Zeemansvrouwen (1930)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Henk Kleinmann
met Harry Boda, Josephine Schetser en Raas Luijben

Lau is verloofd met de visvrouw Mooie Leen. Zij verwacht een kind van hem, maar Lau wil niet deugen. Hij pleegt een overval en wordt opgepakt. Leen bevalt van een tweeling, de zachtaardige Willem trouwt met haar. Als Lau uit de gevangenis komt geeft Leen hem een tweede kans, maar Lau verwaarloost het gezin. Het is Willem die uiteindelijk weer orde op zaken stelt.

Naar een volksstuk van Herman Bouber (van 'De Jantjes' en heel veel meer).

Regisseur Kleinmann had het vak geleerd in Duitsland, en was een bewonderaar van de Russische film. De namen van de acteurs zeggen me niets, behalve de niet vermelde Harry Boda. Die begon als stucadoor, trad daarna op als kunstfluiter, humorist en zanger en heeft nog tot zijn tachtigste op toneel gestaan. Ik heb 'm nog ooit gezien.

En vriendin van me heeft hem pas geleden gezien en vertelde dat hiervan de geluidsband kwijt is ofzo. Ze vertelde dat er doven zijn ingezet om mbv liplezen de teksten weer te reconstrueren. Weet iemand hier meer van?

Hier staat ietsie meer daarover:
link

Eindelijk dan!

13 juni 2004 draait ZEEMANSVROUWEN in Amsterdam, Pathé Tuschinski om 10:30.

Ik ben in ieder geval aanwezig.

6 april te zien in Amsterdam in het Filmmuseum.

This should have been the first spoken Dutch movie, but due to technical problems it became the last silent movie. Bron: imdb

avatar van Purmerend
Ben je er in 2004 niet geweest Diesel?

FisherKing
Laatste zwijgende speelfilm, hoewel het vertonen van geluidsfilms al een zaak van alle dag was geworden.

Henk Kleinman heeft een serieuze poging gedaan om
ZEEMANSVROUWEN met geluid op te nemen. Dat de aankondiging van ZEEMANSVROUWEN als 'klankfilm' geen loze kreet was, blijkt ook wel hieruit dat Kleinman met het oog op de te vertolken liedjes twee professionele zangers voor de hoofdrollen had uitgekozen, Jos Schetzer en Harry
Boda. Het geluid zou op grammofoonplaten worden opgenomen en weergegeven. Kleinman had echter
de problemen van de geluidstechniek grotelijks onderschat en hij moest zijn voornemen laten varen.

Bron: Film Totaal.

Purmerend schreef:
Ben je er in 2004 niet geweest Diesel?

Jammergenoeg niet nee. Was helemaal vergeten dat ik (begin juni) op vakantie zou gaan. Het wachten is op een DVD-release, perfecte film voor de pakketservice.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Zeemansvrouwen - YouTube.