Iki-Jigoku (2000)

Japan
Horror

geregisseerd door Shugo Fujii
met Hirohito Honda, Yoshiko Shiraishi en Rumi

Chiyo en haar kleindochter Yuki overleven een brute slachtpartij waarbij de gehele rest van de familie vermoord wordt. De twee gaan bij een kennis inwonen. Door die slachtpartij zijn ze geestelijk niet helemaal meer de oude en beginnen ze de invalide zoon Yasu te martelen als ze alleen met hem thuis zijn. Yasu probeert de aandacht hierop te vestigen en om hulp te vragen, maar niemand gelooft zijn verhaal.

avatar van Linn
texas chainsaw massacre op zijn japans..wel een heel aparte wending en einde...Niet de beste aziatische film die ik gezien heb daarom een 2,5

Had er eigenlijk helemaal niks van verwacht.

Het begon ook als een erg matige, onverzorgde gore die gore mist flick. Het begin raak je vooral door, door de wat onbedoelde humor en enkele lollige scenes. maar eens de oma intrekt bij het nieuw gezinnetje en de climax van torture begint wordt het steeds grimmiger en bijtender. Spannend is het nergens echt, gorey ook niet, wel hangt er een zekere spanning, een iel, guur sfeertje.

Het pré-einde, het stuk met de 1st person camera view is echt magnifiek. Totaal maffe, over-the-top scene waar alles zo'n beetje samenkomt en je een heerlijk stukje wansmaak geserveerd krijgt. Jammer dat er afgerond wordt met een overkoepelend "we zullen er eens een uitleg aan breien" einde, had niet gehoeven, maar de film laat uiteindelijk toch een verrassend goeie indruk achter. Had echt hoog kunnen scoren als het visueel beter afgewerkt was (al kan je zien dat Fujii wel enkele leuke ideeën had), de soundtrack was aardig, soms zelf goed, en de film wordt echt steeds beter naarmate de tijd wegtikt.

Fijn filmpje, lollig en guur, kon ik wel gebruiken. 3.5*

djelle
Saai filmpje. Daar waar de verdelers blijkbaar alle moeite van de wereld doen door zo bloederig mogelijke plaatjes en een sappige verhaalomschijving te presenteren opdat de consument een lekker goor horrorfilmpje uit Japan zou verwachten, lost het de verwachtingen nergens in. Echt gory wordt het nooit en spannend al evenmin. In alle effecten droop het amateurisme eraf.

Geen echt obstakel wanneer het om wansmaak gaat, maar dan moet het wel goeie wansmak zijn. Deze film wist precies niet te kiezen tussen smerige wansmaak of een wat serieuzere (psychologische met momenten) horrorfilm. Een verhaalvertelling dat moeilijk te volgen is, een slepend tempo, een hele hoop overbodige scenes en onbeholpen irritante personages. Visueel was het gewoon een ramp.

De leuke scenes kan ik op 1 hand tellen, en dan heb ik zelfs nog niet alle vingers nodig. Superieur prutswerk.

Volgens mij probeert het ook nergens goor te zijn, laat staan een serieuze horrorfilm. Het verhaaltje is verder zo belachelijk eenvoudig en klaar dat ik me afvraag welke film jij gezien hebt. Het wordt uberhaupt op het einde nogmaals helemaal uitgespeld voor zij die het echt nog niet doorhadden.

djelle
Ik verstond iig weinig van gans het verhaal, al zeker niet op het einde. Die constante poging tot psychologische spanning en rare beelden (bv met dat vogeltje) vond ik allemaal erg serieus geprobeerd. En dan die verschrikkelijke overacting van die knul in die rolstoel. Waar sloeg dit allemaal op?

Grappig dat dit komt van iemand die terzelfdertijd bij Crying Freeman loopt te beweren dat de film zichzelf niet helemaal serieus neemt. 't Is jammer als je de joke van deze film niet ziet. Maar het verbaast me niet.

djelle
Excuseer mijn domheid. Wil je me de joke even uitleggen dan?

