Madame Jeanette (2004)

Nederland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Cheryl Ashruf, Mike Libanon en Jetty Mathurin

De Hindustaanse en islamitische Bibi is getrouwd met de christelijke Creoolse Ted. In de Amsterdamse Bijlmer overbrugt hun huwelijk de culturele kloof tussen Hindustanen en Creolen. Aanvankelijk is Bibi volledig afhankelijk van Ted, de kostwinner en beschermer van haar gezin. Als hij wordt opgepakt en voor een tijd in de gevangenis vastzit, wordt Bibi gedwongen om nieuwe talenten aan te boren om het gezin in leven te houden. Ze wendt zich tot Madame Jeanette (Jetty Mathurin), een wijze oude vrouw, die de kaarten van haar toekomst legt.

De film heeft een niiet al te best scenario; nogal simplistisch en met veel wendingen die erg kort door de bocht gaan.
Het gebeuren rond de onderwereldfiguur is wel het pijnlijkste voorbeeld daarvan. Daarnaast zijn montage, cameravoering en regie middelmatig.
Toch, de hoofdrolspelers proberen er het beste van te maken en acteren met veel spelplezier. De film geeft daarnaast een leuk kijkje in de Surinaamse cultuur (met veel knipogen). Er zijn (helaas) maar weinig films waarin je dat ziet.
Madame Jeanette is al met al een erg wisselvallige film. De film kent een aantal leuke scenes, maar kan als geheel niet imponeren. Ik kom jammer genoeg niet verder dan 2 sterren.

sydney
simplistisch en een niet al te best scenario... dat klopt. Maar over het geheel gezien heb ik wel waardering voor deze film. Net voldoende... 3,0*

----

Het kort filmpje (you 2) dat hierna kwam op ned. 3, was trouwens wel een dikke voldoende. Maarja, we doen hier niet aan korte films he?

avatar van Macmanus
Vreselijke film.
Het acteerwerk van de hoofdrolspeelster was verschrikkelijk, kan me niet voorstellen dat ze niks beters konden vinden.
Verder was het verhaal om te huilen zo slecht.
Het ene cliché na het andere. b.v.: we hebben geld nodig, wat zie ik nou een kookwedstrijd waar je 5000 euro mee kan winnen, zal het hun lukken om de wedstrijd te winnen? Natuurlijk. En dan kan het natuurlijk ook niet uitblijven dat het goed komt met de twee hoofdrolspelers
En dan komt de hoofdrolspeelster ook nog verdacht snel tot moeilijke beslissingen.
He ik heb geld nodig om de huur te betalen.
Wat moet ik doen, je word hoer natuurlijk

1 ster

Macmanus schreef:

Hier ben ik het mee eens, en net als de meeste anderen die al over deze film geschreven hebben, vond ook ik het verhaal wat simplistisch. Maar de sfeer was buitengewoon aangenaam en ik heb me anderhalf uur lang kostelijk vermaakt. Persoonlijk kijk ik liever naar een leuke, onderhoudende film waar nog wel het een en ander aan mankeert, dan naar een (verhaal)technisch briljante film waar ik bij in slaap val...
***

sydney
Een nachtje slapen helpt meestal om tot betere inzichten te komen. Ik kom nu uit op 2,5*

Geweldige film.....het verhaal is natuurlijk wat slapjes.....maar ik heb me goed vermaakt........

avatar van Webby
Door Focus Film Facts op 10 mei op dvd

avatar van Asmahan
Ik heb begrepen dat veel Surinamers wegliepen met de film, maar als ik Surinamer was zou ik niet onverdeeld enthousiast zijn. Vond de meeste personages nou niet bijzonder bij de pinken. En iedereen was zo kinderlijk en schattig. Best charmant voor een familiefilm, maar het had voor mij ook iets betuttelends. 'Kijk die mensen 'ns warm, leuk en lief zijn!'

robertus65
Madame Jeanette laat mij een kijkje in de keuken zien van de Surinaamse cultuur. Verder erg voorspelbaar, de hoofdrolspeelster oogt aardig.