Blonde Dolly (1987)

Nederland

geregisseerd door Gerrit van Elst
met Hilde van Mieghem, Peter Tuinman en Fred Vaassen

Gebaseerd op ware feiten is Blonde Dolly het verhaal over een prostituee die erin slaagt de barre omstandigheden van haar bestaan te overwinnen. Tot het moment waarop haar ambities haar fataal worden.

kappeuter (moderator)
Ooit eens gezien. Ik herinner me Peter Tuinman als hoerenloper. Het interessante vond ik dat het verhaal zich afspeelt voor de oorlog (WOII). Interessant om te zien hoe men toen met dit soort 'praktijken' om ging.
Ik dacht dat het een redelijke film was, maar het is te lang geleden, dus ik breng geen stem uit.

kijkert
Het verhaal speelt zich af na WOII, kappeuter.
De kunstkenner kan dat uit de film halen doordat de gekochte 'Vermeer' niet als 'Vermeegeren' bestempeld wordt.
Dat laatstgenoemde een vervalser was werd pas na WOII bekend.

Verder leuke vermakelijke film, maar de sfeer (jaren '50 volgens mij) kwam me niet authentiek over. Dat kan ook aan het gelud (nasynchronisatie) liggen.

2 sterren.

robertus65
Niet erg indrukwekkend allemaal, erg flauw en traag. Ik had na een uur nog niet door waar het heen ging, dacht dat het over de moord ging, maar die komt eigenlijk in de film niet voor.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Benedengemiddeld drama dat alleen vanwege de aanwezigheid van Tuinman de moeite waard is. Zeer matig.

avatar van FunkStar
Ik zoek deze film al een tijdje. Wie weet waar ik hem kan vinden?

Meneer Bungel
Bijzonder verhaal. Jammer dat de film dat een stuk minder is. Er wordt af en toe nog aardig geacteerd, er zitten mooie locaties en kostuums bij en ook het verhaal kwam soms op gang, maar al met al te weinig voor een voldoende.
Iemand trouwens enig idee of dat Nina Simone was, die aan het begin in dat hotel aan het spelen was? Zal wel niet, ook al heeft ze kennelijk een tijdje in Nederland gewoond.

FunkStar schreef:
Ik zoek deze film al een tijdje. Wie weet waar ik hem kan vinden?

Heb je m al inmiddels? Zo niet, hij wordt opnieuw uitgegeven: Heruitgave Nederlandse films uit Universal catalogus | Neerlands Filmdoek - NLfilmdoek.nl

avatar van chiel
Erg goede rol van Hilde zeg. Ze speelt iedereen van het doek. Het script vind ik te warrig. De kostuums en art direction zijn wel weer dik in orde.

Dick2008
Meneer Bungel schreef:

YouTube - Cherry - My Second Skin
Blonde Dolly (1987) - Soundtracks - imdb.com
Cherry Wijdenbosch misschien?

Ik snap trouwens niet waarom deze film weer zo laat moet. Is het zo erg erotisch / thrillerig ??

Meneer Bungel
Dank je, zou goed kunnen!
Dick2008 schreef:
Is het zo erg erotisch / thrillerig ??
Nope.

Dick2008
Achteraf toch niet zo'n heel bezondere film moet ik zeggen. Ik vond het geluid ook weer allerbelabberst. Hilde van Mieghem kon ik soms met moeite volgen en dat zit je natuurlijk ook nog met dat Haagsch. Maar wat ik meer bedoel is de constante ruis en bijgeluiden, hadden ze dat niet wat meer kunnen indammen. Werkelijk ieder zuchtje, geritsel, ruisje ...... is te horen.

Het tijdsbeeld wordt wel goed getoond en op het acteerwerk is weinig aan te merken. Verder toch een vrij vage film, is er niks anders waar over een film kan worden gemaakt?

avatar van FunkStar
Meneer Bungel schreef:
Bijzonder verhaal

Jaa ik zag Nina Simone ook even voorbij gaan in de film. Zou goed kunnen dat zij het echt was. Ik weet dat ze een tijdje in Nederland heeft gewoond, Nijmegen om precies te zijn en in hetzelfde jaar als deze kwam My Baby Just Cares For Me op nummer 1 terecht in De Top 40!

FunkStar schreef:
Dick 2008 had al even geholpen, dus Nina Simone was het toch niet:

Dick 2008:
"YouTube - Cherry - My Second Skin
Blonde Dolly (1987) - Soundtracks - imdb.com
Cherry Wijdenbosch misschien?"
(Zie ook een paar berichten hierboven voor de werkende links)

avatar van Phantasm
Erg indrukwekkend is het allemaal niet, zeer matige film over het geheel.

Wart mij als Hagenees (die deze film alweer een tijdje vergeten was) tegen de borst stuit is dat ze niet de moeite hebben genomen de Nieuwe Haven na te bouwen zoals deze er in de jaren 50 uit zag. Hiervoor is de Stille Veerkade nu gebruikt. Slordig wel, al denk ik dat het doorelkaar husselen van lokaties wel vaker gebeurt in films.

avatar van chiel
Wel vaker lijkt me een understatement, tuurlijk, dat gebeurt aan de lopende band.