Het Verboden Bacchanaal (1981)

Nederland

geregisseerd door Wim Verstappen
met Pleuni Touw, Rijk de Gooyer en Hugo Metsers

Verfilming van de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1968. Tijdens een diner bij familie Van der Laan worden herinneringen opgehaald aan vorige feestjes die uitliepen op orgie-achtige taferelen. Terwijl moeder bang is dat haar inmiddels grotere kinderen er weet van krijgen, luistert zoonlief stiekem mee en verbeeldt zich dat het dit keer ook wel weer uit de hand zal lopen.

kappeuter (moderator)
Het boek heb ik gelezen voor mijn lijst. Als 16-jarige vond ik het allemaal wel interessant.
Het kan haast niet anders of Rijk de Gooyer speelt Kerrie Kees!

kappeuter (moderator)
En jawel, ik had het bij het rechte eind. Rijk de Gooyer speelt Kerrie Kees (ik ben slecht in namen, maar zo'n naam vergeet je niet).
Kerrie Kees was in het boek de gladjanus, praatjesmaker en ik geloof ook dat 'ie schuine moppen vertelde. Nog meer mensen die het boek gelezen hebben ?

FisherKing
Als film helaas compleet mislukt.... kan er nog steeds droevig om worden. Heeft geen goed gedaan aan de carriere van Wim Verstappen, ik meen ook dat ie gestopt is met dezelfde redenen waarom Paul Verhoeven naar Hollywood ging.

Jan Blokker deed lastig?

Verstappen is nooit gestopt met filmen, althans hij vertelt af en toe weer van plannen en scripts waar hij mee bezig is.

Maar hij heeft zijn handen vol aan velerlei auteursrechtenkwesties, zit veel in Barcelona en Geneve, en probeert allerlei mazen in de auteurswet te stoppen... Lastig karwei. Moet ook gebeuren.

avatar van mdj
mdj
Film is nog beter te doen dan het boek. Van Vestdijk verwacht je wel wat meer dan een plat verhaal. De film is af en toe nog grappig om verschillende bekende acteurs voorbij te zien komen.

Na Pastorale de 2e Vestdijk-verfilming van Wim Verstappen, maar lang niet zo goed. Er zit wel weer heel veel botte humor in, maar lang niet zo veel sex als je hier zou verwachten. Op een paar ingelaste porno-shots na zit er eigenlijk helemaal geen sex in! Leuk om zoveel bekende acteurs bij elkaar te zien, bijna 25 jaar geleden. Wat de technische kant betreft, is dit de beste film van Verstappen.

Die Verstappen heeft een beetje een obsessie met orgies, of niet?

Hij staat erom bekend altijd bloot in zijn films te hebben.

Ik moet zeggen dat Verstappen zorgvuldig te werk is gegaan. Aardige cast, mooie locaties. De overdreven weergave van het klasseverschil is leuk om te zien. Een stuntelige Hugo Metsers -een rol die ik vaker van hem had willen zien- en De Gooyer als Kerrie Kees, de platte meubelhandelaar. Daartegenover staan de duidelijk nettere typetjes. Aardige schets, maar een goede film heb je er nog niet mee.

Verstappen laat zich op het einde weer verleiden tot een paar onnodige porno-shots. Eigenlijk totaal overbodig! En dat is dan weer jammer.

Wat nou de bedoeling was van het geheel, is me ook niet duidelijk. Een typische Verstappen film vond ik dit. Jammer dat de man niet meer met zijn talent heeft gedaan.

In de Docu "Nou dat was het dan" was Wim verstappen met deze film bezig en het verscheen toen ook in de Bioscoop. Paul verhoeven had een weddeschap gemaakt met Wim verstappen. Paul had Wim 100 gulden gegeven en als de film zou floppen zou Wim die 100 gulden mogen houden en als t een succes werd zou Wim Paul die 100 gulden terug gegeven moeten hebben. Maar volgens mij is de film behoorlijk geflopt.

robertus65
Te film vind ik teleurstellend, er gebeurt vrijwel niks en de film lijkt op een groot theekransje.

Ondanks de positieve reacties hier ben ik toch op zoek naar de film. Weet iemand waar hij verkrijgbaar is? Bij Bol.com,MP en Speurders geen resultaten.. Bij voorbaat dank. Motto: NL films kunnen mij niet slecht genoeg zijn!

Is nog niet op DVD verschenen. Circuleren waarschijnlijk enkel nog wat (huur)video's in privecollecties.

Jammer. De meest curieuze films komen op DVD,dan kan deze er ook wel bij lijkt me.

Nog altijd niet gezien, iemand een idee hoe deze film te scoren is?

Bij vlagen wel vermakelijk en Rijk de Gooyer is natuurlijk lekker op dreef als Kerrie Kees, maar ik heb eigenlijk geen idee wat precies de boodschap was van het verhaal en de film. De hypocrisie van de Nederlandse burgermanmoraal? Nou, lekker belangrijk. Wel leuk om de hele Nederlandse toneelwereld voorbij te zien komen. Dit keer zonder Willeke, maar met Pleuni. Ook lekker hoor.

avatar van Lakte
Rijk de Gooyer is geweldig als Kerrie Kees!!