Montana (1950)

Western / Actie

geregisseerd door Ray Enright
met Errol Flynn, Alexis Smith en S.Z. Sakall

Morgan Lane, een Australische schapenherder, reist naar Montana op zoek naar ruimte om zijn kudden te kunnen laten grazen. Maar onderweg krijgt hij problemen met een lokale ranch-houder en zijn rijke vrouw.

avatar van simonvinkie
Montana is een western die alles in huis heeft om een goeie film te zijn. Een prima verhaal, mooie settings, goeie acteerprestaties en dankzij de korte speelduur, een lekker tempo. Montana is dus ook een prima western gebleken, al vind ik het toch wel een beetje jammer dat het nooit écht bijzonder word, maar alsnog was dit erg vermakelijk. Ik vind het toch ook wel een beetje raar dat deze film zo weinig stemmen heeft. Montana heeft eigenlijk totaal geen B western look over zich. Dit is gewoon een hele professionele western, die in Technicolor geschoten is. Ook op IMDB heeft dit maar erg weinig stemmen. Plus Errol Flynn doet mee, die destijds erg populair was.

Errol Flynn is nou niet bepaald een acteur die ik echt graag in westerns voorbij zie komen. Maar toch speelt hij hier zeker niet slecht. Ook zijn vrouwelijk tegenspeelster Alexis Smith deed het niet verkeer in deze prima western die ik zeker nog wel een keertje zou willen zien. Erg vermakelijk film.

In het eerste uur is dit een topwestern. Daarna sluipen er toch wel mindere en storende momenten in. Een op hol geslagen kudde is veelal via archiefbeelden te zien, terwijl op de voorgrond een aantal man in een studio probeert de stampede te keren.
Close-ups van mannen op hobbelpaarden, al is het een geluk dat de hobbelpaarden buiten beeld zijn gebleven.
Ook het einde vind ik te makkelijk en te snel komen. De opgebouwde spanning tussen voorstanders en tegenstanders van schapen in Montana wordt zo wel erg snel teniet gedaan.
Qua cast en (neem ik aan) het budget had dit beter uitgebouwd dienen te worden en had de film zelfs wel de twee uur kunnen halen (al is dat natuurlijk geen doel op zich), maar dit is een beetje een afgeraffelde film naar het einde toe.
Jammer, want met een schapen versus vee-oorlog heb je voldoende in handen om meer verwikkelingen en vooral meer strijd in de film te verwerken.
Bovenstaande klinkt allemaal nogal negatief en daarom nog maar een keer: de eerste helft was puur genieten.
Goede karakteristieke bijrollen van S.Z. Sakall en Paul E. Burns. Uitstekende hoofdrollen voor Flynn en Alexis Smith.