A Brief History of Time (1991)

Verenigd Koninkrijk / Japan / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Errol Morris
met Stephen Hawking, Isobel Hawking en Janet Humphrey

Documentaire over de geniale Stephen Hawking, die een boek heeft geschreven over wat een zwart gat, de quantumtheorie en tijdreizen is. Er wordt aandacht besteed aan zijn lezingen en zijn vrienden en familieleden worden geïnterviewd.

Won in 1992 een award voor beste docu op de Sundance Film Festival.

avatar van danuz
Biografie over Hawking, waar in populaire termen z'n body of work wordt besproken, maar vooral ook de ontwikkeling in zijn denken wordt belicht. Van z'n jonge jeugd, via zijn studentenjaren in Oxford en Cambridge tot de conferenties en gesprekken met collegae. Errol Morris, zoals altijd met Glass, maakt er vooral een poëtisch geheel van. Iets te keurig en oppervlakkig allemaal, iemand als Wim Kayzer zou waarschijnlijk dieper gaan, maar alsnog was ook dit weer een alleraardigste Morris.

P.S.: Leuke lezing van Walter Lewin (goed gekke Nederlandse natuurkundige) over zwarte gaten e.d.

avatar van jipt
Inhoudelijk erg interessant maar zeer saai en oudbollig in de uitwerking. De film bestaat namelijk bijna alleen maar uit talking-heads van niet hele sprankelende figuren, had voor mijn gevoel beter het boek kunnen gaan lezen....

avatar van Moviestar1979
Interessante documentaire over de inmiddels 73-jarige Hawking, die mede dankzij zijn ziekte in staat is geweest om onderzoek te doen naar het heelal.

Zijn boek heb ik nooit gelezen, maar de documentaire maakt het niet minder aantrekkelijker. Zowel zijn familie als vrienden werden op een set geïnterviewd die speciaal hiervoor werd gebouwd. Geweldig om te zien dat je geen armen, benen en stem nodig hebt om over een perfect stel hersenen te beschikken!

3,5 *

avatar van zoutzak
RIP Stephen Hawking.

Het boek is briljant, benieuwd naar deze docu.