10.32 (1966)

Alternatieve titels: 10:32 in the Morning | Murder in Amsterdam | 10.32 Moord in Amsterdam

Nederland
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Arthur Dreifuss
met Linda Christian, Bob de Lange en Eric Schneider

De rijke advocaat Martens wordt vlak na half elf 's avonds vermoord. De politie treft ter plaatse de jonge Peter Hartman. Alles wijst op zijn schuld, maar de inspecteur neemt geen genoegen met de voor de hand liggende oplossing van roofmoord, en ontdekt een connectie tussen Hartman en Martens' vrouw. Is het een crime passionelle of is de jongen het slachtoffer van een complot.

FisherKing
Het gebeurt niet vaak dat buitenlandse regisseurs (in dit geval een van oorsprong Duitse Hollywoodregisseur die weinig bekends heeft gedaan) een Nederlandse en Nederlandstalige film maken.

Ik kan me vaag herinneren dat Bob de Lange de politieagent speelt, en dat de film niet al te best is.

avatar van raymon
totaal geen slechte film, goed camerawerk, prima acteerwerk en een geinig plot alleen minder is de montage die soms beter had gekunt!

3,5***

robertus65
Ouderwetse mislukte poging om een soort Hollywoodachtig film noir sfeertje te creëren. De zaak wordt van twee kanten met behulp van flashbacks bekeken, maar het werd al snel duidelijk waar het naar toe ging. Jammer, maar mist echte spanning.

avatar van BlueJudaskiss
Spannende film die me nog erg meeviel! Eric Schneider is echt onherkenbaar!

"Desondanks zette dit alles geen zoden aan de dijk. 10.32 kostte de producent 540.000 gulden, en bracht slechts een kleine 60.000 gulden op. Ondanks de ontegenzeggelijke kwaliteiten van de vlot gemaakte film - de vaardige regie, de boeiende intrige, het goede spel en een beeldschone femme fatale - bleek het publiek niet warm te lopen voor een wat brave film over de zoektocht naar de moordenaar van de advocaat. Landré en consorten maakten op elk niveau een goede film, maar negeerden de behoeften van het publiek. De Nederlandse maatschappij van eind jaren zestig was met andere dingen bezig; het was tijd om te breken met tradities van weleer en op politiek en seksueel gebied pleitte men voor meer vrijheid.

Deze tijdsgeest, de sfeer van het moment, wordt in 10.32 node gemist. De film is traditioneel in de portrettering van machtshebbers en braaf in het tonen van seks en naakt - het stadium van de doorschijnende bloesjes, welke Christian in een erotisch getinte scène draagt, was het publiek allang voorbij. 10.32 was zo de verkeerde film op het verkeerde moment en betekende het definitieve einde van Landré's filmcarrière, waarna hij zich volop wijdde aan de oprichting van de TROS. En met deze onderneming behaalde hij wel zijn welverdiende succes."

Complete recensie/achtergrond: NeerlandsFilmdoek.nl (tevens recensie van de DVD).

avatar van BlueJudaskiss
Interessant artikel! Hoe kom je aan alle informatie?

Heb door de jaren heen ontzettend veel gelezen, maar heb toen ik dit stuk zo'n anderhalf jaar geleden schreef geloof ik Hollands Hollywood erbij gepakt om de informatie omtrent Joop Landré's bewandelde filmpaden even op te frissen.

avatar van matthijs_013
Prima whodunnit-mysterie die van begin tot eind boeit. Het verhaal en de stijl mogen dan niet bijster origineel zijn of over een Nederlands karakterr beschikken, het was vermakelijk genoeg. Bovendien ben ik wel te spreken van de heerlijke jaren '60 sfeer (muziek, kleding etc)! En Linda Christian is een geweldige femme fatale! Het publiek mag dan geklaagd hebben over gebrek aan seks, die scene waarin Christian in puur natuur te bewonderen is, was erotisch genoeg.

Meneer Bungel
Inderdaad, met een prachtige Linda Christian, maar dat accent... ik kon er niet aan wennen. Verder was het ook niet erg spannend of anderszins interessant, te kleurloos allemaal en veel te tam. Maar van de andere kant ook weer niet de slechtste film, o.a. door eens een kijkje te krijgen in het Amsterdam van de jaren '60 en de bijbehorende muziek en sfeer.

Een krappe 3,0*.

Dick2008
Bijzonder slechte film. 1966 en dan komen ze met zoiets aanzetten. Een film die dan ook nauwelijks kon boeien. Matig, vaak houterig acteerwerk en alles werd zo gemaakt opgezegd, leek dan ook eerder of je naar een toneelstuk aan het kijken was. 1.0.

Vanmiddag te zien op NostalgieNet > 15:55 uur

Beeldkwaliteit is heel goed, maar er zitten enkele geluidsstorigen in.
Misschien lag het aan de uitzending, maar ik vrees van niet.

Wel leuk om Linda Christian eens in 't Nederlands te horen acteren, accent neem ik maar op de koop toe.
Ze ziet er prachtig uit, dat scheelt

Nostalgienet? Waar wordt dat uitgezonden? Zit niet bij mij in het pakket...

avatar van Brix
In ieder geval bij Ziggo.

Zie ook NostalgieNet ontvangen

Herhaling op NostalgieNet vandaag om 19:55 uur en om 23:55 uur

De film beviel mij eigenlijk beter dan ik hem in herinnering had.
Leuk sfeertje vooral.
Er is een vrachtwagenlading vol minder leuke Nederlandse films dan deze.

Ik vond het een van de leukere en betere "oudere " films die ik heb gezien. En dat het in zwart-wit is stoorde me totaal niet. Mooie vrouw,die Cristian, die tentijde van 10.32 toch al een stukje in de 40 was. Natuurlijk is het verhaal niet bijster orgineel,maar hing half Nederland in de jaren negentig niet massaal voor de buis om Baantjer te gaan zitten liggen te kijken met vaak ook niet al te orginele moord-complotten? Ik heb er al met al wel van genoten,leuk om Amsterdam zo eens te zien in de sixties! Wat betreft Nostalgie-net: onlangs wat pakketjes weggedaan bij Ziggo,maar nostalgie-net bleef aanwezig.

avatar van Moviestar1979
Een Nederlandse klassieker uit 1966 die helaas geen groot bioscoopsucces werd.
De film werd met een budget van 540.000 gulden gemaakt, en leverde uiteindelijk maar 60.000 gulden op.
En dat terwijl hij over het algemeen niet slecht is.
Producent Joop Landré huurde de Amerikaanse regisseur Arthur Dreifuss in om een professionele thriller te maken.
Dreifuss ging niet akkoord met het script, en ging dit herschrijven.
Dit tot groot ongenoegen van Leo Derksen die verantwoordelijk was voor het originele script.
Nadat 10.32 matig werd ontvangen, gaf Landré in een interview te kennen dat hij veel meer naakt en sex in de film had moeten verwerken.
Echter betwijfel ik of hierdoor het aantal bioscoopbezoekers zou hebben toegenomen.

Bij mij krijgt hij in elk geval een plek in de categorie: Geslaagde Nederlandse Speelfilms.

3,0 *

avatar van Jean Rene
Ondanks het feit dat het verhaal nogal onwaarschijnlijk is en vergezocht, is dit een zeer onderhoudende en gave film. De twee verschillende flashbacks maken de film fascinerend en op sommige momenten ook heel aangrijpend.
Prachtig tijdsbeeld, leuke acteurs. Super !