• 10.611 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Ray Enright

Met onder meer: Errol Flynn, Alexis Smith en S.Z. Sakall

Gesproken taal: Engels

Plot Montana

"Their bullets riveted a new star to the flag!"

Morgan Lane, een Australische schapenherder, reist naar Montana op zoek naar ruimte om zijn kudden te kunnen laten grazen. Maar onderweg krijgt hij problemen met een lokale ranch-houder en zijn rijke vrouw.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Tecumseh Burke

George Forsythe

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Montana is een western die alles in huis heeft om een goeie film te zijn. Een prima verhaal, mooie settings, goeie acteerprestaties en dankzij de korte speelduur, een lekker tempo. Montana is dus ook een prima western gebleken, al vind ik het toch wel een beetje jammer dat het nooit écht bijzonder word, maar alsnog was dit erg vermakelijk. Ik vind het toch ook wel een beetje raar dat deze film zo weinig stemmen heeft. Montana heeft eigenlijk totaal geen B western look over zich. Dit is gewoon een hele professionele western, die in Technicolor geschoten is. Ook op IMDB heeft dit maar erg weinig stemmen. Plus Errol Flynn doet mee, die destijds erg populair was.

Errol Flynn is nou niet bepaald een acteur die ik echt graag in westerns voorbij zie komen. Maar toch speelt hij hier zeker niet slecht. Ook zijn vrouwelijk tegenspeelster Alexis Smith deed het niet verkeer in deze prima western die ik zeker nog wel een keertje zou willen zien. Erg vermakelijk film.

avatar van Barfly

Barfly

In het eerste uur is dit een topwestern. Daarna sluipen er toch wel mindere en storende momenten in. Een op hol geslagen kudde is veelal via archiefbeelden te zien, terwijl op de voorgrond een aantal man in een studio probeert de stampede te keren.

Close-ups van mannen op hobbelpaarden, al is het een geluk dat de hobbelpaarden buiten beeld zijn gebleven.

Ook het einde vind ik te makkelijk en te snel komen. De opgebouwde spanning tussen voorstanders en tegenstanders van schapen in Montana wordt zo wel erg snel teniet gedaan.

Qua cast en (neem ik aan) het budget had dit beter uitgebouwd dienen te worden en had de film zelfs wel de twee uur kunnen halen (al is dat natuurlijk geen doel op zich), maar dit is een beetje een afgeraffelde film naar het einde toe.

Jammer, want met een schapen versus vee-oorlog heb je voldoende in handen om meer verwikkelingen en vooral meer strijd in de film te verwerken.

Bovenstaande klinkt allemaal nogal negatief en daarom nog maar een keer: de eerste helft was puur genieten.

Goede karakteristieke bijrollen van S.Z. Sakall en Paul E. Burns. Uitstekende hoofdrollen voor Flynn en Alexis Smith.

avatar van mr rumson

mr rumson

Montana is een vermakelijke western die jammer genoeg in de tweede helft wat minder word.

We krijgen dan wel meer actie maar de spanning tussen de veeboeren en de schapenherders is dan een stuk minder aanwezig .

Ook stelt de actie niet zoveel voor omdat het op die hobbel paarden in de studio het er wel erg goedkoop uitziet.

Wel ziet deze western er verzorgd uit met prima outfits een fijn westernstadje en mooie kleuren .

Tot nu toe een dikke drie sterren .

avatar van clubsport

clubsport

de studio actie waarin duidelijk te zien is dat er niet echt op de paarden word gereden is wel wat zwak , voor de rest is dit wel een vermakelijke western waarin jammer genoeg niet alles uit het verhaal gehaald is dat eruit te halen valt , het blijft allemaal te oppervlakkig .

Al met al wel een vermakelijke western ( zeker het begin ) maar zeker geen hoogvlieger .