VD (1972)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Wim Verstappen
met Kees Brusse, Andrea Domburg en Guus Oster

Cornelis van Doorn is de baas van het familiebedrijf VD, een fabriek voor vlees en anticonceptiemiddelen. Cornelis is ook de peetvader van het vreemde bedrijfje dat de familie Van Doorn vormt: machtsmisbruik, buitenechtelijke kinderen, semi-incest, doodslag, abortus, promiscuïteit, onethische commercie en alle andere soorten van verloedering en decadentie. Als de ouwe heer is opgebrand, neemt de nieuwe generatie de fakkel over op basis van de beproefde VD-code.

Deze film heb ik persoonlijk zelf op video. Zeker niet de minste Verstappen-film van Scorpio. Het zelf geschreven scenario gaat over een directeur van een vleesfabriek, tevens producent van conceptiemiddelen, en de handel en wandel in zijn decadente familie, vol intriges, incest en inteelt. De film is een beetje een Nederlandse soap avant la lettre. Kees Brusse is goed in de hoofdrol, en altijd het aanzien waard in een speelfilm. Veel platte humor doorspekt het geheel, waarin weinig tot geen actie zit, wel veel bloot weer. Ontzettend veel dialogen deze keer, maar deze zijn wel amusant. Scorpio-regulars Helmert Woudenberg en Hugo Metsers doen beide ook weer mee. Voor de oplettende filmfreak: de ingang van de fabriek is dezelfde als die van de lift-fabriek in De Lift!

robertus65
De familie van Doorn voelt blijkbaar de behoefte om iedere vrouw zwanger te maken die in hun weg komt.
Het nieuwe conceptiemiddel dat ze op de markt brengen, gebruiken ze zelf blijkbaar niet. Het wordt er heel ingewikkeld door, wie het met wie doet. Net als je denkt dat je het weet, maakt van Doorn weer iemand zwanger en wordt alles weer anders, want dan kan de fabriek weer doorgaan (of zoiets).

avatar van niethie
Leuk filmpje van verstappen (beter als al die andere scorpio films) er zit dit keer ook een grappig verhaaltje in een beetje een soap achtig iets (voorloper op oa dallas.) De cast doet zijn uiterste best en er zitten zelfs goede rolletjes in waaronder brusse en domberg die hun rollen erg leuk spelen. Verder kon het in deze film ook niet uitblijven dat eens het amaturisme zou toeslaan, maar in tegenstelling tot een hoop verstappen film die ik zag gebeurt dat in deze film op een erg leuk manier (ik raakte op een gegeven moment een beetje de tel kwijt over hoeveel vrouwen er in deze film zwanger gemaakt waren, bovendien is de verhaallijn in deze film zo gecompliceert dat het wel lijkt alsof er een heel gtst seizoen in verwerkt is). Kortom een prima filmpje, verstappen probeert met deze film eens een verhaaltje in zijn film te stoppen, een paar prima momenten en leuke acteurs, alleen af en toe iets te veel van het goede.
3 sterren

avatar van chiel
Een krankzinnig verhaal, maar fijn gespeeld door Brusse, Domburg en Oster. Lekker dreigende muziek. Dit alles onder het motto: het hoeft niets te zijn, als 't maar wat lijkt.
Wat een vooruitgang in vergelijking met Blue Movie!

avatar van Jean Rene
Nederlands wangedrocht.

Stomvervelend en vooral macaber.
Ook erg saai en eindeloos langdradige scenes.
Tussendoor steeds bloederige en weerzinwekkende scenes in een slachthuis.
Ik had gedacht dat het een soort van vervolg op Blue Movie was, maar dit is toch wel even wat anders. Overigens vrijwel geen blootscenes.
Wat het verhaal betreft : Er is geen touw aan vast te knopen.

Een gedrocht van een film.

avatar van Spartaan1986
Sluit me aan bij mijn bovenbuurman.

Nostalgienet zond hem uit en er was vrij weinig op tv. Waarom ik ben blijven kijken is mij een raadsel. Misplaatst sadisme, vreselijk slecht geacteerd en een verhaal van niks. De term Hollands Glorie was niet van toepassing op dit wanproduct. Veel slechter dan dit wordt het niet.

avatar van BlueJudaskiss
Veel van verwacht vanwege de prachtige cast, maar het verhaal was niet te volgen en het gebrek aan actie speelde me op den duur parten.

avatar van Earth
Ridicuul verhaal, hoe verzin je het. Een heel matige film ondanks de sterrencast.