Kassablanka (2002)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Ivan Boeckmans en Guy Lee Thys
met Roy Aernouts, Mo Barich en Amid Chakir

Wout, de sympathieke, negentienjarige zoon van een racistische Vlaams-nationalist, begint wat met zijn mooie en intelligente buurmeisje Leilah, een zeventienjarige moslima. Beide jongeren proberen elk op hun eigen wijze onder het juk van een verstikkende en betuttelende familie uit te komen in een woonwijk die smalend Kassablanka genoemd wordt.

Ookal is het acteerwerk is niet altijd even overtuigend, of komen de scenes niet altijd professioneel over (waarschijnlijk door gebrek aan budget), het is wel een leuke film om eens naar te kijken, met hier en daar wat humor in verwerkt.
Ik heb altijd een boontje voor een Vlaamse film, dus 3,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film is blijkbaar met een klein budget gedraaid. Toch komt alles goed over, ook omdat het thema nu nog steeds actueel is. Alleen geeft het geen zuiver beeld, maar eerder zwart/wit. 33% VB's zijn niet alleen marginalen in een sociale woning!

Toch goed overgebracht in z'n geheel. 3 sterren.

film met leuke beelden maar uiterst hypotetisch verhaal hoor. Een jongen uit een racistisch mileu die aangetrokken is tot een meisje met hoofddoek. Die ook nog eens vind hem erg aantrekkelijk en laat haar lessen van thuis los door met hem het bed in te duiken.

aerts007
hermano schreef:
Heel toevallig kwam ik op deze discussie terecht want ik heb de film niet gezien. Wat mij opviel is dat de andere 5-sterrenstem gegeven is door Mr. Pink en Bij nazicht in het profiel blijkt Mr Pink ene Ivan Boeckmans te zijn...
Misschien wel de andere regisseur?

avatar van 93.9
Hoop op Nederlandse ondertitels......

avatar van gizzegiz
Vrij realistische dialogen, goed geacteerd. Het Romeo & Julietverhaal is misschien ietwat ver gezocht, al zou het natuurlijk altijd kunnen... Wat mij vreselijk stoorde waren de Hollandse ondertitelingen! Ik had nog nooit van een 'zandneger' gehoord!

Scratt
Een te weinig geziene film in Vlaanderen lijkt me.

De Vlaams Blokkers worden afgeschilderd zoals ze over het algemeen zijn: kortzichtig, dom, agressief,... je weet wel. En tegelijk krijgen we de irritantste Marokkanen te zien. Het stoere type in een leren jekker dat graag op de grond rochelt, een vrouw als object beziet, zich altijd aangesproken voelt en het woord "racist" naar ieders hoofd slingert die hem nog maar even aankijkt.

Erg cliché allemaal, dat wel. Je kan je er aan ergeren, maar zo wordt er tenminste getoond hoe zinloos racisme is. Dat elkaars cultuur simpelweg aanvaarden al een grote stap vooruit zou zijn.

Heeft dit nooit een Nederlandstal;ige poster gehad?

avatar van mikey
Simpele voorlichtings filmpje voor middelbare scholieren. Sommige acteerprestaties en dialogen zijn erg slecht.

avatar van je80roen
Een vraag aan de Belgen hier op het forum: Is het meisje dat naakt gaat in de film bedreigd met de dood? In Nederland zou dat zeer zeker het geval zijn. Misschien bij jullie ook maar wordt het niet naar buiten gebracht, dat kan ook. Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat moslims in Belgie toleranter zijn ( ja want daar gaat het ironisch genoeg wel over ) dan die in Nederland. [/quote]

Dit soort reacties is waar de film inderdaad over gaat. Domme mensen (Vlaams Blokkers) die alle moslims generaliseren. De film is wat over de top, maar reacties als bovenstaande bewijzen dat er inderdaad veel mensen zijn met zulke niet-intelegente opvattingen hebben.

avatar van alec
Mooi tijdsbeeld over zwarte zondag in Vlaanderen.
Het verhaal verteld de generatiekloof tussen culturen met de nodige nuance. Maatschappijkritische onderwerpen worden aangehaald maar wordt nergens echt uitgewerkt; het mist een boodschap.
Met al een leuk verhaal, de nodige humor en af en toe goed scherp neergezet.
Een *3.0

avatar van yeyo
Kassablanka is een film die ondanks veel potentieel en een brandend actueel thema (al speelde het voorval zich een kleine 20 jaar geleden af) compleet zijn doel mist. De personages zijn stuk voor stuk oninteressante, soms lichtjes karikaturale figuren en de film schijnt geen nieuw licht op de Moslimproblematiek in België omdat er nergens ruimte voor uitdieping is.

Zeker een gemiste kans.

je80roen schreef:

Bwa, ik zou het nog niet zo onrealistisch vinden als een Marokkaans meisje die naakt in een film komt, vervolgens uitgestoten wordt door de Moslim gemeenschap. Maar met de dood bedreigd worden, dat zou inderdaad nogal extreem zijn.