Dat heeft nu eenmaal weinig zin. Het geflipte, over-the-top einde, de belachelijke en het onzinnig aantal plottwists, het hak-op-de-tak verhaaltje. Lekker tongue-in-cheek, en een lekker ontworstelen uit het stramme genre, maar als je dat niet ziet valt er weinig aan te doen. Er zijn mensen die in Happiness ook nog steeds een volbloed drama zien.

djelle
Heb ik allemaal gezien, maar dat onzinnig aantal plottwists en hak op de tak verhaaltje was nu net hetgeen mij zo verwarde. Die plottwists duidden eerder op een poging tot het aanleunen bij de betere horror/thriller dan dat het parodisch bedoeld zou geweest zijn leek het. Ontworstelen uit het stramme genre? Het wist gewoon niet waar het naartoe wou, zeker met dat over the top einde.

Nu wil ik best geloven dat daar nu net de joke zou gelegen hebben, maar voor mij komt het niet echt grappig/amusant over. Eerder irritant, belachelijk, goedkoop en alvast gefaald in opzet. Eens goed voor een glimlach, maar niet boeiend genoeg als film. Ik snap niet wat men hieraan heeft...

Aan je bericht te zien net wel geslaagd in de opzet.

Tjah. Leuke opzet...

avatar van Naomi Watts
Helemaal niks verwacht maar wat een film. Een heerlijk geflipt filmpje. Dit filmpje heft ook geen intentie om serieus over te komen, gewoon kijken en genieten. Het begint bij wat martelen maar naarmate de film vordert wordt het steeds guurder en heel leuk! De over-the-top eindscene is geweldig. Zoals Onderhond ook al aanhaalde was de first person view erg magnifiek. 3,5*

avatar van Nephilim
No budget horror op zn best
4 words: Taser to the balls Oh yeah (Ja ik heb een sadistisch gevoel voor humor lol)

avatar van jeroentjuhhhhh
Vermakelijk gek.

Best vreemd werkje die niet echt overtuigd maar wel vermaakt. De sterk aanwezige soundtrack en de goedkope look doen de film een hoop goed.

Vooral tegen het einde schiet het lekker ver door, nergens serieus te nemen en dus makkelijk behapbaar. Hele film is het best met een korreltje zout te nemen, 't over-acten, de clichés, de domheid van de personages, etc..

Nergens écht amateuistisch, constant erg sfeervol en fijn. Geslaagd, maar absoluut niet bijzonder.

avatar van Boeikens
Sterke, typisch Japanse, spooky sfeeropbouw en een sterk einde.

Persoonlijk had het martelgebeuren wat meer in beeld gebracht mogen worden en ook was het soms wat te donker gefilmd.
De ondertiteling van mijn DVD was ook niet altijd soeps maar aangezien iedereen wel een mondje Japans praat was dat geen erg

avatar van sinterklaas
Mmmh...

Geen slecht Japans horrorfilmpje, dat inderdaad wel een beetje leentjebuur is van The Texas Chainsaw Massacre. Als ik Djelle's (god wat mis ik je gozer!) recensie lees, kan ik het echter wel eens zijn met dat de film vaak erg amateuristisch uit de hoek komt, met totaal de verkeerde soundtracks. Maar voor de rest liepen nog best wel vaak de rillingen over mijn rug, en waren die oude vrouw en haar dochter, nouja dochter... gewoon doodeng om te zien. Verder is deze film bijna van het begin tot het eind een psychologische martelhorror, wat begint met onsmakelijke dingen eten, naar meer... en wat dat betreft is de film weer erg gelukt, vooral de plottwist maakt het hele plaatje compleet en geeft alles plotseling een hele andere draai. Het acteerwerk was ook zeker niet slecht. Ook die familie op het einde was lekker stereotype.

Een film dat kwa plot nog wel wat meer budget nodig had, maar voor de rest vond ik deze nog best wel geslaagd. De ondertiteling van de dvd-versie (Japanse Cultcinema) was wel behoorlijk storend. Maar voor de rest kon deze der nog wel mee door.

avatar van umbra
Aah deze recent nog eens bekeken op dvd, passend bij het lijstje J-horror en asian van eind jaren 90 begin 2000 dat ik aan aflopen ben, nu aan Kairo (2001) beginnen ^^ Ben wel ferme fan van J-horror of asian in het algemeen, ook deze blijft toch nog steeds lekker sfeervol werkje, maar desondanks toch halfje er af, 4.5/5 is me net te veel vh goeie