The Last Command (1955)

Drama / Western

geregisseerd door Frank Lloyd
met Sterling Hayden, Ernest Borgnine en Anna Maria Alberghetti

Jim Bowie keert in 1834 terug naar de garnizoenstad Anahuac in Texas en treft daar een aantal blanke kolonisten die zich voorbereiden op een opstand tegen de Mexicaanse leider. Bowie probeert zijn vriendschap met de Mexicaanse president te gebruiken om het de kop in te drukken.

avatar van Brix
Het verhaal van de Alamo heeft mij altijd gefascineerd.
Dus deze film interesseerde mij ook.
Zeker niet een van de slechtste die ik gezien heb over het onderwerp.
Bovendien ben ik een Sterling Hayden fan, en was hij een zeer goede keuze voor de rol van Bowie.
En hoewel ik ook een Richard Widmark fan ben, en ik hem als Bowie in de John Wayne versie van The Alamo ook goed vond, is Hayden beter.
Maar het verhaal draait natuurlijk ook om hem in deze film.

De betere Alamo-film voor mij. Ik vind dit geen interessante periode en het wordt nogal eens verwarrend gebracht in films. Er zijn tal van gebeurtenissen voorafgaand aan de slag van de Alamo en bij deze film kreeg ik het aardig op een rijtje.
Geen belachelijke Wayne als Crockett en het acteerwerk overall is beduidend beter dan in de meer bekende Alamo-film van John Wayne.
Toch had deze film maar een fractie van het budget als je de vergelijking doortrekt. De daadwerkelijke slag ziet er hier grandioos uit.
Hayden als Jim Bowie is bijkans perfect.

Barfly schreef:
Hayden als Jim Bowie is bijkans perfect.

Vind ik ook.
Toch ben ik razend benieuw naar Alan Ladd in de rol van Bowie, in 'The Iron Mistress'.
Ik heb het originele boek van Paul I. Wellman (Nederlandse versie 'De Stalen Rivale') en dat is indrukwekkend.
Kan me niet voorstellen dat de film daar recht aan zal doen, maar toch

Zie mijn commentaar daar The Iron Mistress (1952)
Dan te bedenken dat ik Alan Ladd niet iets bijzonders vind hebben zoals Hayden dat heeft.
Zijn er nog meer Alamo-films? Ik moest ze allemaal maar eens gehad hebben. Misschien een optie voor het western-topic.

avatar van Brix
Had ook niet echt verwacht dat Ladd Hayden zou evenaren, alhoewel ik Ladd graag zie acteren.
Het boek is geweldig (én dik!) en de hele geschiedenis van die periode komt erin aan bod.

Ja, er zijn nog meer Alamo films.
Op naar het western topic dan maar