Morgen Gaat 't Beter (1939)

Alternatieve titel: Morgen Gaat Het Beter

Nederland

geregisseerd door Frederic Zelnik
met Lily Bouwmeester, Paul Steenbergen en Bob de Lange

Willy Verhulst blijft alleen achter als haar vader plotseling sterft. Met moeite maakt ze de school af. Ze begint als secretaresse bij de radio, maar al gauw is ze een gevierde radioster, die met haar bezielde stem de luisteraars aan het toestel gekluisterd houdt. Ook in de liefde vindt ze tenslotte met Alfred haar geluk.

avatar van draai285
goeie en vlot gemaakte film voor in die tijd een terechte 3,5 sterren

avatar van Jean Rene
Leuke onderhoudende jaren 30 film. Inmiddels op DVD verschenen - die ik zeker kan aanbevelen ! Wel jammer dat er geen buitenopnamen in zitten zoals in "Malle gevallen" of "Op stap", het is duidelijk allemaal in de studio opgenomen.

Morgen gaat 't beter is zonder twijfel de beste vooroorlogse Nederlandse speelfilm. Het is een film die van alle klassieker-facetten voorzien is: een vleugje humor, een vleugje drama, een lekker tempo, maar bovenal een uitstekende hoofdrolspeelster. De ervaren en fris ogende Lily Bouwmeester zet een vertederende en krachtige Willy Verhulst neer. Bouwmeester heeft een vertrouwde uitstraling en weet de kijker daarmee makkelijk voor zich te winnen. Ze is bijna constant in beeld en laat op geen enkel moment een steekje vallen. Haar timing en mimiek zijn perfect. Hierdoor weet ze de kijker zowel te ontroeren als te vermaken.

Hier een bespreking van de dvd.

De Nederlands Filmklassiekers dvd-reeks bevat best leuke dvd's, met acceptabele beeld- en geluidskwaliteit en zelfs een aantal (kleine en primitieve) extra's. Alleen jammer dat ze die inleidingen van Thom Hoffman (destijds voor AT5 gemaakt als inleiding op de tv-uitzending) niet als extra op de dvd's hebben gezet.

robertus65
Lily Bouwmeester speelt een sympathieke rol en heeft inderdaad een mooie stem. Het valt mij trouwens op dat iedereen in de film ABN sprak, iets wat van latere Nederlandse films niet gezegd kan worden. Bob de Lange was echter voor mij de bekendste naam in deze film, waardoor ik hem wilde zien, maar helaas speelt hij maar een bijrol. De beeldkwaliteit van de dvd is om te huilen.

avatar van De Mees
Wat Gaat Het Worden;
Frederich Zelnik of
Frederic Zelnik.

of misschien beide.

De DVD-cover zegt Ludwig Berger, volgens mij klopt dat niet.

De begingeneriek van de film zegt Frederich Zelnik.

Overal (d.w.z. meerdere sites) vindt ik Frederic Zelnik.

Nou hebben we op MM;
Frederic Zelnick en
Frederich Zelnik

Volgens mij is het Frederic Zelnik. Hij heeft Vadertje Langbeen EN Morgen Gaat Het beter geregisseerd.

kappeuter (moderator)
Frederic Zelnik

Sometimes Credited As:
Fred Zelnik / Friedrich Zelnik
(imdb)

Ik zal op MM er overal Frederic Zelnik van maken.

avatar van matthijs_013
Ik begin Nederlandse film(klassiekers) steeds meer te waarderen. Lily Bouwmeester is weer geweldig en speelt een soortgelijke rol als die in Vadertje Langbeen. Maar, dit, een dramafilm?? Ik vond het meer komedie. Bouwmeesters spel is namelijk erg grappig. Soms maakt ze droge opmerkingen (zoals dat ze tegen haar tante zegt dat ze vast goed kan opschieten met haar gemene onderwijzeres) en haar totaal andere kijk op zaken dan de mensen om haar heen zijn gewoon erg leuk.

De film vond ik echter wel wat minder dan Vadertje Langbeen. Het was erg leuk, maar de verschillende verhaallijnen hebben geen verband met elkaar. Na haar schooldiploma doet alles wat zich in de scènes op school heeft afgespeeld er totaal niet meer toe. Ik snapte het nut er dan ook niet van.

