De Ordening (2003)

Nederland

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Angela Schijf, Roeland Fernhout en Dora van der Groen

Stella, een afgestudeerd studente journalistiek, neemt een archiefbaantje bij de nog steeds extreem rechtse weduwe van de oud NSB-er Ewald de Heus Verolmen, die haar memoires op schrift wil stellen. Met een journalistieke primeur in haar achterhoofd neemt Stella de baan aan. Heel precies ordent ze het archief van de gehate dame en haar overleden echtgenoot, zonder te oordelen over goed en kwaad. Halverwege de zomer komt de mysterieuze Andreas op bezoek bij de weduwe. Hij zegt de kleinzoon te zijn van haar vroegere minnaar, die tijdens de oorlog joodse kunstcollecties confisqueerde. Stella valt voor Andreas. Ongewild raakt ze verwikkeld in een duister complot, dat zijn ontknoping in Zwitserland heeft. Naar de gelijknamige roman van Kees van Beijnum.

nbt
starbright boy schreef:

Bijna een grote opluchting na Drijfzand en Deining. Een heel flink stuk beter. Fascinerend uitgangspunt, redelijk uitgewerkt, behoorlijk geacteerd.
Flinke minpunten zijn de overheersende muziek en het wat geforceerde einde. Dat hing er nogal aan.

Nou..., ik vond Drijfzand en Blue Bird flink beter dan De ordening.
Goed geacteerd door Angela Schijf, maar vond het verhaal helemaal niet boeiend ! 1.5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
starbright boy schreef:

Iets te opgelucht eigenlijk, ik maak er 2.5* van. Dat is zat voor deze aardige film.

avatar van Webby
21 april komt Paramount Home Entertainment met de dvd!

Zeer goeie nederlandse film, Angela Schijf doet haar rol zo goed dat alleen dat al drie steren waard zijn. deze is is heel goed uitgepakt dat vind ik. 4,5*

Start met een erg goed en interessant gegeven, maar eindigt helaas voorspelbaar en zonder enige finesse.
Erg goede vertolkingen van Angela Schijf en Dora van der Groen.

avatar van JP
JP
Dora van de Groen is dat dan die weduwe? Toegegeven, het spel van Angela schijf was ijzersterk, maar dat ouwe vrouwtje acteerde of ze alles van de autocue oplas.

Dat vond ik ook. Vreemd, want Groen heeft vaker beter gepresteerd.

Anyway, De Ordening komt 21 april op dvd.

Echt genoten van deze film, het verhaal vond ik van het begin tot einde boeiend en het acteerwerk van Angela Schijf, Dora Van Der Groen en Roeland Fernhout vond ik uitstekend vakmanschap. 4,5*

avatar van Quentin
Begint zo op Nederland 2!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Opvallend, Man, vrouw, hondje stond gepland. Zenden ze 'm uit omdat Rost van Tonningen net dood is?

avatar van Quentin
Ja, ze verwezen er al naar in de aankondiging.

avatar van RolfWolf
starbright boy schreef:

Ik dacht al, waar blijft dat hondje?

Potentiëel interessant verhaal, jammer dat de film dan zo de nadruk legt op de relatie tussen Stella en Andreas.

avatar van soom
Voldoende, maar dat komt meer door Angela Schijf dan door het verhaal eigenlijk, hoewel je zonder een verhaal natuurlijk niet kunt spelen. Angela Schijf kan best wel wat. Zitten best mooie scenes in, al worden er alleen maar zijdelings dingen aangestipt en niet echt op dingen ingegaan. Ik vind Roeland Fernhout niet erg bijzonder, maar Angela redt hem, vangt hem goed op. Een klasse apart.

robertus65
Teleurstellende verfilming, enige spanning en drama tempo onbreekt eigenlijk volledig, daarom had ik moeite om het te volgen. Het warrige verhaal kwam nauwelijks goed over.

cambal
Een van mijn favoriete films , met een goed verhaal , prima acteurs , typische hollandse kwaliteitsfilm met suspense .

Kijk, da's nog eens een originele mening...

Mooie telefilm van grote klasse alleen niet vrij van wat 'fuuchies' (=smetjes) waarvan de grootste het slot is.

Daar staan echter een aantal hééle grote plussen tegenover : 1. Het fantastische acteerspel van Angela Schijf en Roeland Fernhout, de twee spatten bekant van het scherm af wanneer ze samen spelen ! 2. Het boeiende en zeer originele grondgegeven (het ordenen van het archief van de zwarte weduwe) 3. De schitterende filmmuziek en de schitterende manier waarop de film geschoten is.

Ik heb zéér geboeid zitten kijken naar deze film en gesmuld van de schitterende manier waarop deze geschoten is geworden. Zelfs zodanig dat ik het zwakkere slot (het had misschien beter gepast als een van de twee vermoord was geworden) vergeef : dit is een krachtige, prachtige film !

avatar van Jan met de pet
Slappe film, had veeeeel meer ingezeten: 2,5