Das Goldene Tor (1992)

Alternatieve titel: The Golden Gate

Duitsland
Experimenteel

geregisseerd door Jürgen Reble

In Das Goldene Tor worden fragmenten uit natuurfilms over insecten en reptielen, beelden uit de ruimtevaart en astronomie en beelden van eigen opnames van menselijk gedrag uit de omgeving van de maker, Reble, met elkaar verweven. Daarbij worden de ervaringen van jarenlang onderzoek van chemische manipulatie van beeldmateriaal tijdens en na de ontwikkeling van de beelden aangewend. Deze verkrijgen een schilderachtige kwaliteit en verschaffen een atmosfeer, die tussen Droom en Werkelijkheid ligt. Gedurende de film krijgen de observaties steeds minder met de werkelijkheid van doen. Extreem lange vertoningen benadrukken de transcendentie van menselijke activiteit, waarbij door de subsequente duisternis een getranscendeert innerlijk licht wordt gecreeerd.

FisherKing
Ik dacht eerst dat het een Duitse voetbal-film was.

gimli f
Hoewel het onder andere reptielen en insecten laat zien, gaat het niet over het Duitse elftal- geloof ik.
Voetbal kan verder maar oersaai zijn- dit hier lijkt me precies het tegenovergestelde!

Maar je hebt zo van die verborgen betekenissen…

avatar van Gizzmann
Is deze film nog ergens te vinden?

Soms lelijk, vaak erg mooi. Seidl meets Kubrick meets Brakhage, of zoiets... Laatste kwartier is geweldig... met de prachtige ambient van Thomas Köner. Spaced out!