The Delivery (1999)

Nederland / België
Actie / Drama

geregisseerd door Roel Reiné
met Fedja van Hûet, Freddy Douglas en Esmée de la Bretonière

Met internationale cast opgenomen speelfilm over twee vrienden die, nadat ze al hun geld zijn kwijtgeraakt, genoodzaakt zijn op een snelle manier geld te verdienen. Alfred, zijn vrouw Anna en Guy besluiten een klus aan te nemen als drugskoeriers voor de drugsbaron Spike in Amsterdam. Ze moeten een pakje naar Spanje brengen. Het lijkt een peulenschil, totdat blijkt dat het afleveren uitgevoerd moet worden volgens een strikt schema. Middels vijf telefoontjes langs de route moeten ze Spike steeds de exacte tijd doorgeven. Anna wordt door Spike als onderpand gebruikt voor het geval de overdracht de mist in gaat of ze een telefoontje missen. Alles lijkt op rolletjes te lopen totdat een auto uit de lucht valt en voor hun auto belandt. Een vrouw kruipt uit het wrak en de mannen belanden in serieuze problemen.

Pastichio Rocker
Als de acteurs en actrices gewoon in hun moerstaal hadden gesproken dan was het wellicht nog te pruimen geweest. Nu stoorde het me meer dan het fonetische gebrabbel in Takashi Miike's Imprint. Voor de rest was het verhaal een bijelkaar geraapt zooitje onwaarschijnlijkheden en het acteren niets om over naar huis te schrijven. Conclusie: vermijden dit soort shit. 0,5*

avatar van Hankster
Toch onbegrijpelijk dat dit soort onzin toch een Gouden Kalf wist te winnen voor beste regie

avatar van T.Bos
Niet slecht, niet goed, af en toe best spannend. Nogal gewelddadig.

avatar van niethie
Lang geleden eens gezien en ik vond hem toen ook verre van slecht. Gewoon zo'n typische roadmovie vol overdreven actie die voor een Nederlandse film redelijk groot opgezet is. Heb me er wel mee vermaakt.

2,5 sterren

avatar van Paradise Boy
Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien en vond het een goede film met een heerlijk uitgangspunt. Het Roadelement kon me dan ook wel bekoren. Echter zaten er eerlijk gezegd ook wel minpunten in de film, maar al met al vind ik dat deze film toch een aardige waardering verdient en dit vooral vanwege het beperkte budget waarmee deze film tot stand is gekomen. Met de weinige financiële middelen heeft deze zeer talentvolle Roel Reiné naar mijn mening goed werk afgeleverd.

avatar van BlueJudaskiss
Erg veel moeten doorspoelen omdat ik de film soms niet door te komen zo saai vond, maar Roel heeft het toch maar mooi geflikt. En de schmierende Rik Launspach is een verademing om te zien spelen.

avatar van Angelo2
In de bios gezien toen. Het is dat een vriend wou blijven zitten anders was ik weg gelopen en dat gebeurd eigenlijk nooit. Kan niks positiefs verzinnen aan deze film en dat einde...denk de slechtse film die ik ooit gezien heb.

avatar van Keane1983
Ik snap de negative reactie hier niet zo, ik persoonlijk vond het een erg leuke film. Het enige waar ik een kanttekening op kan maken zijn de accenten. Deze waren slecht.
Verder vond ik er voldoende vaart in zitten en een alleraardigst verhaal. In mijn ogen toch best wel orgineel.
Soundtrack/score is prima.
Het is wel een tijdje geleden dat ik hem gezien heb, maar ik denk dat ik hem binnenkort weer eens uit de kast ga halen.
Van mij een 3.5*

Matige film waarin een drietal in geldnood zit en snel geld willen verdienen door een koeriers-klusje aan te nemen. Het plot en de personages zijn niet al te boeiend, maar de film is hier en daar zeker wel vermakelijk (ook al is het soms nogal over de top en is het acteerwerk van wisselend niveau). Een vlotte montage en ook het camerawerk is prima.

avatar van I_extol_1994
Die Aurelie Meriel maakt de film nog een beetje leuk om naar te kijken

avatar van Oceanvolta
Slechtste film ooit! Werd destijds opgehemeld door de pers. Waarom is een raadsel, slecht acteerwerk, slap verhaal, nul spanning, lachwekkend einde en dat accent!!! Waarom in het steenkolenengels?