Het Vlaams Belang is een demagogische, populistische partij, maar zij zijn niet de enigen die generaliseren. Men kan nauwelijks over de moslimproblematiek praten, zonder als een VB'er afgeschilderd te worden. Ook andere politieke partijen beginnen nu in te zien dat de situatie op sommige vlakken onhoudbaar wordt.

avatar van Jennes
je80roen schreef:

Ben geen Vlaams Blokker, noch racistisch ...
Maar wie generaliseert nu als die alle "domme mensen" Vlaams blokkers noemt.. ?? Overigens heb ik zelf een donkere partner..;)
Verder is zo'n zin als de laatste (intelegent) en qua opbouw .. natuurlijk een "inkoppertje" ..

avatar van Matthiasc88
die ene kletskop is echt zot

avatar van Stu-Pot
Leuk filmpje maar meer echt niet. Het is veel te zwart-wit wat meteen de aandacht verzwakt. Heb niets tegen Vlaamse/Nederlandse films waar Nederlands gesproken wordt, maar ik kan er nog altijd niet aan wennen. Deze film gaat gelukkig niet de 'Algemeen Nederlands' toer op. 2.0* voor dit pover filmpje waar er toch iets meer uit te halen was.

avatar van yeyo
Het Vlaamse gezin in deze film lijkt trouwens op een soort 'Familie Backeljau' on steroids.

avatar van Sid-the-gekste
Zeker wel een gave film

Kassablanka is een van de weinige films die ik het afgelopen jaar heb stopgezet. Ik ben niet links, rechts, midden, achteraan in de coulissen of wat dan ook, maar de vertolkingen wisten niet te boeien en het verhaaltje staat zo bol van stereotypen dat ik (ik) niet meer dan ergernis kon voelen.

Topfilm van Belgische bodem!

avatar van funnyhow
blijf dit toch een van de betere (vergeten) vlaamse films vinden ... met een thema dat nog steeds brandend actueel is ... ook de durf om dit te verfilmen !
hier kan jan verheyen nog heeeeeel veel van leren ... en dit terwijl het budget van deze film wss 50 keer minder is als verheyen film... dit moest er toch even uit

een geslaagde vlaamse/belgische film

Met lef gemaakt deze kijk op de multiculturele samenleving waarbij de onverdraagzaamheid tussen autochtoon en allochtoon open, luchtig, kritisch, venijnig, satirisch en niet al te moraliserend benaderd wordt. Middelpunt is een ontluikende liefde (eigentijds Romeo en Julia verhaal) en het decor vormt een troosteloze galerijflat in een wijk van Antwerpen, rond de dag dat het Vlaams Blok daar de sterkste partij werd. Wel verdwaalt de film enigszins in bijzaken waardoor alles gevoelsmatig wat op afstand blijft en de multiculturele conflicten worden simpel voorgesteld, maar misschien was dat juist de bedoeling van de regisseurs. Het camerawerk tenslotte is vrij pover.

avatar van Humphrey
Interessant thema, leuk verhaal. Contrasten en problemen zijn soms te veel uitvergroot, maar voor de rest een aangename film. Geen topacteurs, maar best te genieten. 3*.

avatar van Mr-Mcmovie
Lang geleden dus maar eens herzien.

Het is een inderdaad een interessant thema.
We krijgen hier gewoon de even racistische mensen te zien aan beiden culturen, en dat blijft de film even interessant en boeiend behouden om naar te kijken, ook al had deze film een laag budget acteurs dat niet zo best waren in acteren, maar wel hun best er voor deed vond ik, en dat maakt het toch wel realistisch om naar te kijken hier en daar.

Het drama, en komedie waren leuk verwerkt, en ook al heb ik zeker met een glimlach gezeten, heb ik ook zeker zitten kijken van tjeee eigenlijk is het nog zo waar gaat het hier naartoe.

Zeker aangenaam om naar te kijken. 3,0

avatar van Filmkriebel
Meet de Van Loock's

Leuk om eens 15 jaar terug te gaan in de tijd om vast te stellen dat er nog niks is veranderd. Integendeel is het met de terreurdreiging nog slechter als toen. De Van Loock's worden als een vrij marginale en bekrompen Antwerpse familie afgeschilderd : enkel zoon Berwout is het gezeik van zijn racistische vader beu en krijgt een boontje voor de brave moslima dochter van de buren, de Fawzi's. De Fawzi's zijn niet zo gek van integratie en zouden liefst hebben dat de moslimcultuur als een eigen cultuur naast de Belgische leeft... Met zo'n slechte wil bij beide gemeenschappen hoefde het niet te verrassen dat de opkomst van het Vlaams Blok zoals het toen nog heette, zo verpletterend was.

Kassablanka is Vlaamse kitchen sink, duidelijk gemaakt voor een publiek 16-18 jaar. Low budget en met een buurtbewoner-casting, redelijk stereotiepe figuren, nogal wat racistische uitlatingen maar de makers hebben desondanks ergens een punt.

avatar van guchte
heel goede film, voor mij samen met marina, rundskop, de hel van tanger en daens top 5 belgische films