ad

Alternatieve titel: 서편제

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Kwon-taek Im

Met onder meer: Oh Jung-hae, Kim Myung-gon en Kim Kyu-chul

IMDb beoordeling: 7,7 (913)

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Releasedatum: 14 september 1995

Over Seopyeonje

Dongho is op zoek naar geneeskrachtige kruiden voor zijn zieke zoon en trekt van dorp naar dorp. In een herberg hoort hij gezang, wat zijn gedachten doet afdwalen naar Songhwa, met wie hij zijn armoedige jeugd doorbracht. Geconfronteerd met zijn herinneringen gaat Dongho op zoek naar haar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van CinemAvanti.nl

CinemAvanti.nl

Zeer indrukwekkende film die net als Chunhyang van dezelfde regisseur draait om de traditionele Pansori zang/vertelkunst. Het verhaal begint in het heden wanneer een man op zoek is naar een Pansori zanger. Vervolgens springt de film naar het verleden, een na-oorlogs Korea waarin de traditionele cultuur overrompeld dreigt te worden door de modernere. Een Pansori zanger trekt met 2 kinderen door het land om zijn geld te verdienen en probeert hen ook de kunst van de Pansori aan te leren. Af en toe springen we terug naar het heden met de zoektocht van de man en uiteindelijk smelten heden en verleden als het ware samen in een zeer ontroerende slotscene waar ik echt even een brok van in mijn keel kreeg. Zodra je bekend bent met het verhaal krijgt het begin van de film ook een veel diepere betekenis dan in eerste instantie lijkt. Bijzonder mooie film.

avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

De film die vanwege het grote succes ervan zorgde dat er hoop was voor een eigen nationale filmindustrie. Die was er toentertijd nog helemaal niet, er werden voornamelijk Hollywood films vertoont in de cinemas. In 1994 kwamen er bijvoorbeeld maar 63 Koreaanse films uit. Sinds '97 sloeg dit dus zo'n beetje om, en het begin van een hele commerciele industrie was geboren Ben daardoor nu toch wel benieuwd hiernaar.