The Iron Mask (1929)

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Allan Dwan
met Douglas Fairbanks, Belle Bennett en Marguerite De La Motte

Als Lodewijk XIII de gehoopte troonopvolger krijgt, blijkt het een tweeling te zijn. Om staatsredenen wordt de tweede zoon verzwegen en in het geheim grootgebracht. Maar De Rochefort komt er achter en zal twintig jaar later de verzwegen zoon helpen de macht over te nemen. Als dit dreigt te lukken en Lodewijk XIV met een ijzeren masker op wordt opgesloten, moeten D'Artagnan en zijn 3 medemusketiers in actie komen.

avatar van Poisonthewell
Allereerst moet ik even zeggen dat ik de re-issue van 1952 zag, en niet de originele versie. Verschil is dat de title cards zijn vervangen door een voice-over, voorgelezen door Fairbanks' zoon Douglas Fairbanks, Jr. De originele versie was stom op de monoloog aan het begin na. Deze voice-over had het positieve effect dat de film enorm veel tempo meekreeg. Fairbanks hangt weer de energieke swashbuckler uit, er is voldoende humor en veel actie, al vond ik The Mark of Zorro (de enige andere Fairbanks film die ik heb gezien) toch wel net iets beter. Desalniettemin 4*

avatar van Dutchfan
Schitterende,spannende,sfeervolle "silent-movie" met Douglas Fairbanks in de hoofdrol.

Ik zag de orginele versie met title-cards.

Een van de laatste stomme films met een goede cast.

Deze film is een must voor de liefhebbers van de stomme film.