Something Evil (1972)

Horror

geregisseerd door Steven Spielberg
met Ralph Bellamy, Darren McGavin en Sandy Dennis

Een jong stel neemt haar intrek in een oud landhuis, dat staat in Pennsylvania. Het duo is onwetend over een entiteit die zich in het huis bevindt. Het duurt niet lang of de geest probeert bezit te nemen van de vrouw des huizes. Gelukkig weet buurman Harry Lincoln er meer van.

Vroege productie van Spielberg was zeer vermakelijk en doet je denken aan Poltergeist.

Big MM
stinissen zou je me alsjeblieft kunnen vertelen hoe ik aan deze film kom.

Big MM schreef:

stinissen zou je me alsjeblieft kunnen vertelen hoe ik aan deze film kom.

Beste Big MM ik heb de film een tijd geleden gezien op Duitse kabel zender Premierre en volgens mijn is deze nog niet op DVD verkrijgbaar.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pre-Poltergeist.

Misschien heeft de grootmeester wel zelf het kleine aantal kopietjes opgekocht, want tevreden kan hij hiermee niet zijn geweest. Wie weet was het de prestatie-angst na zijn knappe debuut. Deze tweede TV-productie was tevens zijn laatste en kreeg niet zoals het eerder genoemde succes 'Duel' een bioscoop-release.

De film lijkt meer een wisselvallige vingeroefening waaruit later het grote 'Poltergeist' zou voortvloeien. Onder Spielberg's auspiciën uit de toverstaf van magie-leerling Hooper. De mosterd werd overduidelijk hier bereid. Overigens geschreven door Robert Clouse (de regisseur van 'Enter The Dragon').

Gelukkig kent dit spookhuis-verhaal een aantal griezelige scènes, een vermakelijke Bellamy en mooi camerawerk. De grootmeester weet als geen ander hoe je zaken in beeld brengt, maar ook op dit vlak is e.e.a. iets te wisselvallig. Toch is het knap dat Spielberg er zonder budget nog iets van heeft weten te maken.

Redelijk.

movie-edje
Deze heb ik ooit gezien!
Wel lang geleden allemaal zeg!

Het heeft een bepaalde Poltergeist sfeer, en een klein knip-oogje van de Exorcist!
De film kon mij wel boeien tot het eind!

toch wel een heerlijke weg kijk filmpje!

avatar van mikey
Aardig filmpje van de grootmeester die hier fijn aan het experimenteren is met camerastandpunten vanuit bijvoorbeeld kikvors perspectief. Of bizarre close-ups van mannen die voor je deur staan. Spooky editing zoals de stuiterende bal. etc etc.... In die zin is deze film een stuk vermakelijker dan de andere in zijn soort (70's spookhuishorror). Maar het gezellige suburbia-sfeertje heeft deze film jammer genoeg niet.

Het verhaal is al 100x verteld: pa & ma kopen spookhuis. Pa werkt de hele dag. Ma laat zich de hele dag folteren door de fantoom. Wordt niet geloofd, geen empathie. etc. Dat is altijd zo repetitief in dit soort films. Niet alleen komt dat altijd terug in elke spookhuishorror, het wordt ook nog es vele malen herhaald in de film zelf (en in zijn genregenoten).

In tegenstelling tot Poltergeist had Spielberg slechts een blaaskanon en enige slow motion truukjes in zijn goocheldoos. Oh ja en een goedje in een glazen pot dat huilgeluiden maakt. Die scenes waren best creepy trouwens. Vooral die eeuwigdurende eerste. Een soort verknipte longshot.

Zeker aan te raden voor horrorfanaten. Prima vertier en best spannend. Kan me niet voorstellen dat Spielberg zich hiervoor moet schamen.

avatar van mjk87
Slecht. Het is dat Spielberg nog regelmatige leuke standpunten inneemt en zo veel frisser en interessanter is dan in enkele draken van later, want verder heeft deze film niks. Matig acteerwerk, nergens spannend, typisch jaren 70-sfeertje dat vooral gedateerd aanvoelt en brakke kwaliteit van de camera. Nergens boeiend ook en het einde is wel heel duf. 1,5*.

avatar van Bakshi
Slap en vooral irritant script met veel vrouwengekrijs en babygehuil.
Alleen maar het kijken waard vanwege goede regie en goed camerawerk.

avatar van alexspyforever
Ik had niet verwacht dat deze goed zou zijn, maar met een speelduur van ongeveer 75 minuten kon het toch niet zo erg zijn. Verkeerd gedacht dus! Niet erg als een film langzaam op gang komt, maar dan zou er bijvoorbeeld toch mogen worden geïnvesteerd in een fatsoenlijk plot en karakters. Ik begrijp best dat het budget laag was (het was een TV-film) maar ik heb er al veel betere gezien die gemiddeld onvoldoende scoren. Voor mij is Spielberg ook geen horrorregisseur. Hij wil vooral visueel indruk maken; dat werkt niet met wat gehuil en een rood oplichtend potje. Ik kan hier gewoon niks positief over zeggen. Dat Spielberg mijn regisseur niet is, was me al langer duidelijk. Als dit zijn eerste was geweest zou hij volgens mij nooit succesvol zijn geworden. De term grootmeester die een aantal hier hanteren, vind ik toch wel zwaar overdreven.

avatar van Basto
alexspyforever schreef:

Lijkt mij van niet.

avatar van perceived
Aardig voor TV geschoten filmpje. Hier en daar te sentimenteel, zoals je van Spielberg kan verwachten.