Ik vond het trouwens wel erg grappig dat ze het woord 'typen' constant uitspraken als "tijpen".

avatar van VanRippestein
Een erg fijne nederlandse klassieker, ik moet er ook maar is meer gaan kijken. Voor mijn opleiding ben ik nu bezig met het analyseren van verschillende jaren '30 films. Dit is mijn tweede, na Dood Water (1934). Tot nu toe zijn beide mij erg goed bevallen. Lily steelt hier echt de show. Wat een verschrikkelijk schatje is dat zeg!
Wat mij als eerste opviel was het vreemde schaduwspel dat voornamelijk in de studioscenes aanwezig is: ramen, lampen mensen en voorwerpen trekken duidelijke en aanwezige schaduwen op de kale muren, waardoor het soms zelfs een tikkeltje expressionistisch leek. Niet echt, want daar is de film veel te vrolijk voor. Maar toch opvallend. (Zelnik is dan ook een duitse regisseur). Ik kijk nu al uit naar de volgende Neerlandsche klassieker: De familie van mijn vrouw (Jaap Speyer - 1934)

kappeuter (moderator)
Deze week gratis te zien online op Ximon.nl:
Morgen Gaat Het Beter! - ximon.nl

Een overlever, deze film van voor de oorlog. Waar de meeste oude rolprenten vaak hopeloos ouderwets en niet meer te pruimen zijn, heeft deze alles mee. Natuurlijk, hij stamt uit 1939 en dat zie en hoor je. Maar Lily Bouwmeester is briljant, lekker gek, al is het dan ook binnen het keurslijf van die tijd. De handeling is best vlot, het verhaal leuk, en de uitwerking goed. En het liedje blijft flink in je kop plakken.... Morgen gaat het beter, beter, beter, morgen zal weer alles van een leien dakje gaan!

Onvoorstelbaar dat het een jaar later oorlog was in dat brave Nederlandje van toen.

Dick2008
Voor mij is het toch behoorlijk zware kost die heel oude Nederlandse films, dus mensen die al moeite hebben met jaren '50-films, alvast sterkte gewenst. Maar vergeleken met die andere die ik tot nu toe heb gezien, valt deze nog wel mee.

De film kent een moeizame start waarna het steeds beter gaat. Zeer veel etiquette wat omgangsvormen en taalgebruik betreft en hetzelfde geldt voor de wat overheersende mannenwereld. 1939, misschien wat overdreven maar verder toch heel goed mogelijk. Ik dacht dat die Duitsers altijd zo snauwden maar in Nederland konden ze er net zo goed wat van. De film wordt hoofdzakelijk gedragen door Lily Bouwmeester en verder geeft het een aardig tijdsbeeld van het vooroorlogse Nederland. Lijkt me dat er met deze film wel heel slordig is omgesprongen. Er zitten muziekgedeelten in en die hebben ze er waarschijnlijk uitgeknipt en ook voor iets anders gebruikt en later weer slordig teruggeplaatst. Op sommige momenten ziet de film er belabberd uit met veel sneeuw, beschadigingen, ruis, ... waarna het beeld en het geluid weer rustiger worden. Het lijk me sterk dat de film bij oorsprong al zo slecht gemonteerd was, met missende seconden beeld.

Perfecte combinatie tussen drama en komedie, droevige momenten die toch prima worden opgevangen door vrolijke momenten, ik zou het zelf een komisch drama noemen. Maar dit zie ik nog maar zelden terug in hedendaagse films, waar er vaak helemaal geen afwisseling meer in zit maar waar een film begint als komedie en eindigt als drama of andersom. Het acteren is verder ook wisselend dan weer goed en dan weer wat te toneelmatig, opzeggerig. Ondanks de oudheid heeft de film wel zo zijn leuke momenten zoals van die radiostudio, de stemkunstenaar, die allerlei dieren nadoet en de hond. Eigenlijk een eenvoudig maar toch leuk verhaaltje over een schoolmeisje die opklimt tot radioster in een tijd dat radio nog een heel belangrijk medium was. En ze zijn er toch aardig in geslaagd om een er leuke film van te maken, vooral door Bouwmeester, die weliswaar ook niet altijd even goed acteert maar ze zorgt er wel voor dat het einde van de film toch gemakkelijker te halen is dan ik bij aanvang vermoedde. 3.0.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Morgen gaat het beter - YouTube.