De Pijnbank (1998)

Nederland

geregisseerd door Theo van Gogh
met Roeland Fernhout, Paul de Leeuw en Jack Wouterse

De pijnbank gaat over nijd en intrige op het kantoor van een recentelijk gefuseerde bank. De nieuwe bankmanager probeert twee lastige bankemployees eruit te werken door ze op een slinkse manier tegen elkaar uit te spelen. Op zoek naar zwakke plekken worden verworven privileges ingetrokken en wordt de ene employé ingezet om de ander op fraude te betrappen. De druk wordt steeds verder opgevoerd. Dan wordt een ex-klant (Paul de Leeuw) ingezet, een op wraak beluste man die een faillisement uit het verre verleden nog steeds niet heeft verwerkt.

vic
Er werd erg goed geacteerd en het verhaal was op somige momenten erg saai maar de karakter schets die gemaakt werd was erg interesant.

kappeuter (moderator)
Ik was naar iets anders op zoek, maar vond toevallig een column van Theo van Gogh over deze film. Zie http://www.theovangogh.nl/stuk30.htm

avatar van mdj
mdj
Zelden een film met audiocommentaar bekeken (van Van Gogh) waar nauwelijks meer te horen viel dan bij het bekijken van de film met audiocommentaar. Behalve dat Van Gogh vond dat er teveel in de film gepraat werd, dat hij geen spijt heeft van de film maar hem wel als mislukt beschouwt. Veel praten vind ik over het algemeen niet zo problematisch maar deze film heeft het allemaal niet ondanks dat het gegeven en zo'n spel voor vier mannen heel aardig is.

avatar van ROOSKY
Deze film is echt legendarisch voor mij. Nog steeds onbetwist de allerslechtste die ik ooit zag. Inmiddels geen idee meer waar het over ging, alleen dat ie echt heeeel slecht was. Ik heb wel idee dat als ik nu een herziening deed, deze eervolle titel naar een andere film zou gaan, maar een herziening durf ik gewoonweg niet aan.

Zo slecht is het toch allemaal niet, hoor. Het komt niet allemaal even goed uit de verf, maar er zit genoeg boeiends en goeds in om de aandacht van de kijker constant vast te houden.

robertus65
Jammer dat Theo van Gogh er weer een saaie verfilming van heeft weten te maken. Alleen Jack Wouterse was goed. Het schijnt een verfilmd toneelstukje te zijn, dus gebeurt er ook al niet veel.

avatar van Mescaline
Glengarry Glen Ross?