Bröderna Mozart (1986)

Zweden
Drama / Komedie

geregisseerd door Suzanne Osten
met Etienne Glaser, Philip Zander en Agneta Ekhammer

Satirische film over de registratie van een opvoering van een Mozart Opera. Er wordt getoond wat er allemaal komt kijken bij zo'n uitvoering, varierend van het sussen van op hol geslagen ego's tot het schipperen met de vakbondsregels.

FisherKing
De meest gelauwerde film van Suzanne Osten. Won er zelfs een Guldbagge mee als beste regisseuse.

Bizarre achtergrond :

Olof Palme werd in 1986 vermoord na het bezoek aan de bioscoop. Ik heb me altijd afgevraagd welke film ie dan bezocht zou hebben ?
Dat blijkt dus deze film geweest te zijn.

FisherKing
De eerste DVD van Suzanne Osten is nu uit in Zweden, en MET engelse subs. Hier is de Link

Weliswaar op 4:3 full format, maar ik neem aan dat ie ook zo geschoten is...

Zal 'm eens bestellen.

FisherKing
DVD binnen, morgen eens kijken.

FisherKing
Briljant geschoten, en een mooie allegorie op het leven in het algemeen en een poging om kunst te maken in het bijzonder.

Indrukwekkend om te zien hoe allerlei mensen en beroepsgroepen in hun leven gesleten zijn, en absoluut geen veranderingen kunnen verdragen, en bovendien ook niet stil willen staan bij de zogenaamde conventies van gedachten... Was Mozart zo ? enzo.
Briljante rol van Etienne Glaser
4.5* voorlopig.