Marie-Chantal contre Docteur Kha (1965)

1 stem

Spanje / Frankrijk / Italië / Marokko
Misdaad / Actie

geregisseerd door Claude Chabrol
met Marie Laforêt, Roger Hanin en Francisco Rabal

Op haar wintersportvakantie krijgt een vrouw een juweel in haar handen geduwd van een opgejaagde dief. Het blijkt dat dit juweel een wereldbedreigend virus bevat. Spionnen uit heel de wereld zitten haar op de hielen. Zo ook de notoire meester-misdadiger Dr. Kha.

Tussen zijn NV en zgn. klassieke periode maakte Chabrol blijkbaar een je ne sais quoi periode door waarin hij wat aanrotzooide, dit is hiervan een exponent. Het zou een Bond spoof kunnen zijn ware het niet dat de intrige draait om een blauwe panter, en dus the pink panther die in dezelfde tijd uitkwam spooft. Een spoof op een spoof dus en vrij overbodig derhalve. Daar waar Chabrol in zijn volgende spoof LTSPALD volkomen over de top ging in zijn persiflage, blijft hij hier duidelijk binnen de hem waarschijnlijk door de producenten opgegeven lijnen .
De zgn. humor beperkt zich tot wat flauwe taalgrappen en gags volgens het gekende pastiche procédé.
Behalve de reeds genoemden ook rollen voor bekende namen als Tamiroff, Reggiani, nog maar eens Audran en Denner.