Eden (2001)

Frankrijk / Italië / Israël
Drama / Romantiek

geregisseerd door Amos Gitai
met Samantha Morton, Thomas Jane en Luke Holland

De jonge, ambitieuze Joodse zakenman Kaplan verlaat in 1939 zijn oude vader in Europa om naar zijn zus Samantha in Palestina te gaan. Hoewel de vader het idealisme van zijn dochter bewondert, waarschuwt hij zijn zoon voor de gevaren in dit kruitvat. Aangekomen ontmoet hij de partner van Samantha Dov, een bewogen architect bezeten door het werk van de Bauhaus school. In haar vrije tijd helpt Samantha professor Oscar Kalkofsky. Zijn visie op een toekomstige Israëlische staat is gebaseerd op samenwerking tussen Joden en Arabieren. Een ander lid van deze groep is Sylvia, ze verzet zich hevig tegen samensmelting. Alle vijf hebben andere visies over de toekomst van Israël op een moment dat de Tweede Wereldoorlog op uitbreken staat.

gaaaaap wat was dit saai zeg.

avatar van valerio2003
sjob schreef:
gaaaaap wat was dit saai zeg.

avatar van Donkerwoud
De levens van verschillende vluchtelingen en gelukzoekers doorkruisen elkaar in '' Het Beloofde Land '' Israel, ten tijde van WO2. Allemaal zijn ze op zoek naar geborgenheid en rust, maar uiteindelijk vinden ze dat ook daar niet. Althans, dat begreep ik uit het plot, want het is zo slordig verteld dat ik af en toe een klein ''what the fuck?-momentje'' had.

Regisseur Amos Gitai vindt het namelijk nodig om het oorspronkelijke materiaal - naar een roman van Arthur Miller - volledig om zeep te helpen met zijn rare stijl. We zien de karakters alleen in hun dagelijkse bezigheden, waarbij ze gezellig met elkaar keuvelen over de politiek, zich scheren, de tanden poetsen, even een groet uitwisselen op straat, etc. De ''grote'' gebeurtenissen dienen zich prompt aan, zonder dat er enige uitleg of opbouw aan vooraf gaat, het gebeurt gewoon. En daarmee win je nou niet bepaald de sympathie van de kijker. Het kan je zo geen reet meer schelen of iemand blijft leven of doodgaat. En dan de ellenlange dialogen die nergens over gaan. En de verschrikkelijke shots. En de irritatie-opwekkende kamelen die steeds door het beeld sjokken. En, en, en...

Het trieste is dat alles de indruk wekt dat het een mooie film had kunnen zijn. Maar dat is het dus niet. Het is gewoon pretentieuze crap dat nooit het hart of de hersens van de kijker weet te raken. Op zich vond ik de muziek nog wel aangenaam en sommige shots gaan ermee door, maar als geheel schiet deze film tekort.

Ik denk dat ik dom aan het worden ben, maar verstond het einde niet goed. Samantha kwam toch plots in een andere (modernere) wereld. Was de film een volledige flashback? Wel ik had dat niet door in de loop van de film.

Nochtans is de idee en het thema wel mooi, maar inderdaad te slordig opgebouwd. Bovendien ook historisch correct opgebouwd waarbij GB het mandaatgebied wat loste; je voelt dat er spanningen gaan komen.

Het fragment waarin professor Oscar Kalkofsky aan Samantha een brief dicteert met zijn visie over de samenwerking binnen het nieuwe Israël is wel mooi gemaakt. Maar toch net een onvoldoende.

avatar van wimaroca
wat een saaie film,echt de saaiste die ik ooit heb gezien,ik heb 'm niet afgekeken,had ik al gezegd dat ie saai is?wat saai!!!!