aantal bedrijven bedankt, waaronder Sony Brandsteder.....ik geloof het bedrijf van z'n pa.

Pure nostalgie. Maar met nostalgie alleen kom je er helaas niet. Het onthutsend zwakke scenario rammelt aan alle kanten, de prent zit uitermate rommelig in elkaar, de regie is zwak, het camerawerk krakkemikkig, om over de 'actie'-momenten maar te zwijgen. De cast voegt helemaal niets toe en..... ach mijn punt is wel duidelijk.

avatar van 93.9
Ach ja, het is allemaal niet echt hoogstaand. Maar zie dit kneuterige 3 x liever dan menig top 250 werk...

avatar van Toontje G
Ach best leuk, niet te negatief over doen. Het is ook inmiddels weer 30 jaar geleden. Leuk toch al die oude beelden.

Redelijke politie film, prima voor de zondagavond

lezertje
Wat een afgrijselijk amateuristisch geklungel. Hier ga ik verder geen woorden aan vuil maken. Een dikke verdiende nul sterrren.

avatar van AJK
AJK
Tja zo effe dan kijk ik umm toch effe terug.
Maar wel met heel veel nostalgie.
Grijpsyra en de gier vond ik leuker.
1.5